Цілі та програмні результати навчання здобувачів вищої освіти спеціальності середня освіта (Історія та громадянська освіта) в контексті професійного стандарту вчителя
Анотація
У статті розглядаються ключові аспекти формування цілей та програмних результатів навчання здобувачів вищої освіти спеціальності «Середня освіта (історія та громадянська освіта)» в контексті сучасних вимог професійного стандарту вчителя та інших нормативних актів. Автор аналізує стан вищої освіти в Україні, зокрема відсутність стандартів для цієї спеціальності, й наго лошує на необхідності оновлення освітніх програм відповідно до професійного стандарту. Метою статті є визначення цілей та результатів навчання для бакалаврського та магістерського рівнів зазначеної спеціальності. Для досягнення цієї мети використано метод аналізу документів, що дозволяє визначити нормативні вимоги до освітніх програм. У статті представлено аналіз компетентностей вчителя згідно з професійним стандартом, включаючи 12 надкомпетентностей і 42 компетентності. На основі цього автор формує перелік фахових і загальних компетентностей, що відпові дають вимогам професійного стандарту вчителя та інших нормативних актів. Особлива увага приділяється адаптації програмних результатів навчання відпо відно до Національної рамки кваліфікацій, оскільки професійний стандарт містить надмірну кількість результатів (291 одиницю), що ускладнює їх застосу вання. Запропоновано конкретні результати навчання для обох рівнів вищої освіти та таблиці відповідностей між компетентностями й програмними результатами. У висновках підкреслюється, що результати дослідження дозволили визначити ключові цілі та програмні результати навчання для здобувачів вищої освіти спеціальності «Середня освіта (історія та громадянська освіта)» на основі професійного стандарту вчителя, Національної рамки кваліфікацій та інших нормативних документів. Перспективи подальших досліджень полягають у розширенні переліку програм них результатів навчання та цілей шляхом залучення стейкхолдерів, аналізу успішних освітніх програм зарубіжних закладів вищої освіти та співпраці з експертами галузі.
Посилання
Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity. Profesiinyi standart. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy №1225 vid 29.08.2024.
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy №898 vid 30.09.2020.
Derzhavnyi standart profilnoi serednoi osvity. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy №851 vid 25.07.2024.
Metodychni rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy №600 vid 01.06.2017 (u redaktsii nakazu Ministerstva osvity i nauky Ukrainy №584 vid 30.04.2020).
Natsionalna ramka kvalifikatsii. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy №1341 vid 23.11.2011 (v redaktsii postanovy Kabinetu Ministriv Ukrainy №519 vid 25.06.2020).
Polozhennia pro akredytatsiiu osvitnikh prohram, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy №686 vid 15.05.2024.
Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 №1556-VII: stanom na 01.01.2025.
Pro zastosuvannia anhliiskoi movy v Ukraini. Zakon Ukrainy vid 04.06.2014 №3760 IX: stanom na 01.01.2025.
Pro tsili staloho rozvytku Ukrainy na period do 2030 roku. Ukaz Prezydenta Ukrainy №722/2019 vid 30.09.2019.
Переглядів анотації: 22
Авторське право (c) 2025 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.