Підготовка вчителя англійської мови: модернізація через проєкт

  • О. М. Таран кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри германської філології та методики викладання іноземних мов Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0001-9462-8146
  • С. В. Тезікова кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри германської філології та методики викладання іноземних мов Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0001-7094-7505
  • Є. О. Плотніков кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри германської філології та методики викладання іноземних мов Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0001-6010-247X
Ключові слова: підготовка вчителя, методика навчання іноземних мов, навчальна практика, кероване спостереження, інтерактивні методи навчання, вчитель ментор

Анотація

Сучасні виклики освіти потребують якісної підготовки майбутніх учителів англійської мови, що володіють інноваційними методиками та здатні формувати ключові компетентності учнів. У статті розглянуто перебіг проєкту Шкільний вчитель нового покоління, реалізований Міністерством освіти і науки України та Британською Радою в Україні, в Ніжинському державному університеті імені Миколи Гоголя. Автори проаналізували основні результати проєкту та охарак теризували їх особливості, а саме: розробку нової навчальної програми з методи ки викладання англійської мови, в якій змінено акцент з теоретичного на практикоорієнтований підхід до навчання студентів; запровадження нового формату педагогічної практики, яка відбувається одночасно з вивченням курсу Методика навчання іноземної мови, за допомогою вчителів-менторів на базі зак ладів середньої освіти, шляхом поетапного опанування студентами педагогіч них вмінь та навичок; зміну методів навчання, що актуалізує активне навчання та спілкування студентів між собою, з вчителями школи та викладачами університету; удосконалення процедур оцінювання, де пріоритет надано мето дичним умінням, а не лише теоретичним знанням. У статті представлено проєкт Шкільний вчитель нового покоління як засіб модернізації освітнього процесу, описано підходи до організації роботи проєктної команди, проаналізовано можливі ризики та шдяхи їх подолання. В результаті проєктної діяльності було створено нову навчальну програму з методики викладання іноземних мов, визначено складники професійної діяльності вчителя англійської мови на сучасному етапі розвитку освіти, запропоновано методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу, підготовлено зразки занять, супутні матеріали для викладачів університетів, студентів та шкільних учителів-наставників, створено команди викладачів для впровадження нової програми з методики в університетах. Дослідники підкреслюють, що результати проєкту сприяли модернізації мето дичної підготовки вчителів, активному впровадженню нових підходів до навчання. Подальші дослідження, на думку авторів, мають зосередитися на вдосконаленні підготовки вчителів-менторів, розробці навчально-методичного забезпечення для всіх видів практик і розширенні можливостей для професійного розвитку майбутніх педагогів.

Посилання

Verba, H.V. & Verba, L.H. (2011). Hramatyka suchasnoi anhliiskoi movy [Modern English Grammar]. [in Ukrainian].

Zhylko, N.M. & Panova, L.S. (2011). Anhliiska mova: vpravy z hramatyky [English: Exercises in Grammar]. [in Ukrainian].

Panova L.S. [et al.]. (2010). Metodyka navchannia inozemnykh mov u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh [Methods of teaching foreign languages in secondary schools]. [in Ukrainian].

Osvitno-profesiina prohrama «Serednia osvita. Anhliiska mova ta zarubizhna literature» pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity [Educational-Professional Program «Secondary Education. English Language and World Literature» of the first (bachelor’s) level of higher education]. URL: https://surl.li/twyezz [in Ukrainian].

Typova prohrama «Metodyka navchannia anhliiskoi movy» (2020). [Core Curriculum. English Language Teaching Methodology. Bachelor’s Level]. [in Ukrainian].

Shkilnyi vchytel novoho pokolinnia. Doproektne bazove doslidzhennia (2014). [New Generation School Teacher. Pre-project baseline study]. [in Ukrainian].

Shkilnyi vchytel novoho pokolinnia. Zvit pro rezultaty otsiniuvannia proiektu Brytanskoi Rady v Ukraini (2019). [New Generation School Teacher. Evaluation report of the British Council in Ukraine project]. URL: https://surl.li/mouaxs [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 18
Опубліковано
2025-03-13
Як цитувати
Таран, О., Тезікова, С., & Плотніков, Є. (2025). Підготовка вчителя англійської мови: модернізація через проєкт. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (1), 112-120. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2025-PP-1-112-120