Застосування SMART методу встановлення цілей у написанні курсових робіт із зарубіжної літератури та його ефективність у підготовці вчителя

  • Л. М. Остапенко кандидат філологічних наук, доцент кафедри української мови, літератури, культурології та журналістики Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0009-0009-0012-172X
Ключові слова: SMART метод встановлення цілей, курсова робота із зарубіжної літератури, підготовка вчителя

Анотація

Стаття присвячена аналізу можливостей застосування SMART методу вста новлення цілей у виконанні курсових робіт із зарубіжної літератури в процесі підготовки здобувачів спеціальності 014 «Середня освіта. Англійська мова та зарубіжна література». В умовах цифровізації суспільства та появи нової освіт ньої парадигми, пов’язаної зі SMART технологіями, сучасний учитель зарубіжної літератури має володіти широким спектром компетентностей і не лише давати знання, а й бути дослідником, проєктним менеджером та науковим керівником. Відповідно організація навчального процесу за вимогами SMART освіти потребує такої системи управління навчанням (learning management system), яка б мотивувала здобувачів, спонукала самостійно набувати досвід і навички та заохочувала їх до творчої і наукової діяльності. Ці виклики актуалі зують пошук і впровадження інноваційних методів, що відповідатимуть сучасним освітнім запитам і сприятимуть комплексному розвитку дослідницьких, проєкт них та керівних компетентностей вчителів зарубіжної літератури. Проведений у статті аналіз застосування SMART методу встановлення цілей в організації самостійної роботи здобувачів під час виконання курсових робіт із зарубіжної літератури доводить його ефективність на різних етапах наукового дослі дження. Послуговуючись алгоритмом розумного цілепокладання як навігаційним інструментом, здобувач має змогу самостійно обирати тему, напрямок і методи дослідження залежно від особистих вподобань і ресурсів та адаптувати їх відповідно до фахових вимог, самостійно і системно опановувати логіку науко вого дослідження, релевантно визначати об’єкт, предмет, мету і завдання дослідження з огляду на власні потреби професійного і персонального розвитку, доцільно і логічно вибудовувати структуру і зміст дослідження відповідно до мети і завдань, зважено планувати етапи виконання курсової роботи і дотриму ватися тайм-менеджменту, ефективно апробувати і захищати наукові здобутки. Автор статті доходить висновку, що застосування SMART методу встановлення цілей у виконанні курсових робіт відповідає сучасним запитам SMART освіти щодо забезпечення самостійності, мотивованості, адаптова ності, ресурсності і технологічності та має перспективи бути інтегрованим в освітній процес як важливий компонент підготовки вчителя зарубіжної літератури.

Посилання

Bashynska I.O. (2019) SMART-pidkhid do vyznachennya tsiley smartyzatsiyi promyslovoho pidpryyemstva [SMART-approach to determining of smartization goals of industrial enterprise]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadsʹkoho – Academic notes of TNU named after V.Vernadskyi. Volume 30 (69). No. 5, P. 41–46. URL: https://www.econ.vernadskyjournals.in.ua/journals/2019/30_69_5/30_69_5_1/10.pdf [in Ukrainian].

Kozlyk I. (2020) Literaturoznavchyy analiz khudozhnʹoho tvoru v umovakh suchasnoyi mizhnaukovoyi ta mizhhaluzevoyi vzayemodiyi. [Literary analysis of a work of art in the conditions of modern interdisciplinary and interdisciplinary interaction]. URL: https://chtyvo.org.ua/authors/Kozlyk_Ihor/Literaturoznavchyi_analiz_khudozhnoho_tekstutvoru _v_umovakh_suchasnoi_mizhnaukovoi_ta_mizhhaluzevoi_/ [in Ukrainian]. Brno.

Sadovska YU.V. (2023) Kursova robota z zarubizhnoyi literatury: Metodychni rekomendatsiyi do napysannya kursovykh robit dlya zdobuvachiv vyshchoyi osvity pershoho (bakalavrsʹkoho) rivnya druhoho roku navchannya za spetsialʹnistyu 035 «Filolohiya» [Coursework on foreign literature: Methodological recommendations for writing coursework for students of higher education of the first (bachelor) level of the second year of study in specialty 035 "Philology"]. Odesa. URL: https://onu.edu.ua/pub/bank/userfiles/files/edu-programm/rgf/ 035_filologiya_phd/Sadovska_metodychni_rekomendatsii.pdf [in Ukrainian].

Dudnikov M., Kanevska O. (2023). Metodychni rekomendatsiyi do napysannya kursovykh robit iz zarubizhnoyi literatury ta metodyky yiyi navchannya dlya zdobuvachiv vyshchoyi osvity stupenya bakalavra spetsialʹnosti 014.02 Serednya osvita (Mova i literatura (anhliysʹka)) [Methodological recommendations for writing coursework on foreign literature and the methodology of its teaching for students of higher education with a bachelor’s degree in specialty 014.02 Secondary education (Language and literature (English)]. Kryvyi Rih. URL: https://kdpu.edu.ua/ukrainskoi-movy/zahalna-informatsiia/456-kafedry/perekladu-ta-slovianskoi filolohii/navchalno-metodychni-materialy/25588-metodychni-rekomendatsii-shchodo-napysannia-- kursovykh-robit-iz-zarubizhnoi-literatury-ta-metodyky-ii-navchannia.html [in Ukrainian].

Pikun, L.V. & Cherednyk, T.P. (2022). Metodychni rekomendatsiyi dlya napysannya kursovoyi roboty z kursu «Istoriya zarubizhnoyi literatury» [Methodical recommendations for writing a term paper from the course "History of Foreign Literature"]. Chernihiv. URL: https://epub.chnpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/8742/1/Методичні%20рекомендації%2 0для%20написання%20курсової%20роботи.pdf [in Ukrainian].

Rozman, I.I. (2020). Vykonannya kursovykh robit z dystsypliny «Zarubizhna literatura»: metodychni rekomendatsiyi dlya studentiv dennoyi ta zaochnoyi form navchannya spetsialʹnistʹ 014 Serednya osvita (Mova i literatura (anhliysʹka)) [Execution of term papers on the subject of Foreign Literature: methodological recommendations for full-time and part-time students, specialty 014 Secondary Education (Language and Literature (English))]. Mukachevo: MDU. 28p. URL: http://dspace.msu.edu.ua:8080/handle/123456789/7872 [in Ukrainian].

Semenihina O.V. (2013) Novi paradigmi u sferi osviti v umovah perehodu do SMART suspilstva [New paradigms in the field of education in the context of the transition to a SMART society]. Naukovyy visnyk Donbasu – Scientific Bulletin of Donbass. No. 3. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2013_3_22 [in Ukrainian].

Ferents N.S. (2021) Suchasni metodolohichni zasady literaturoznavstva: navchalʹno metodychnyy posibnyk dlya studentiv filolohichnoho fakulʹtetu [Modern methodological foundations of literary studies: educational and methodological manual for students of the Faculty of Philology]. Uzhhorod: Grazhda. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37051 [in Ukrainian].

Iakubov, S. (2011). Tekhnolohii-SMART ta navchalni materialy. [Smart technologies and teaching materials]. Hi-Tech u shkoli. – Hi-tech at school. № 3–4. Р. 8–11 [in Ukrainian].

Yuzefovych, K. (2022). Zastosuvannya SMART tekhnolohiy u navchanni u VNZ [Application of SMART technologies in education at universities]. Aktualʹni pytannya humanitarnykh nauk. – Current issues of humanitarian sciences. Issue 57, Volume 3. P. 282 287. URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/57_2022/part_3/45.pdf [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 13
Опубліковано
2025-03-13
Як цитувати
Остапенко, Л. (2025). Застосування SMART методу встановлення цілей у написанні курсових робіт із зарубіжної літератури та його ефективність у підготовці вчителя. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (1), 104-111. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2025-PP-1-104-111