Соціально-виховна робота з формування особистості в умовах літніх канікул

  • Н. С. Останіна кандидат педагогічних наук, доцент, кафедра соціальної педагогіки і соціальної роботи, Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-8247-620X
  • Н. М. Демченко кандидат педагогічних наук, доцент, кафедра доцент кафедри педагогіки, початкової освіти, психології та менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0003-1382-0756
  • Т. В. Качалова кандидат педагогічних наук, доцент, кафедра соціальної педагогіки і соціальної роботи, Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-3010-3874
Ключові слова: соціально-виховна робота, соціальне виховання, соціалізація, формування особистості, позашкільний заклад оздоровлення та відпочинку, напрямки соціально-виховної роботи з формування особистості

Анотація

У статті розглянуто питання, яке пов’язане з організацією соціально-виховної роботи з формування особистості в умовах літніх канікул. Автор розглядає формування особистості підлітка через багатогранний процес розвитку індивідуальних, соціальних, моральних якостей, що визначають його поведінку, становлення як суб’єкта діяльності, члена суспільства, громадянина. У статті робиться наголос на проблемі формування в учнівської молоді не тільки знань, а й необхідних з точки зору соціального замовлення життєвих компетентностей: життєвої позиції, мотивів реалізації власного потенціалу, самовдосконалення та саморозвитку лідерських якостей молодої особистості. Змістовно організована спільна діяльність, співпраця і продуктивне спілкування дітей і дорослих є найдієвішим інструментом громадянського, демократичного, патріотичного виховання – основним пріоритетом у реалізації молодіжної полі тики в Україні. Автор підкреслює, що соціально-виховна робота в літній період має бути насиченою, але й водночас сприяти розслабленню та гармонійному розвитку дитини в природньому середовищі. Проблема організації відпочинку, оздоровлення, зайнятості дітей та підлітків у канікулярний період вирішується через діючу в країні мережу закладів відпочинку та оздоровлення для дітей, які забезпечують зайнятість дітей за інтересом та запобігають явищам бездо глядності; дають змогу продовжувати виховний процес школи, розвивати творчі здібності особистості, формувати особистий світогляд. Здійснений теоретичний аналіз аспектів соціально-виховної роботи дає змогу зробити висновок, що ефективність виховання залежить від рівня мотиваційної бази самої особистості, сукупності її потреб, як внутрішніх чинників діяльності. Закономірності соціально-вихованої роботи – це стійкі, об’єктивно існуючи зв’язки у вихованні, реалізація яких сприяє забезпеченню соціалізації у суспільство та ефективності розвитку особистості підлітка.

Посилання

Aleksieienko, T.F. (2007). Sotsializatsiia osobystosti: mozhlyvosti y ryzyky [Socialization of the individual: opportunities and risks]. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Bekh, I.D. (2012). Osobystist u prostori dukhovnoho rozvytku [Personality in the space of spiritual development]. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].

Zhurba K. O. (2012). Teoretychni zasady vykhovannia kultury hidnosti v shkoliariv [Theoretical principles of educating a culture of dignity in schoolchildren]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi – Theoretical and methodological problems of educating children and schoolchildren. Kirovohrad: RVV KDPU im. V. Vynnychenka. Issue 16. P. 232–240 [in Ukrainian].

Kremen, V.H., Sysoieva, S.O. & Bekh I.D. (2022). Kontseptsiia vykhovannia ditei ta molodi v tsyfrovomu prostori [The concept of raising children and youth in the digital space]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk – Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences. Vol. 4. No 2. P. 1–30. URL: https://visnyk.naps.gov. ua/index.php/ journal/article/view/292 [in Ukrainian].

Manchulenko, L.V. (2012). Metodyka sotsialno-vykhovnoi roboty u suchasnykh umovakh [Methodology of social and educational work in modern conditions]. Chernivtsi: Chernivetskyi nats. un-t [in Ukrainian].

Orzhekhovska, V.M. (2008). Profilaktyka deviantnoi povedinky nepovnolitnikh [Prevention of deviant behavior of minors]. Cherkasy: Chabanenko Yu. [in Ukrainian].

(2004). Sotsialna robota v Ukraini [Social work in Ukraine]. (I.D. Zvierieva ta in.; zah. red. I.D. Zvierievoi, H.M. Laktionovoi). Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury [in Ukrainian].

Chorna, K.I. (2012). Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu yak mekhanizm stanovlennia kultury hidnosti zrostaiuchoi osobystosti [Humanization of the educational process as a mechanism for the formation of a culture of dignity of a growing personality]. Teoretyko metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi – Theoretical and methodological problems of raising children and students. Kirovohrad: ZVV KDPU im. V. Vynnychenka. Issue 16. P. 344–353 [in Ukrainian].

Fedorchenko, T.Ye. (2011). Profilaktyka deviantnoi povedinky shkoliariv v umovakh sotsiokulturnoho seredovyshcha: sotsialno-pedahohichnyi aspekt [Prevention of deviant behavior of schoolchildren in the socio-cultural environment: socio-pedagogical aspect]. Cherkasy: PP Chabanenko Yu.A. [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 17
Опубліковано
2025-03-13
Як цитувати
Останіна, Н., Демченко, Н., & Качалова, Т. (2025). Соціально-виховна робота з формування особистості в умовах літніх канікул. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (1), 96-103. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2025-PP-1-96-103