Особливості інтеграції мистецтва і трудового навчання в початковій школі

  • Т. В. Гордієнко кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, початкової освіти, психології та менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-4662-1895
Ключові слова: інтеграція, мистецтво, трудове навчання, початкова школа, Нова українська школа, творчість, естетичне виховання, ключові компетентності, проєктна діяльність, педагогічні умови

Анотація

У статті розглянуто особливості інтеграції мистецтва і трудового навчання в початковій школі в умовах реформування освіти за концепцією Нової української школи. Визначено актуальність інтегрованого підходу як ефективного засобу формування творчих, практичних та естетичних компетентностей молодших школярів та окреслено фактори актуальності інтеграції мистецтва і трудо вого навчання в початковій школі: освітня реформа НУШ, розвиток ключових компетентностей, формування естетичних і практичних цінностей, індиві дуальний підхід, культурне виховання. Проаналізовано педагогічні підходи до інтеграції мистецтва та трудового навчання, а саме: проєктно-орієнтований підхід, інтеграція через тематику, метод проблемного навчання, ігровий підхід, використання народного мистецт ва, створення міждисциплінарних проєктів, використання сучасних технологій. Акцентовано увагу на аспектах, які роблять впровадження інтегрованого навчанняуспішним, це – створення сприятливого освітнього середовища, враху вання вікових особливостей, використання інтегрованих методів навчання. Виділено ефективні методи, які допоможуть об’єднати мистецтво і трудове навчання: проєктна діяльність, міждисциплінарні зв’язки, ігрова форма навчання, використання народних традицій. Обгрунтовано педагогічні умови успішної інтеграції мистецтва і трудового навчання: методична готовність вчителя, наявність інтегрованого навчально го середовища, проектна та діяльнісна форма навчання, орієнтація на індивіду альні особливості учнів, формування ключових компетентностей, використання народних традицій, рефлексія і самооцінка. Окреслено переваги інтеграції для гармонійного розвитку учнів. Інтеграція мистецтва і трудового навчання у формуванні ключових компетент ностей молодших школярів є доцільною, оскільки це сприяє всебічному розвитку особистості дитини і відповідає сучасним освітнім стандартам та дозволить досягти основної мети НУШ – виховання компетентної, творчої та самостійної особистості, здатної до навчання протягом життя.

Посилання

Huzii, N.V. (2003). Kreatyvno-aksiolohichni zasady intehratyvnykh skladovykh pedahohichnoho profesionalizmu [Creative-axiological principles of integrative components of pedagogical professionalism]. Tvorcha osobystist uchytelia: problemy teorii i praktyky – Creative personality of a teacher: problems of theory and practice [in Ukrainian].

Ziaziun, I.A. (2008). Filosofiia pedahohichnoi dii [Philosophy of pedagogical action]. Cherkasy: Vyd vid ChNU im.B.Khmelnytskoho [in Ukrainian].

Kondratiuk, S., Danko, N., Vasko, O. & Bilier, O. (2021). Intehratsiia riznykh vydiv diialnosti na urokakh mystetstva v pochatkovykh klasakh pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Integration of different types of activities in art lessons in primary grades pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies]. No 3 (107). P. 413–427 [in Ukrainian].

Myronenko, N. (2012) Monitorynh navchalnykh dosiahnen uchniv u protsesi proektno tekhnolohichnoi diialnosti [Monitoring of students’ academic achievements in the process of project and technological activities]. Issue 2. P. 232–238 [in Ukrainian].

Savchenko, O.Ya. (1992). Dydaktychni osoblyvosti intehrovanykh urokiv [Didactic features of integrated lessons]. Pochatkova shkola – Elementary school. Vol. 1. P. 3–5 [in Ukrainian].

Sekrety orhanizatsii intehrovanoho navchannia u pochatkovii shkoli [Secrets of organizing integrated learning in elementary school]. URL: https://naurok.com.ua/post/sekreti organizaci-integrovanogo-navchannya-u-pochatkoviy-shkoli (Data zvernennia 24.01.2025) [in Ukrainian].

Tarasenko, H.S. (2018) Ekolohizm mystetskoi osvity v konteksti osvitnoi intehratsii: dosvid kontseptualnoho poshuku [Environmentalism of art education in the context of educational integration: experience of conceptual search]. Mystetstvo ta osvita – Art and education. No 3. P. 2–6 [in Ukrainian].

Arts-based learning in primary schools: connecting dance and visual arts https://school education.ec.europa.eu/sr/discover/viewpoints/arts-based-learning-primary-schools connecting-dance-and-visual-arts (Data zvernennia 24.01.2025)

Vivek, Velayutham & Raman, K. (2024). The Impact of Arts Integration in Primary Education. TuijinJishu. Journal of Propulsion Technology ISSN: 1001-4055 Vol. 45 No. 2 P. 4963-4974 [in English].


Переглядів анотації: 19
Опубліковано
2025-03-13
Як цитувати
Гордієнко, Т. (2025). Особливості інтеграції мистецтва і трудового навчання в початковій школі. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (1), 55-63. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2025-PP-1-55-63