Ознайомлення дітей дошкільного віку із соціумом як важлива складова гармонійного розвитку особистості

  • Л. В. Бобро кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-0231-0905
Ключові слова: діти дошкільного віку, соціум, соціальне довкілля, гармонійний розвиток, особистість

Анотація

У даній наyковій статті розглядається надзвичайно актуальна проблема сучасної дошкільної освіти, яка пов’язана із ознайомленням дошкільників із соціумом, як важлива умова гармонійного розвитку особистості. Обґрунтовано актуальність вище зазначеної проблеми дослідження. У процесі аналізу сучасної наукової літератури з’ясовано, що дана проблематика досліджувалась вітчизняними та зарубіжними науковцями. З’ясовано, що дошкільний заклад, як важлива соціально-педагогічна установа, є складовою частиною неперервної освіти. Він спрямований на успішну соціалізацію дітей дошкільного віку як ключовий соціальний інститут, допомагаючи їм отримати соціальний досвід та вступити в систему соціальних відносин. У межах розгляду досліджуваної проблеми було проаналізовано різні джерела наукової літератури, які мають психолого-педагогічне спрямування. У результаті такого аналізу було визначено, процес ознайомлення дітей дошкільного віку із соціальним середовищем у сучасних дошкільних закладах має здійснюватися на основі принципів гуманістичної педагогіки та суб’єктно-діяльнісного підходу, що істотно відрізняються від застарілих педагогічних принципів. Ключовим принципом гуманістичної, особистісно орієнтованої педагогіки є свобода, поєднана з відповідальністю, що випливає з основної ідеї – формування самостійної, соціально активної особистості, яка виражає свою індивідуальність. Також розглянуто різні наукові підходи до визначення поняття «ознайомлення дошкільників із соціумом». Визначено, що дане поняття охоплює розвиток комунікативних навичок, формування базових уявлень про соціальні відносини, а також ознайомлення з культурними традиціями та нормами поведінки. Метою такого процесу є підготовка дитини до ефективної соціальної взаємодії та адаптації в суспільстві, що сприяє гармонійному розвитку особистості. Особливістю процесу ознайомлення дошкільників із соціумом є те, що він впливає на гармонійний розвиток особистості дитини. Гармонійний розвиток особистості загалом розуміється як процес формування та зростання особистості протягом різних етапів життя, кожен з яких має свої специфічні риси. Це поняття є важливим елементом гуманістично орієнтованої психології, педагогіки, освіти та молодіжної політики.

Посилання

Bazovyi komponent doshkilnoi osvity [Basic component of preschool education]. (Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity) nova redaktsiia: zatv. nakazom MON Ukrainy № 33 vid 12.01.2021 r. [in Ukrainian].

Bohush, A. (2024). Osobystisna kompetentnist doshkilnykiv: naukovi pohliady na sutnist poniattia. [Personal competence of preschoolers: scientific views on the essence of the concept]. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].

Hosheva I.O. (2018). Harmoniinyi rozvytok dytyny doshkilnoho viku yak sotsialna potreba suchasnosti [Harmonious development of a preschool child as a modern social need]. Nizhyn [in Ukrainian].

Ismailova, N. (2023). Sposoby formuvannia sotsialno-emotsiinoho rozvytku u ditei doshkilnoho viku [Ways of Forming Social-Emotional Development in Preschool Children]. Naukovo-teoretychnyi almanakh Hrani – Scientific-Theoretical Almanac "Grani". Issue 26(3). P. 176–181. URL: https://doi.org/10.15421/172366 [in Ukrainіаn].

(2020). Metodyka oznaiomlennia doshkilnykiv z sotsialnym dovkilliam [Methods of familiarizing preschoolers with the social environment]. (L.B. Melnychuk (Ed.)). Rivne: PVNZ «Mizhnarodnyi ekonomiko-humanitarnyi universytet imeni akad. S. Demianchuka» [in Ukrainian].

Reipolska, O.D. (2021). Teoretyko-metodychni zasady formuvannia u doshkilnykiv tsinnisnoho samostavlennia [Theoretical and methodological principles of the formation of selfesteem in preschoolers]. Extended abstract of Doctor’s. Kiyv [in Ukrainian].

Suprun, H. & Shalabonina, S. (2023). Resursy sotsialno-emotsiinoho rozvytku ditei starshoho doshkilnoho viku z autyzmom v umovakh inkliuzyvnoho seredovyshcha [Resources of social and emotional development of children of older preschool age with autism in an inclusive environment]. Visnyk Lvivskoho universytetu – Bulletin of Lviv University. Issue 17. P. 53–61. URL: http://psy-visnyk.lnu.lviv.ua/archive/17_2023/7.pdf [in Ukrainіаn].

Tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [Explanatory dictionary of the Ukrainian language]. URL: https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%- D1%83%D0%BC [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 16
Опубліковано
2025-03-13
Як цитувати
Бобро, Л. (2025). Ознайомлення дітей дошкільного віку із соціумом як важлива складова гармонійного розвитку особистості. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (1), 35-40. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2025-PP-1-35-40