Позашкільна освіта як соціальний інститут виховання ціннісних орієнтацій особистості

  • О. В. Лісовець доктор педагогічних наук, професор кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-4641-3121
  • С. Р. Хлєбік кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-8272-1252
Ключові слова: цінності, особистість, ціннісні орієнтації, ціннісне ставлення до здоров’я, інноваційні технології, позашкільна освіта, особистісне благополуччя, самодопомога

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена необхідністю вдосконалення позашкільної освіти в умовах сучасних соціальних викликів і освітніх трансформацій. Тема ціннісних орієнтацій підростаючого покоління в умовах складної соціально-психологічної ситуації, створеної воєнним станом у країні, набуває особливого значення. В статті розкрито роль позашкільної освіти як важливого соціального інституту суспільства у формуванні ціннісних пріоритетів своїх вихованців у формуванні ставлення до себе та власного здоров’я, до людей і суспільства в цілому. Зазначено важливість залучення учнівської молоді до прогресивних ідеалів світових, європейських та національних цінностей, виховання свідомих і активних членів вітчизняного соціуму. У статті проведено аналіз наукових досліджень по проблемі. Доведено, що проблема цілеспрямованого використання інноваційних методів і технологій для формування ціннісних орієнтирів вихованців закладів позашкільної освіти висвітлено недостатньо. Метою статті – охарактеризувати зміст і завдання позашкільної освіти у формуванні ціннісних орієнтацій вихованців в умовах війни. Визначено, що найбільш ефективним у формуванні у вихованців ціннісного ставлення до власного здоров’я є поєднання дозвіллєвих прийомів із методами і засобами інтерактивного й активного навчання (едьютейнмент), а також використання квест-технологій. Цікавими і корисним для роботи у цьому напрямку можуть бути квести «Подорож до країни здоров’я», «Слідами втраченого здоров’я», «Код здоров’я – здоровий спосіб життя» тощо. Теоретична важливість проведеної роботи: в статті теоретично шляхи використання інноваційних технологій у формуванні ціннісних орієнтацій вихованців закладів позашкільної освіти Практичне значення роботи – матеріали наукової статті можуть бути використані при написанні студентами кваліфікаційних робіт, а також в практичній діяльності соціальних педагогів закладів освіти. Представлено висновок про необхідність посилення уваги до проблеми виховання та самовиховання цінностей у освітньо – виховному позашкільному середовищі.

Посилання

Abramov, D.O. & Lebedyk, L.V. (2023). Rol pedahoha zakladu pozashkilnoi osvity u formuvanni v uchnivskoi molodi profesiinykh tsinnisnykh oriientatsii v umovakh viiny [The role of the teacher of an extracurricular education institution in the formation of professional value orientations among schoolchildren in the conditions of war] Nauka i osvita v hlobalnomu ta natsionalnomu vymirakh: vyklyky, zahrozy, perspektyvy rozvytku: tezy dopovidei II Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (16–17 lystop. 2023 r., m. Lubny). Poltava; Lubny; Myrhorod [in Ukrainian].

Bidenko, Ye. (2020). Osvita yak mekhanizm formuvannia tsinnisnoi palitry osobystosti [Education as a mechanism for forming the value palette of an individual]. Vyshcha osvita Ukrainy – Higher education in Ukraine. No 4 [in Ukrainian].

Romaniuk,L. (2013). Stanovlennia tsinnostei osobystosti: kontseptualna model ta yii metodolohichnyi potentsial [The formation of personal values: a conceptual model and its methodological potential]. Psykholohiia osobystosti – Personality psychology. No 1. P. 138–148 [in Ukrainian].

Misko, V.V. & Strelnikov V.Yu. (2023). Rozvytok informatsiinoi kompetentnosti pedahoha zakladu pozashkilnoi osvity v umovakh viiny [Development of the informational competence of the teacher of the extracurricular education institution in the conditions of war]. Nauka i osvita v hlobalnomu ta natsionalnomu vymirakh: vyklyky, zahrozy, perspektyvy rozvytku – Science and education in global and national dimensions: challenges, threats, development prospects. Poltava; Lubny; Myrhorod [in Ukrainian].

Nevmerzhytska, O.V. (2015). Vykhovannia tsinnostei osobystosti v epokhu kulturnykh zmin [Education of personal values in the era of cultural changes]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia – Bulletin of Alfred Nobel Dnipropetrovsk University. No 1 (9). P. 28 [in Ukrainian].

Strelnikov, V.Yu. (2022). Kontseptualni zasady pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohiv zakladu pozashkilnoi osvity ekoloho-naturalistychnoho profiliu [Conceptual principles of improving the qualifications of teachers of the institution of extracurricular education of the environmental and naturalistic profile]. Osvitnii faktor. Vseukrainskyi naukovo-pedahohichnyi zhurnal. URI: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/19211 [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 20
Опубліковано
2025-03-13
Як цитувати
Лісовець, О., & Хлєбік, С. (2025). Позашкільна освіта як соціальний інститут виховання ціннісних орієнтацій особистості. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (1), 9-15. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2025-PP-1-9-15