Особливості становлення і розвитку самостійності дитини у дошкільному віці
Анотація
У статті розглядається актуальна проблема становлення і розвитку самостійності дитини у дошкільному віці у контексті її фізіологічного, психологічного та соціально-особистісного розвитку. Представлено поетапний розгляд даної проблеми шляхом аналізу немовлячого, раннього та передшкільного віку. Доведено, що самостійність особистості розвивається протягом всього періоду дошкільного дитинства і залежить від багатьох факторів: психічних і фізіологічних процесів, соціальної ситуації розвитку, умов та змісту діяльності дитини. На етапі немовлячого віку закладаються передумови самостійності особистості: розвиток зорово-орієнтаційних реакцій, зростання рухової активності, урізноманітнення дій з предметами, формування навичок в режимних процесах, мовлєннєвий розвиток, прояви інтересу до навколишнього тощо. На етапі раннього віку дитини поступово зростаюча активність дитини трансформується в її самостійність, що все більше проявляється в самообслуговуванні, предметно-ігровій діяльності, спілкуванні. На етапі передшкільного віку дитина намагається реалізувати своє "я", прагнучи підтвердити свою самостійність; у неї формуються основи відповідального ставлення до результатів своїх дій. Встановлено, що самостійність дитини старшого дошкільного віку (5–7 років) проявляється в пізнавальній, емоційно-ціннісній та діяльнісній сферах. Вказується, що прояви самостійності у різних дітей одного віку є неоднаковими і формуються з різною інтенсивністю. Самостійність дошкільника у своєму розвитку досягає різних стадій залежно від віку, системи вимог, які висуваються до дитини дорослими, та умов виховання.
Посилання
tet imeni M. P. Drahomanova. Kyiv, 2007.
2. Elyseeva Z. V. Pedahohycheskye uslovyia vospytanyia samostoiatelnosty u detei ranneho vozrasta v seme: avtoref. dyss. ... kand. ped. nauk: 13.00.01 / Mosk. hos. ped. yn
t ym. V. Y. Lenyna. Moskva, 1988. 16 s.
3. Pro doshkilnu osvitu: Zakon Ukrainy № 2628III vid 11.07.2001 r.
4. Razyna N. V. Psykholohycheskoe soderzhanye kryzysa trekh let: dyss. … kand. psykhol. nauk: 19.00.07. Moskva, 2002.
5. Savchenko M. V. Vykhovannia samostiinosti u ditei starshoho doshkilnoho viku v ihrovii diialnosti: dys. ... kand. ped. nauk: 13.00.08 / DVNZ "Donbas. derzh. ped. unt". Sloviansk: [b. v.], 2014. 243 s.
6. Udina O. M. Vykhovannia samostiinosti doshkilnykiv v obrazotvorchii diialnosti (na materiali aplikatsii): dyss. … kand. ped. nauk: 13.00.08 / Instytut problem vykhovannia
APN Ukrainy. Kyiv, 2008. 25 s.
Переглядів анотації: 162
Авторське право (c) 2018 Наукові записки. Серія "Психологопедагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.