ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ІНТЕРЕСУ ШКОЛЯРІВ ДО МУЗИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Анотація
Стаття присвячена проблемі педагогічного забезпечення процесу формування інтересу учнів до музичної діяльності на уроках музичного мистецтва.
Метою даної статті є спроба визначити та обґрунтувати педагогічні умови формування інтересу школярів до музичної діяльності, які доцільно створювати на уроці.
Аналіз та узагальнення досліджень учених, що займалися даною проблемою, дав можливість дійти висновку, що інтерес до музичної діяльності не є вродженою якістю людини, а формується протягом життя. Він виступає формою вияву потреби в музичній діяльності, визначається цілеспрямованим відношенням до неї, сприяє активізації психічних процесів та спонукає до самовдосконалення особистості. Формування інтересу відбувається в послідовності: "процес – результат – зміст". Наголошено, що в ході свого розвитку в процесі цілеспрямованих впливів інтерес може перерости в стійку особистісну потребу. Автором закцентовано увагу на існуючих суперечностях, які мають місце в мистецькому навчанні та вихованні. Також наголошується на важливості створення відповідних педагогічних умов, які опосередковано впливають на результат мистецького навчання. Запропоновані умови, можуть значно підвищити ефективність освітнього процесу. Серед них виокремлені такі, як: забезпечення учнів індивідуальною траєкторією розвитку; створення на уроці ситуації успіху; поєднання індивідуальної і колективної форм роботи, що дає можливість максимально розкрити можливості кожного школяра; оцінювання досягнень учнів за критерієм нестандартності та оригінальності; проведення відкритого й закритого моніторингу музичних уподобань учнів та можливість кореляції змісту навчальних програм вчителем музичного мистецтва.
Посилання
2. Aliev YU. B. Nastol’naya kniga shkol’nogo uchitelya-muzykanta. Moskva: VLADOS, 2002. 336 s. [in Russian].
3. Bagdueva A. V. Pedagogicheskie usloviya formirovaniya professional’noj gotovnosti budushchih specialistov s ispol’zovaniem informacionnyh tekhnologij: avtoref. dis. … kand. ped. nauk: 13.00.01 / Buryatskij gosudarstvennyj universitet. Ulan-Ude, 2006. 23 s. [in Russian].
4. Bol’shoj psihologicheskij slovar’. Sost. i obshch. red. B. Meshcheryakov, V. Zinchenko. Sankt-Peterburg: Prajm-Evroznak, 2003. 672 s. [in Russian].
5. Bondarenko S. V. Іnteres yak rushіjna sila navchal’no-vihovnoї dіyal’nostі. Vіsnik Gluhіvs’kogo nacіonal’nogo pedagogіchnogo unіversitetu іmenі Oleksandra Dovzhenka: zb. nauk. prac’. Vip. 18. Gluhіv: GNPU іm. O. Dovzhenka, 2011. S. 19–23. s. [in Ukrainian].
6. Volkov K. N. Psihologi o pedagogicheskih problemah: kn. dlya uchitelya / pod. red. A. A. Bodaleva. Moskva: Prosveshchenie, 1981. 128 s. [in Russian].
7. Vygotskij L. C. Sobranie sochinenij: V 6-ti t. T. 4. Detskaya psihologiya / Pod. red. D.B. El’konina. Moskva: Pedagogika, 1984. 432 s. [in Russian].
8. Goncharenko S. Ukraїns’kij pedagogіchnij slovnik. Kiїv: Libіd’, 1997. 376 s. [in Ukrainian].
9. Ivanova A. V. Formirovanie poznavatel’nogo interesa mladshih shkol’nikov pri obuchenii informatike s ispol’zovaniem elektronnogo obrazovatel’nogo resursa. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-poznavatelnogo-interesa-mladshih-shkolnikov-pri-obuchenii-informatike-s-ispolzovaniem-elektronnogo-obrazovatelnogo/viewer https://www.b17.ru/dic/interes/ (data zvernennya 22.04.2020) [in Russian].
10. Kabalevs’kij D. B. Yak rozpovіdati dіtyam pro muziku? Kiїv: Muzichna Ukraїna, 1981. 319 s. [in Ukrainian].
11. Lozіns’ka A. Rozvitok іnteresu do muziki v uchnіv u procesі vzaєmodії zagal’noosvіtn’oї ta muzichnoї shkіl. Materіali HVІІІ Mіzhnarodnoї naukovo-praktichnoї іnternet-konferencії "Problemi ta perspektivi rozvitku nauki na pochatku tret’ogo tisyacholіttya u kraїnah SND" (29–30 grudnya 2013 r.). Pereyaslav-Hmel’nic’kij. URL: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/834 (data zvernennya 13.04.2020) [in Ukrainian].
12. Ozhegov S. I. Slovar’ russkogo yazyka / pod red. chl.-korr. AN SSSR N. YU. SHvedovoj. 20-e izd., stereotip. Moskva: Rus. yaz., 1988. 750 s. [in Russian].
13. Padalka G. M. Pedagogіka mistectva (Teorіya і metodika vikladannya mistec’kih disciplіn). Kiїv: Osvіta Ukraїni, 2008. 274 s. [in Ukrainian].
14. Pedagogіchnij slovnik / za red. M. D. YArmachenka. Kiїv: Pedagogіchna dumka, 2001. 514 s. [in Ukrainian].
15. Psihologiya. Slovar’ / pod obshch. red. A. V. Petrovskogo, M. G. YAroshevskogo. 2- e izd., ispr. i dop. Moskva: Politizdat, 1990. 494 s.
16. Rostovs’kij O. Ya. Metodika vikladannya muziki u pochatkovіj shkolі: navch.¬-metod. posіbnik. 2-e vid., dop. Ternopіl’: Navchal’na kniga – Bogdan, 2000. 216 s. [in Ukrainian].
17. Rostovs’kij O. Ya. Teorіya і metodika muzichnoї osvіti: navch.-metod. posіbnik. Ternopіl’: Navchal’na kniga – Bogdan, 2011. 640 s. [in Ukrainian].
18. Slovar’ po etike. Pod red. I. S. Kona. Izd. 3-e. Moskva: Politizdat, 1975. 392 s. [in Russian].
19. Fіlosofs’kij slovnik / za red. V. І. SHinkaruka. 2-e vid., pererob. І dop. Kiїv: Golov. red. URE, 1986. 800 s.
20. Frolova N. A., Dmitrieva M. B. Muzykal’nyj interes kak specificheskaya raznovidnost’ kategorii interesa. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/muzykalnyy-interes-kak-spetsificheskaya-raznovidnost-kategorii-interesa/viewer (data zvernennya 22.04.2020) [in Russian].
21. Yakimenko S. І. Estetichnij іnteres yak pedagogіchna problema іntegrovanoї tekhnologії. URL: http://eprints.zu.edu.ua/3745/1/05yasiit.pdf (data zvernennya 22.04.2020) [in Ukrainian].
22. URL: https://www.b17.ru/dic/interes/ (data zvernennya 14.04.2020).
Переглядів анотації: 209
Авторське право (c) 2020 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.