ПРОФІЛАКТИКА БУЛІНГУ В ШКІЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ

  • I. Kyrychuk здобувач СВО "магістр" Національного університету "Чернігівський колегіум" імені Т. Г. Шевченка
  • I. Turchyna кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної та початкової освіти Національного університету "Чернігівський колегіум" імені Т. Г. Шевченка
  • Y. Lymar кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної та початкової освіти Національного університету "Чернігівський колегіум" імені Т. Г. Шевченка
Ключові слова: булінг, агресія, підлітки

Анотація

У статті обґрунтовано актуальність проблеми, на основі аналізу психолого-педагогічної літератури уточнено сутність поняття "булінг", розкрито
особливості, етапи розвитку та ролі учасників булінгу. Автором розкрито структуру цього явища, зосереджено увагу на фізичній та психологічній формі шкільного булінгу. Наведено причини булінгу, ознаки і характеристики його учасників. Окреслено основні показники, що вказують на можливість існування шкільного булінгу в освітньому середовищі сучасного закладу освіти. У роботі описується підхід до профілактики булінгу серед підлітків з використанням потенціалу вторинного колективу школярів. Булінг у шкільному класі є деструктивним способом реалізації природної потреби підліткового співтовариства у формуванні внутрішньо-групової структури класу, заснованої на принципі домінування. Булінг актуальний для сучасних підлітків, оскільки різко звузився простір соціальної взаємодії підростаючого покоління.

Посилання

1. Voznyuk, O. M. (2019). Profilaktyka bulinhu v shkilʹnomu seredovyshchi [Prevention of bullying in the school environment]. Visnyk Zhytomyrsʹkoho instytutu pislyadyplomnoyi pedahohichnoyi osvity – Bulletin of the Zhytomyr Institute of Postgraduate Pedagogical Education. 1. URL: http://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2019/01/ [in Ukrainian].
2. Yelʹchaninova, T. M., Ziza, Y. O., Karlashova, L. А. & Filipsʹka, I. V. (2018). Psykholohichna pidhotovka pedahohichnykh kadriv do onovlennya ta pidvyshchennya
efektyvnosti rozvytku bulinhu sered uchnʹivsʹoyi molodi [The teachers’ psychological training for finding out and preventing the manifestations of bullying among the student youth] Visnyk KHNPU imeni H. S. Skovorody – Bulletin of KhNPU named after GS Skovoroda. 57. 103–118 [in Ukrainian].
3. Kormylo, O. (2015). Yavyshche bulinhu v osvstnyemu prostori [The phenomenon of bullying in the educational environment]. Problemy humanitarnykh nauk – Problems of the humanities. 37. 174–187 in Ukrainian].
4. Lalak, N. V., Mayboroda, I. E & Penyak V. S. (2019). Bulinh v seredovyshchi suchasnoho zakladu zahalʹnoyiserednʹoyi osvity: teoretychny yaspekt [Bullying in the
educational environment of a modern institution of general secondary education: a theoretical aspect]. Naukovyy visnyk Mukachivsʹkoho universytetu – Scientific Bulletin of Mukachevo State University. 1. 34–36 [in Ukrainian].
5. Lushpay, L. I. (2013). Shkilʹnyy bullinh yak zazvychay hromadsʹka ahresiya [Schoolbullying as a kind of social aggression]. Naukovi zapysy Natsionalʹnoho universytetu "Ostrozʹka akademiya" – Scientific notes of the National University "Ostroh Academy". 33. 85–89 in Ukrainian].
6. Ozhyeva, E. N. (2001). Bulinh yak riznovydnistʹ nasyliya [Bullying as a form of violence]. Kyev: Ruta [in Ukrainian].
7. Panasevych, S. V. (2019). Metodychni rekomendatsiyi "Profilaktyka bullinhu yak socialnogo yavischa u shkilnomu seredovischi" [Methodological recommendations "Prevention of bullying as a social phenomenon in the school environment"]. URL: http://gorodnya.osv.org.ua/metodichni-rekomendacii-profilaktika-bulingu-yak-socialnogo-yavischa-u-shkilnomu-seredovischi-panasevich-sv-metodist-psihologichnoi-sluzhbi-gorodnyans/ [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 71
Опубліковано
2020-11-06
Як цитувати
Kyrychuk, I., Turchyna, I., & Lymar, Y. (2020). ПРОФІЛАКТИКА БУЛІНГУ В ШКІЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 64-70. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2020-PP-3-64-70