ПРОФЕСІОНАЛІЗМ ТА НАРАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВ

  • T. Zdorovets асистент кафедри загальної та практичної психології Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: наративна компетентність, наратив, соціальний інтелект

Анотація

У статті проаналізовано проблему професіоналізму та наративної компетентності практичного психолога. Показано, що професійна компетентність
психолога є складним психологічним утворенням, яке забезпечує успішність його професійної діяльності та включає в себе систему діяльнісно-рольових (знання, уміння і навички) та особистісних (професійно важливих якостей) характеристик, важливе місце серед яких займає наративна компетентність. Наративна компетентність передбачає сформованість в особистості наративу як структурної рамки та наявність "набору" базових наративів, що мають соціокультурну природу, вмінь розгортати наративні структури у зв’язну розповідь або історію. Націленість психологічної допомоги на роботу із запитами клієнтів, що будуються на наративі як історії життя людини, яка звернулася за допомогою, робить надзвичайно важливим вивчення наративної компетентності, що реалізується в процесах розуміння та самопізнання, осмислення та переосмислення активним суб’єктом інформації про навколишній світ і себе в ньому. Виявлено, що наративна компетентність є складникомпрофесійної компетентності практичного психолога і засобом усвідомлення ним власного досвіду та власної особистості, що виражається у вмінні побачити за історією особистості у ході надання психологічної допомоги її індивідуальний наратив. Зроблено висновок про те, що несуперечлива Я-концепція, рефлексивність, діалогічна спрямованість у спілкуванні, керування почуттями й емоціями інших (складові частини емоційного інтелекту), чутливість-раціональність (складники комунікатинної компетентності) є комплементарними до особистості практичного психолога якостями, наявність яких
обумовить забезпечення особистісного зростання клієнта в процесі індивідуальної і групової роботи.

Посилання

1. Belolipetskiy, V. K., (2004), Pavlova L. G. Etika i kultura upravleniya [Ethics and culture of management]. Moskva: IKTs "Mart" [in Russian].
2. Vasilyuk, A. V. (1998). Polska profesIyna pedagogIka pro kompetentnIst vchitelya [Polish professional pedagogy about teacher competence]. Shlyah osviti – Shliakh osvity. 4. 20–23 [in Ukrainian].
3. Gorkunenko, P. (2010). Formuvannya profesiynoyi kompetentnosti vikladacha pedagogichnogo vischogo navchalnogo zakladu I–II rivniv akreditatsiyi v konteksti zagalnoevropeyskoyi integratsiyi [Formation of professional competence of the teacher of pedagogical higher educational institution of I–II levels of accreditation in the context of pan-European integration]. Nova pedagogichna dumka – New pedagogical thought. 1. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Npd/2010_1/Gorkunen.pdf [in Ukrainian].
4. Gromkova M.T. (2003) Psihologiya i pedagogika professionalnoy deyatelnosti: ucheb. posobie dlya vuzov [Psychology and pedagogy of professional activity: training manual for universities]. Moskva: YuNITI–DANA [in Russian].
5. Isaev, E. I. (1997). Psihologiya v vyisshey shkole: problemyi proektirovaniya psihologicheskogo obrazovaniya pedagoga [Psychology in higher education: problems of designing a teacher’s psychological education]. Voprosyi psihologii – Questions of psychology. 6. 48–57 [in Russian].
6. Kuzmina, N. V. (1990). Professionalizm lichnosti prepodavatelya i mastera proizvodstvennogo obucheniya [Professionalism of the personality of the teacher and master of vocational training]. Moskva [in Russian].
7. Markova, A. K. (1996). Psihologiya professionalizma [Psychology of Professionalism]. Moskva [in Russian].
8. Molchanov, S. G. Professionalnaya kompetentnost i sistema povyisheniya kvalifikatsii pedagogicheskih i upravlencheskih rabotnikov [Professional competence and advanced training system for teachers and managers]. URL: http://www.lib.csu.ru/vch/5/2001_01/008.pdf [in Russian].
9. Nazaruk, O. M. (2004). Vikovi osoblivosti rozuminnya osobistogo dosvidu [Age-specific features of understanding personal experience]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
10. Chepeleva, N. V., Smulson, M. L., Shilovska, O. M. & Gutsol, S. Yu. (2008). Osnovi psihosemantiki (za narativnimi tehnologIyami) [Fundamentals of psychosemantics (based on the narrative technologies]. Chepelevoyi N. V. (Eds.). Kyiv: Glavnik [in Ukrainian].
11. Pervutinskiy, V. G. (2002). Sovremennyie podhodyi k razvitiyu professionalnoy kompetentnosti studentov [Modern approaches to the development of professional competence of students]. Sankt-Peterburh [in Russian].
12. Chepelevoyi, N. V. (Eds). (2004). Problemi psihologichnoyi germenevtiki [Problems of psychological hermeneutics]. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 142
Опубліковано
2020-11-06
Як цитувати
Zdorovets, T. (2020). ПРОФЕСІОНАЛІЗМ ТА НАРАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 111-118. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2020-PP-3-111-118