ВІДПОВІДАЛЬНА ПОВЕДІНКА ДОШКІЛЬНИКІВ ЯК КРИТЕРІЙ ЕФЕКТИВНОСТІ ПРОПЕДЕВТИКИ ПОВЕДІНКОВИХ ВІДХИЛЕНЬ У ДІТЕЙ

  • K. Yushchenko аспірантка кафедри педагогіки, початкової освіти та освітнього менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: відповідальність, відповідальна поведінка старших дошкільників, компоненти

Анотація

У статті на основі аналізу сутності понять "відповідальність" та "відповідальна поведінка" обґрунтовано вибір критеріїв ефективності пропедевтики
поведінкових відхилень у дітей. Окреслені й охарактеризовані компоненти відповідальної поведінки у старших дошкільників: когнітивний, емоційно-мотиваційний, поведінковий. Відповідно до компонентів визначені критерії оцінки вказаної поведінки: знання та розуміння норм моральної і відповідальної поведінки, особливості розвитку уваги, готовність до дотримання моральних норм та відповідальної поведінки, ставлення до своїх обов’язків та дотримання обіцянок, прояви відповідальності у поведінці і діяльності, здатність до саморегуляції поведінки. Проаналізовані погляди науковців щодо вияву відповідальної поведінки дітей 6–7 років та розроблені показники сформованості такої поведінки в означеної категорії дітей.

Посилання

1. Bekh, I. (2015). Zrostyty moralnu osobystist – holovna turbot [Growing a moral personality is the main concern]. Doshkilne vykhovania – Preschool education. 4. 6–9 [in Ukrainian].
2. Bielienka, H. V. (2015). Formuvania vidpovidalnosti u doshkilnykiv [Formation of responsibility in preschoolers]. Pedahohichnyi protses: teoriia і praktyka – Pedagogical process: theory and practice. 1–2 (46–47). P. 63–67 [in Ukrainian].
3. Bielienka, H. V. (2014). Chynyky vykhovania vidpovidalnosti u ditei doshkilnoho viku [Factors of responsibility education in preschool children]. Nauka і osvita – Science and education. 10. 20–21 [in Ukrainian].
4. Bozhovich, L. I. (2008). Lichnost i ieie formirovaniie v detskom vozraste [Personality and its formation in childhood]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russion].
5. Boryshevskyi, M. Y. (1979). Moralni perekonania ta yikh formuvania u ditei [Moral beliefs and their formation in children]. Kiyv: Rad. shkola [in Ukrainian].
6. Bielienka H., Havrysh N., Vasylieva S., Marshytska V., Nechai S., Orlova H., Ostrianska О., Poliakova О., Rahozina V., Reipolska О., Shkliar N. (2015). Vykhovuiemo
bazovi yakosti osobystosti starshoho doshkilnyka v umovakh DNZ [We bring up the basic qualities of the personality of a senior preschooler in a school]. N. Havrysh (Eds.). Kharkiv: Madryd [in Ukrainian].
7. Hurlieva, T. (2012). Vykhovuiemo vidpovidalnist u doshkilnykiv [We bring up responsibility in preschoolers]. Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu – Educator-methodologist of preschool institution. 5. 19–29 [in Ukrainian].
8. Dutkevych, Т. V. (2012). Dytiacha psykholohiia [Child psychology]. Kyiv: Tsentr uchbovoii literatury [in Ukrainian].
9. Zubrytska-Makota, І. (2011). Psykholohichni umovy formuvania uiavlen pro moralni normy u doshkilnykiv [Psychological conditions for the formation of ideas about moral norms in preschoolers]. Candidat’es thesis. Drohobych [in Ukrainian].
10. Koriakina, I. (2012). Pedahohichni umovy vykhovania vidpovidalnosti u ditei 6-hо roku zhytia v protsesi spilnoii predmetno-praktychnoii diialnosti [Pedagogical conditions of responsibility education in children of the 6th year of life in the process of joint subject-practical activity]. Visnyk Instytutu rozvytku dytyny – Bulletin of the Institute of Child Development. Kyiv: Vydavnytstvo Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. M. P. Drahomanova. 23. 168 [in Ukrainian].
11. Lokhvytska, L. V. (2012). Moralne vykhovania ta moralne zdorovia doshkilnykiv [Moral education and moral health of preschoolers]. Psyholohichni perspektyvy – Psychological perspectives. 20. 135–144 [in Ukrainian].
12. Pastushenko, L. M. (2012). Rozvytok kohnityvnoho komponenta moralnoii svidomosti u doshkilnomu vitsi [Development of the cognitive component of moral consciousness in preschool age]. Problemy suchasnoii psyholohii – Problems of modern psychology. 15. 463–472 [in Ukrainian].
13. Savchyn, M. V. (1997). Psykholohichni osnovy rozvytku vidpovidalnoii povedinky osobystosti [Psychological bases of development of responsible behavior of the person]. Kyiv [in Ukrainian].
14. Stadnik, N. (2009). Vykhovania vidpovidalnosti u ditei shestyrichnoho viku u vzaiemodii simii ta shkoly [Educating six-year-olds in family-school interactions]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
15. Uruntaieva, G. А. (2006). Doshkolnaia psiholohiia [Preschool psychology]. (6d ed.). Мoscov: Izdatelskii tsentr "Akademiia" [in Russian].
16. Fasolko, Т. S. (2000). Vykhovania vidpovidalnoii povedinky u ditei starshoho doshkilnoho viku [Education of responsible behavior in older preschool children]. Kyiv [in Ukrainian].
17. Bielienka, H., Vasylieva, S., Havrysh, N., Marshytska, V., Nechai, S., Ostrianska, О., Poliakova, О., Rahozina, V. & Reipolska, О. (2015). Shkliar Formuvania bazovykh yakostei osobystosti ditei starshoho doshkilno viku v DNZ [Formation of basic personality qualities of older preschool children in secondary schools]. О. Reipolskoii (Eds.). Kharkiv: Drukarnia Madryd [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 101
Опубліковано
2020-12-21
Як цитувати
Yushchenko, K. (2020). ВІДПОВІДАЛЬНА ПОВЕДІНКА ДОШКІЛЬНИКІВ ЯК КРИТЕРІЙ ЕФЕКТИВНОСТІ ПРОПЕДЕВТИКИ ПОВЕДІНКОВИХ ВІДХИЛЕНЬ У ДІТЕЙ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 48-58. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2020-PP-4-48-58