МУЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ ДОШКІЛЬНИКІВ В УМОВАХ ПЕРЕДШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

  • S. Matviienko кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: передшкільна освіта, наступність, наступність у музичному вихованні

Анотація

У статті розглядаються питання, пов’язані із розкриттям головних засад передшкільної освіти як проміжної ланки дошкільної та початкової освіти. Визначено правові засади передшкільної освіти та стратегію її розбудови в контексті руху України до європейського освітнього простору. Висвітлено погляди вчених на мету та головні завдання передшкільної ланки освіти. Вказано,
що мета даної освітньої ланки зумовлюється необхідністю реалізації принципу неперервності освіти шляхом забезпечення цілісності процесу розвитку навчання і виховання старших дошкільників та молодших школярів, надання дітям однакових можливостей розвитку в період їхньої підготовки до навчання у школі. Коротко охарактеризовано теоретичні основи передшкільної освіти; вказано на взаємозв’язок її основних категорій, якими є: наступність, перспективність, готовність дитини до навчання у школі, неперервність освіти та їх співупорядкованість стосовно мети передшкільної освіти. Звернуто увагу на важливості забезпечення наступності в освітній роботі з музичного виховання, що визначено як процес реалізації у межах вікових можливостей дітей спільної мети: формування засад музичної культури, розвиток музичних здібностей дітей з метою становлення творчої особистості дитини. Вказано на те, що принцип наступності в опануванні музики має визначатися не в кількісному перетворенні знань, умінь та навичок, а в ускладненні способу музичного мислення. Визначенозавдання з музичного виховання, які мають спільний характер для дошкільної та початкової шкільних ланок. Проаналізовано програми з музичного виховання для закладу дошкільної освіти та першого класу Нової української школи, на основі чого встановлено невідповідності у забезпеченні наступності у музичному вихованні. Висвітлено погляди науковців стосовно необхідності більш якісного забезпечення програмових основ з музичного виховання.

Посилання

1. Bezborodova, L. A., Zavarina, S. Yu. (2013). The pedagogical aspect in the theory of musical education of preschool and primary education [Pedagogicheskiy aspekt v teorii muzyikalnogo vospitaniya doshkolnogo i nachalnogo obrazovaniya]. Vestn. Moskovskogo gos. obl. gumanit. un-ta. – Bulletin of the Moscow State Regional Humanitarian University, 2. 100– 104 [in Russiаn].
2. Bohush, A. M. (2014). Peredshkilna osvita v suchasnomu osvitnomu prostori [Preschool education in the modern educational space]. Ridna shkola – Native school, 12. 8–11 [in Ukraine].
3. Volynets, K. I., Volynets, Yu. O., Stadnik, N. V. (2019). Teoretychni zasady nastupnosti doshkilnoi i pochatkovoi osvity yak problema suchasnoi osvity [Theoretical principles of continuity of preschool and primary education as a problem of modern education]. Elektronne naukove fakhove vydannia «Narodna osvita» – Electronic scientific professional publication «People's Education», 2 (38). 19–28 [in Ukraine].
4. Derzhavnyi Bazovyi komponent doshkilnoi osvity v Ukraini – State Basic component of preschool education in Ukraine. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/novij-bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-zabezpechit-pidvishennya-yiyi-yakosti-ta-vidpovidnist-mizhnarodnim- standartam-sergij-shkarlet [in Ukraine].
5. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 87 vid 21.02.2018 r. «Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity» [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 87 of 21.02.2018 «State standard of primary education»]. URL: https://www.mon.gov.ua [in Ukraine].
6. Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On Education»]. URL: https://kodeksy.com.ua/pro_osvitu/statja-11.htm [in Ukraine].
7. Instruktyvno-metodychni rekomendatsii shchodo zabezpechennia nastupnosti doshkilnoi ta pochatkovoi osvity. Dodatok do lysta MON Ukrainy vid 19.04.2018 № 1/9-249 [Instructional and methodical recommendations for ensuring the continuity of preschool and primary education. Appendix to the letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated April 19, 2018. № 1 / 9-249]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/- nastupnist/list.pdf [in Ukraine].
8. Kovshar, O. V. (2015). Teoretyko-metodychni zasady orhanizatsii peredshkilnoi osvity [Theoretical and methodological principles of preschool education organization]. Kryvyi Rih: Vydavets: R. A. Kozlov [in Ukraine].
9. Kushnir, V. (Eds.). (2020). Suchasni vyklyky do peredshkilnoi osvity v konteksti zavdan Novoi ukrainskoi shkoly [Modern challenges to preschool education in the context of the tasks of the New Ukrainian School]. Doshkilna osvita v konteksti novykh tsilei ukrainskoi shkoly – Preschool education in the context of new goals of the Ukrainian school. Hameln: InterGING. 6– 21 [in Ukraine].
10. Kon, N. H., Domberh, O. P. (2020). Problema nastupnosti doshkilnoi i pochatkovoi muzychnoi osvity v Ukraini [The problem of continuity of preschool and primary music education in Ukraine]. The scientific heritage, 52. 28–31 [in Ukraine].
11. Lavrykova, O. А. (2008). Problemі predshkolnoho obrazovanyia na sovremennom etape [Problems of preschool education at the present stage]. URL: https://cyberleninka.ru/-article/n/3230396 [in Russian].
12. Malashevska, I. (2015). Teoriia ta praktyka suchasnoi systemy muzychnoi osvity ditei molodshoho shkilnoho viku [The theory and practice of the modern system of musical education for the children of the young school age]. Liudynoznavchi studii – People-famous studios, 31. URL: irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis.../cgiirbis_64.exe? [in Ukraine].
13. Matvienko, S. I. (2020). Muzychne vykhovannia doshkilnykiv u konteksti realizatsii zasad peredshkilnoi osvity [Musical education of preschool children in the context of the implementation of ambushes in frontline education]. Materialy IV Mystetsko-pedahohichnykh chytan pamiati profesora O. Ya. Rostovskoho «Mystetska osvita Ukrainy: transformatsiia vitchyznianoho dosvidu v yevropeiskyi prostir» (13 bereznia 2020 roku) – Materials IV Mysterious-pedagogical reading of the memory of Professor O. Ya. Rostovskiy «Mystery of the education of Ukraine: transformation of the modern world into the European space» (March 13, 2020). 53–58 [in Ukraine].
14. Matvienko, S. I. (2017). Teoriia ta metodyka muzychnoho vykhovannia ditei doshkilnoho viku [Theory and methodology of musical education of preschool children]. Nizhyn: NDU im. M. Hoholia [in Ukraine].
15. Muzychne mystetstvo: navchalna prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv (1-4 klas) [Musical mystery: a basic program for enlightened children (1–4 classes)]. URL: mon.gov.ua›osvita›navchalni-programi [in Ukraine].
16. Naumenko, S. I. (2020). Muzyka. Osvita. Osobystist. Ukrainska natsionalna shkola: istorii, tradytsii, novatorstvo [Muzyka. Osvita. Specialty. Ukrainian National School: History, Traditions, Innovation] Materialy IV Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi onlain-konferentsii, 26– 27.11.2020 r. – Materials of the IV All-Ukrainian Science and Practice Online Conference (26–27 November 2020). Uman: VPTs «Vizavi». 108–113 [in Ukraine].
17. Stepanova, T. (2017). Fenomen «peredshkilna osvita» z pozytsii systemnoho pidkhodu [The phenomenon of «preschool education» from the position of the systemic approach]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.O. Sukhomlynskoho – Scientific newsletter of the Mykolaiv National University of the Name of V. O. Sukhomlinsky. 1, 140–143 [in Ukraine].
18. Polovina, O. (2021). Osvitnia vzaiemodiia po-novomu: analizuiemo, arhumentuiemo, aprobuiemo [Consecration of interaction in a new way: analizoimo, archmomentuiemo, approbuito]. Muzychnyi kerivnyk – Musical Kerivnik. 8. URL: https://m.emuzker.mcfr.ua/912655 [in Ukraine].
19. (2020). Proiekt Kontseptsiia osvity ditei rannoho ta doshkilnoho viku [Project «Concept of education of children of early and preschool age»]. URL: http://naps.gov.ua/ua/press/- announcements/1763/ [in Ukraine].
20. (2020). Rekomendatsii komitetskykh slukhan shchodo doshkilnoi osvity [Recommendations of committee hearings for preschool education]. URL: https://www.auc.org.ua/-novyna/u-rekomendaciyah-komitetskyh-sluhan-vrahovanopropozyciyi-amu-shchodo-doshkilnoyi- osvity [in Ukraine].

Переглядів анотації: 30
Опубліковано
2021-11-10
Як цитувати
Matviienko, S. (2021). МУЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ ДОШКІЛЬНИКІВ В УМОВАХ ПЕРЕДШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 14-21. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2021-PP-3-14-21