ОСОБЛИВОСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАСТУПНОСТІ У НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОМУ ВИХОВАННІ СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ І МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

  • S. Matvienko кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0001-7591-1683
Ключові слова: наступність, національно-патріотичне виховання, заклад дошкільної освіти, початкова школа, діти старшого дошкільного віку, учні

Анотація

У статті проаналізовано проблему забезпечення наступності в національно-патріотичному вихованні дітей старшого дошкільного віку та учнів молодших класів НУШ. Коротко окреслено результати аналізу державної законодавчо-нормативної бази з питань забезпечення наступності між дошкільною та початковою ланками освіти. Проаналізовано наукові підходи до визначення поняття «наступність». Вказано, що наступність є однією із концептуальних засад національної освіти, поряд з такими, як спадкоємність, перспективність, неперервність тощо. Наступність між дошкільною та початковою ланками розглядається як важлива умова безперервної освіти та виховання дитини. Визначено, яке місце посідає національно-патріотичне виховання в освітньо-виховному процесі закладу дошкільної освіти та початкової школи. Зазначено, що основною метою національно-патріотичного виховання є передача молодому поколінню духовної та матеріальної культури українського народу, його світоглядних цінностей, ментальних установ тощо. Процес національно-патріотичного виховання повинен ураховувати політичні та суспільно-економічні реалії країни, мати випереджувальний характер, формувати в свідомості молодого покоління національну ідею, духовно осмислений, рефелективний патріотизм. Висвітлено освітньої та виховної роботи у закладі дошкільної освіти та початковій школі з національно-патріотичного виховання. На основі здійсненого аналізу з проблеми наступності між ланками дошкільної та початкової освіти автором виділено ряд особливостей даного принципу щодо його забезпечення у процесі національно-патріотичного виховання. Вказано, що запровадження особистісно орієнтованого, вікового, індивідуального підходів до наступності забезпечить зв’язок між виховними просторами дошкільної та початкової освіти, сприятиме їх об’єднанню щодо формування активної патріотичної позиції дитини.

Посилання

Referense

Bazovyi komponent doshkilnoi osvity (Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity). Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 33 vid 12 sichnia 2021 r. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-bazovogo-komponenta-doshkilnoyiosvitiderzhavnogo-standartu-doshkilnoyi-osviti-nova-redakciya (data zvernennia:10.03.2023) [in Ukrainian].

Vyshnevskyi, O.I. (2003). Teoretychni osnovy suchasnoi ukrainskoi pedahohiky. Drohobych: Kolo [in Ukrainian].

Zadorozhna-Kniahnytska, L.V. & Holovina, H.O. Nastupnist natsionalnoho vykhovannia ditei doshkilnoho ta molodshoho shkilnoho viku yak pedahohichna problema. Almanakh nauky. Naukovyi zhurnal. № 7 (40) lypen 2020 r. Kyiv: FOP Kaminska A.P [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro osvitu». URL: https://kodeksy.com.ua/pro_osvitu/statja-11.htmnazva z ekranu [in Ukrainian].

Instruktyvno-metodychni rekomendatsii shchodo zabezpechennia nastupnosti doshkilnoi ta pochatkovoi osvity. Dodatok do lysta MON Ukrainy vid 19.04.2018 № 1/9-249. URL: https://nus.org.ua/news/mon-rozrobylo-rekomendatsiyi-shhodo-nastupnosti-doshkilnoyi-tapochatkovoyi-osvity/ [in Ukrainian].

Kalyta N. & Pantiuk M. (2021). Natsionalno-patriotychne vykhovannia uchniv pochatkovoi shkoly. Molod i rynok, 10 (196), 19–24 [in Ukrainian].

Kanosa N. (2019). Nastupnist doshkilnoho ta pochatkovoho navchannia v umovakh Novoi ukrainskoi shkoly. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, 26, 2, 260–266 [in Ukrainian].

Kontseptsiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia ditei ta molodi. Rezhym dostupu: https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5d5/279/7ca/-5d52797ca746c359374718.pdf [in Ukrainian].

Kontseptsiia «Nova ukrainska shkola». URL: http://mon.gov.ua/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8%202016/12/05/konczepcziya.pdf (data

zvernennia 10.03.2023) [in Ukrainian].

Lutsenko, I. (2016). Neperervnist protsesu formuvannia aktyvno-patriotychnoi pozytsii dytyny u vykhovnomu prostori doshkilnoi i pochatkovoi osvity. URL:http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17269 [in Ukrainian].

Matvienko, S.I. (2020). Spetsyfika patriotychnoho vykhovannia u doshkilnomu dytynstvi. Sotsialno-moralnyi rozvytok i vykhovannia ditei doshkilnoho viku: kol. monohr. za zah. red. O. L. Kononko. Nizhyn: NDU im. M. Hoholia [in Ukrainian].

Nazarenko, H.I. (2002). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy zabezpechennia nastupnosti v navchanni ditei doshkilnoho ta molodshoho shkilnoho viku. Avtoref. dys. ... kand. ped. nauk. Kharkivskyi derzh. pedahohichnyi un-t im. H.S.Skovorody [in Ukrainian].

Okhrimenko, N.P. (2020). Formy orhanizatsii roboty shchodo oznaiomlennia doshkilnykiv z ridnym kraiem. Suchasni realii ta perspektyvy rozvytku osvity [in Ukrainian].

Pro natsionalno-patriotychne vykhovannia u zakladakh osvity: rekomendatsii MON Ukrainy. URL: https://pon.org.ua/index.php?do=download&id=2275 [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V.O. (1977). Vybrani tvory. Kyiv: Rad. shk. Vol. 4. [in Ukrainian].

Filimonova, T.V. (2019). Problema nastupnosti v natsionalno-patriotychnomu vykhovanni ditei starshoho doshkilnoho viku ta uchniv pershykh klasiv. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova, 67, 275–278 [in Ukrainian].

Lakymenko, S. (2019). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv pochatkovoi osvity do nastupnosti formuvannia natsionalno-patriotychnoi samosvidomosti starshykh doshkilnykiv ta molodshykh shkoliariv. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova, 71, 282–285 [in Ukrainian].

Lastrub, O.O. (2021). Synkhronizatsiia kompetentnostei doshkilnoi ta pochatkovoi osvity yak vymoha sohodennia. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu, 1 (48), 473–477[in Ukrainian].


Переглядів анотації: 122
Опубліковано
2023-04-19
Як цитувати
Matvienko, S. (2023). ОСОБЛИВОСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАСТУПНОСТІ У НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОМУ ВИХОВАННІ СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ І МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 17-23. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-4-17-23