ПРОЕКТНО-ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД У РОБОТІ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ З ПОПЕРЕДЖЕННЯ БУЛІНГУ СЕРЕД ПІДЛІТКІВ

  • S. Khliebik кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-8272-1252
Ключові слова: булінг, попередження, підлітки, проектно-технологічний підхід, соціальний проект.

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена тим, що в наші дні явище булінгу набуває подальшого поширення у закладах освіти, а його наслідки негативно впливають на соціальний розвиток і самореалізацію молодої людини. Особливо небезпечним є булінг у підлітковому віці. Разом з тим, в наукових дослідженнях по проблемі недостатньо висвітлено питання використання інноваційних методів для навчання дітей толерантній поведінці та конструктивним способам вирішення конфліктів. Метою дослідження є розкрити сутність проектно-технологічного підходу в роботі соціального педагога закладу освіти, обґрунтувати його використання у підвищенні ефективності соціальної роботи з попередження булінгу серед підлітків. В представлених матеріалах дослідження визначено, що явище набуло соціаль[1]ний, психологічний характер і стало міжнародним терміном для правозахисників, психологів, соціальних педагогів. Доведено, що до розвитку булінгу в підлітко[1]вому середовищі призводить відсутність конструктивних комунікативних форм взаємодії, недостатність сформованості уміння відстоювати свою позицію соціально схвалюваними способами. З’ясовано, що важливою умовою ефектив[1]ності превентивної роботи є формування у підлітків умінь та навичок розвитку і підтримки здорових міжособистісних стосунків, використання інноваційних методів для навчання дітей толерантній поведінці, і конструктивним способам вирішення конфліктів. Основою для оптимізації цих процесів є використання проектно-технологічного підходу як ефективного інструменту, що поєднує цінності, принципи, практики та дієві методи вирішення конфліктів. Його використання в роботі шкільної служби порозуміння надає підліткам можливість засвоїти алгоритм соціально схвалюваної поведінки в суспільстві, вчить ненасильницькому методу вирішення конфліктів, сприяє попередженню булінгу в підлітковому середовищі. Теоретична важливість проведеної роботи: в статті представлено наукові підходи у вивченні й попередженні булінгу в підлітковому середовищі, розкрито особливості вирішення цього питання в Україні та інших країн світу. Практичне значення роботи – матеріали наукової статті можуть бути використані при написанні студентами кваліфікаційних робіт, а також в практичній діяльності соціальних педагогів закладів освіти, інших установах і організація орієнтованих на соціальне виховання дітей та молоді

Посилання

Andryeyenkova, V.L., Levchenko, K.B. & Matviychuk, M.M. (2019). Osvitniy elektronnyy kurs «Vyrishuyu konflikty ta buduyu myr navkolo sebe» [Educational electronic course "I resolve conflicts and build peace around me"]. URL: http://course.la-strada. org.ua/story_html5.html [in Ukrainian].

Koval, G. & Alekseenko, G. (2016). Suchasni pidkhody do vyznachennya ta klasyfikatsiyi bulinhu v shkilʹnykh pidlitkovykh kolektyvakh [Modern approaches to the definition and classification of bullying in school adolescents]. Naukovi pratsi, 257, Vol. 269, 7-10 [in Ukrainian].

Kostyuk, O. (2015). Dosvid Kanady shchodo antybulinhovoyi roboty v seredniy shkoli [Canada’s experience of anti-bullying work in secondary schools]. Porivnyalʹnopedahohichni studiyi, 4(26), 28–35 [in Ukrainian].

Pro vnesennya zmin do deyakykh zakonodavchykh aktiv. Ukrayiny shchodo protydiyi bulinhu (tsʹkuvannyu) [ On making changes to some legislative acts. of Ukraine on countering bullying (harassment)] Zakon Ukrayiny vid 18 hrudnya 2018 roku 2657 – VIII. Ct. 47–53. URL https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2657-19/print.

(2018). Stvorennya systemy sluzhb porozuminnya dlya vprovadzhennya mediatsiyi za pryntsypom «rivnyy-rivnomu/rivna-rivniy» ta vyrishennya konfliktiv myrnym shlyakhom u zakladakh osvity [Creation of a system of mediation services for the

introduction of peer-to-peer mediation and peaceful resolution of conflicts in educational institutions]. Kyiv: FOP Nichoha S.O. [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 102
Опубліковано
2023-04-24
Як цитувати
Khliebik, S. (2023). ПРОЕКТНО-ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД У РОБОТІ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ З ПОПЕРЕДЖЕННЯ БУЛІНГУ СЕРЕД ПІДЛІТКІВ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 33-38. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-4-33-38