ВТІЛЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ІДЕЙ ІВАНА ЗЯЗЮНА У КОНЦЕПЦІЇ РЕФОРМИ «НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА»

  • T. Chernenko аспірантка кафедри психокорекційної педагогіки та реабілітології Український педагогічний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0000-0002-0591-5352
Ключові слова: педагогічні ідеї Івана Зязюна, реформа «Нова українська школа», загальна середня освіта, компетентності в освітньому процесі, педагогіка Добра, діти з особливими освітніми потребами.

Анотація

У поданій статті проаналізовано науково-педагогічні ідеї академіка Івана Зязюна, що знайшли відображення у концептуальних положеннях «Нової української школи». Акцентовано увагу на тих, які на нашу думку, зважаючи на сучасні освітні виклики, є важливими. Серед основних компетентностей виділено: вільне володіння державною мовою, культурна компетентність, математична компетентність, компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, інформаційно-комунікаційна компетентність, навчання впродовж життя, громадянські та соціальні компетентності, підприємливість та фінансова грамотність. У дослідженні представлено приклади ідей педагога, що відображені у компетентностях реформи «Нова українська школа». Наголошуємо, що педагогічна спадщина вченого пронизана ідеями компетентнісного підходу в освіті. Його наукові теоретичні і практичні доробки відповідають вимогам сьогодення й концептуальним засадами НУШ. Учений аргументує їх актуальність як з педагогічної, так і з естетичної, психологічної, філософської та економічної точки зору. Зазначена нами проблема висвітлена у наукових джерелах недостатньо і потребує ретельного дослідження. Наукова новизна полягає у розкритті спільного між ідеями педагога та концептуальними положеннями реформи «Нова українська школа», що має гарантувати рівний доступ до якісної освіти дітей різних категорій. Науковий інтерес викликає вчення академіка про посилення уваги до забезпечення рівних прав для навчання дітей з різними можливостями у розвитку, інших культур, цінностей, вірувань. Науковець акцентує на необхідності приймати відмінності учнів та їхніх потреб, толерантності. На нашу думку, такі якості потрібні у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. Під час активного запровадження інклюзивної форми навчання та особливої уваги до реформування освіти дітей з особливими освітніми потребами, що передбачає «Нова українська школа», цей напрям педагогічної спадщини потрібно ретельно досліджувати. Отож перспективу майбутніх досліджень вбачаємо у вивченні педагогічних ідей Івана Зязюна у напрямку організації освіти дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі з порушеннями функцій опорно-рухового апарату. З’ясовано, що серед багатьох наукових праць, досліджень вітчизняних вчених, що стали основою освітньої реформи «Нова українська школа» та упроваджуються у сучасних закладах освіти, важливе місце належить педагогічним ідеям Івана Зязюна.

Посилання

1. Andrushchenko, V. (2018). Ideia vchytelia u pedahohichnii spadshchyni akademika Ivana Ziaziuna [The idea of a teacher in the pedagogical heritage of аcademician Ivan Zyazyun]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii, Vol. 17, 70-80. [in Ukrainian].
2. Halata, S. (2012). Ivan Ziaziun: Maibutnikh akademikiv treba shukaty v dytiachii pisochnytsi. [Ivan Zyazyun: future academics should be looked for in the children’s sandbox]. Osvita Ukrainy [in Ukrainian].
3. Hnizdilova, Olena. (2015) Zhyttievyi shliakh ta naukova diialnist akademika Ivana Andriiovycha Ziaziuna. [The life path and scientific activity of Academician Ivan Andriyovych Zyazyun]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. Vyp. 16, 13-19. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/5602/1/Gnizdilova.pdf [in Ukrainian].
4. Hrynevych L. (2022) Kontseptualni idei reformy «Nova ukrainska shkola» u svitli ukrainskoi pedahohichnoi dumky. [Conceptual ideas of the "New Ukrainian School" reform in the light of Ukrainian pedagogical thought]. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, 4, 98-111. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-98-111 [in Ukrainian].
5. Evtukh, M.B. & Pronikov, O.K. (2019). Pedahohika dobra Ivana Ziaziuna v pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv. [Ivan Zyazyun’s pedagogy of goodness in the training of future teachers] Naukova spadshchyna akademika Ivana Ziaziuna u vymirakh suchasnosti ta maibutnoho: materialy III nauk-prakt. Konferentsii (Chernihiv, 11-12 kvitnia 2019 r.). Chernihiv [in Ukrainian].
6. Ziaziun, I.A. (2010). Kryza tsinnostei – katastrofa suspilstv i derzhav. [A crisis of values is a catastrophe for societies and states]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy: zb. nauk. pr. In – t ped. osvity i osvity doroslykh NAPN Ukrainy. Kiyv [in Ukrainian].
7. Ziaziun, I.A. (2011). Novi tekhnolohii pidhotovky vchytelia v Ukraini [New technologies of teacher training in Ukraine]. Pedahohichna osvita: yevropeiskyi vymir. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Vyp. 1.32. S. 16-22. Mykolaiv. [in Ukrainian].
8. Ziaziun, I. A.(2000). Pedahohika dobra: idealy i realii [Pedagogy of goodness: ideals and realities]. Kyiv. MAUP [in Ukrainian].
9. Ziaziun, I.A. (2012). Tekhnolohiia pedahohichnoi dii u vymiri pedahohichnoi maisternosti. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlyn skoho, Vol. 1, 36, 5-11 [in Ukrainian].
10. Ziaziun, I.A. (2014). Chy zmozhe dytyna znovu staty subiektom doslidzhennia naukovoi pedolohii. [Will the child be able to become a subject of scientific pedology research again?]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii, Vol. 7, 15-33. [in Ukrainian].
11. Ziaziun, I.A. (2011). Osvitni paradyhmy ta pedahohichni tekhnolohii u vymirakh filosofii osvity. Educational paradigms and pedagogical technologies in the dimensions of the philosophy of education]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho, Vol. 1, 33, 22-27. Mykolaiv [in Ukrainian].
12. Ziaziun, I.A. (2000) Kontseptualni zasady teorii osvity v Ukraini. [Conceptual foundations of the theory of education in Ukraine]. Pedahohika i psykholohiia profesionalnoi osvity. № 1. S. 11-14. [in Ukrainian].
13. (2018). Ivan Andriiovych Ziaziun: Pedahoh. Vchenyi. Filosof. biobibliohr. Pokazhchyk. [Ivan Andriyovych Zyazyun: Teacher. Scientist. Philosopher. biobibliography index]. [uporiad. L. N. Shtoma; nauk. red. N. H. Nychkalo]. NAPN Ukrainy, In-t ped. osvity i osvity doroslykh. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].
14. Karakoz, Sussana. (2003). Intelihent dukhu. [Intellectual spirit]. Osvita. 19-26, 10-11 [in Ukrainian].
15. Kremin Vasyl. (2018) Filosofsko-pedahohichna spadshchyna akademika Ivana Ziaziuna [Philosophical and pedagogical heritage of Academician Ivan Zyazyun]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii, Vol. 17, 9–19. Kyiv [in Ukrainian].
16. Kuzminskyi Anatolii. (2008) Ivan Andriiovych Ziaziun – naukovets, filosof-pedahoh, lytsar dobra, yaskrava osobystist. [Ivan Andriyovych Zyazyun is a scientist, a philosopher-pedagogue, a knight of goodness, a bright personality]: Filosofiia pedahohichnoi maisternosti. Vinnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Mykhaila Kotsiubynskoho/ redkol: N.H. Nychkalo. Kyiv-Vinnitsa [in Ukrainian].
17. Lavrinenko, O.A. (2016). Estetychni tsinnosti u liudyno tsentrychnii filosofii I. A. Ziaziuna.[ Aesthetic values in the human-centric philosophy of I.A. Zyazyun]. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity: materialy II Mizhnarodnoi nauk-prakt. konferentsii. (Kharkiv, 25-26 travnia 2016 r.). Kharkiv NTU «KhPI» [in Ukrainian].
18. Nychkalo, Nellia. (2018). Filosofsko-pedahohichni mrii i realni dii vydatnoho vchenoho suchasnoi doby. [Philosophical and pedagogical dreams and real actions of an outstanding scientist of our time]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii. Vol. 17, 132-137 [in Ukrainian].
19. Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. (2016). Kontseptsiia novoi ukrainskoi shkoly [New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary school reform. The concept of a new Ukrainian school]. (dokument proishov hromadski obhovorennia i ukhvalenyi rishenniam kolehii MON 27/10/2016). URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/- media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].
20. «Pro osvitu». (2017). Zakon Ukrainy. ["About education". Law of Ukraine]. (Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR), 38-39, 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 70
Опубліковано
2023-04-24
Як цитувати
Chernenko, T. (2023). ВТІЛЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ІДЕЙ ІВАНА ЗЯЗЮНА У КОНЦЕПЦІЇ РЕФОРМИ «НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА». Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 46-54. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-4-46-54