ІНВЕНЦІЯ ЯК ДИДАКТИЧНА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ПОЛІФОНІЧНОГО МИСЛЕННЯ
Анотація
Стаття присвячена аналізу жанру інвенція як дидактичної моделі формування поліфонічного мислення. Висвітлено ретроспективу тлумачення жанру інвенція.
Наголошується на ролі та значенні його опанування у процесі музичного навчання. Автор звертається до інвенцій Й. С. Баха як до еталону та зразку дидактичної моделі. Аналізує різні виконавські редакції бахівських інвенцій, зокрема К. Черні, Ф. Бузоні, у яких висвітлюється розбір музичної форми, надаються виконавські вказівки щодо фактури, аплікатури, динаміки, розшифровки мезілмів, пропонуються різноманітні дидактичні методи, які сприяють розвитку музичних здібностей учнів та формуванню їх поліфонічного мислення.
Важливим та цінним є осмислення бахівської короткої анотації інвенцій, що адресована юним виконавцям, у якій композитор радить навчатися грати два та три самостійних голоси, домагаючись співучості у голосоведенні, і головне отримати стимул до творчості.
Згадується доробок українських композиторів у царині фортепіанного поліфоніч- ного репертуару, особливо зауважується на нечисленність звернення сучасних авторів до жанру інвенція. Відтак відчувається нагальна потреба поповнення виконавського і дидактичного репертуару саме в цьому жанрі. Це спонукало сучасного композитора О. Спіліоті до створення поліфонічного циклу інвенцій.
У статті надається теоретичний та музично-образний аналіз авторського циклу інвенцій. Наголошено на тому, що опанування твору розвиватиме не лише технічні навички піаністів, а й формуватиме їх поліфонічне мислення. Компо- зитор пропонує виконавську свободу у виборі послідовності інвенцій. Заохочує виконуючи їх як окремо, так і об’єднавши по дві п’єси – мікро-цикли.
Цикл інвенцій має особливий принцип побудови, де непарні п’єси мінорні, а парні – мажорні. Авторська порада щодо зміни послідовностей інвенцій створить новий характер циклу та музичний образ. Це забезпечить активізацію творчого процесу та мотивуватиме власні виконавські інтерпретації. Композитор використовує різні поліфонічні прийоми – імітація, виклад теми в оберненні та розширенні, стрети. Деякі інвенції можна віднести до форми фуги, опанування яких підготує юних виконавців до осягнення більш складних поліфонічних творів.
Посилання
2. Svyrydenko, N.S. (2017). Stylistyka vykonannia starovynnoi muzyky na prykladi tvoriv Y. S. Bakha. Kyiv. un. im. B. Hrinchenka. Kyiv: Kyiv. un-t im. B. Hrinchenka [in Ukrainian].
3. Spilioti, O.V. Tsykl inventsii. URL: https://www.youtube.com/-watch?v=- XydTKzdrb5o&list=PLm6sMAAttxU43L12vWiHsCkgLON0L39fh&index=1 [in Ukrainian].
4. Iutsevych, Yu.Ye. (2009). Muzyka. Slovnyk-dovidnyk. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan [in Ukrainian].
5. Bach, J.S. (1970). Inventionen, Sinfonien. Urtext Arranged by Rudolf Steglich (Author), Fingered by Hans-Martin Theopold (Author). G. Henle Verlag [in English].
6. Bach, J.S. (2002). Inventionen, Sinfonien. Arranged by Ferruccio Busoni. Breitkopf & Härtel [in English].
7. The Inventions and Sinfonias (BWV 772–801) URL: https://web.archive.org/web/20100729024403/http://www.music.qub.ac.uk/~tomita/essay/invent ions.html [in English].
8. Jean-Marc Warszawski URL: https://www.musicologie.org/Biographies/janequin.htm [in English].
Переглядів анотації: 77
Авторське право (c) 2022 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.