ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ В ОРАТОРСЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧА ВИЩОГО ВІЙСЬКОВОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

  • O. Krasnytska кандидат педагогічних наук, доцент кафедри суспільних наук гуманітарного інституту Національного університету оборони України https://orcid.org/0000-0002-0417-3318
  • O. Khmiliar доктор психологічних наук, професор, начальник кафедри суспільних наук гуманітарного інституту Національного університету оборони України https://orcid.org/0000-0003-2693-1906
Ключові слова: ораторська діяльність, навчання, інноваційні методи, викладач, слухач, взаємодія з аудиторією, оцінювання

Анотація

Однією з основних ознак сучасної освіти є її розвиток на основі інновацій. Сьогодні більшість учених здійснюють творчий пошук інноваційних методів навчання, що забезпечать ефективність ораторської діяльності викладача, продуктивну взаємодію з аудиторією, оригінальність і цікавість навчальних занять, дадуть змогу досягнути ґрунтовних результатів навчання за короткий проміжок часу.

Інноваційні методи навчання сприяють інтенсифікації та оптимізації освітнього процесу, стимулюють активність слухачів (курсантів, студентів), спонукають їх до творчого пошуку, формують активний пізнавальний інтерес, сприяють розвитку творчого мислення.

У статті проведено аналіз інноваційних методів навчання, що використо- вуються науково-педагогічними працівниками в освітньому процесі й запропоно- вано до розгляду методи, що застосовуються авторами статті в ораторській діяльності під час викладання психологічних і педагогічних дисциплін у вищому військовому навчальному закладі. Вони покликані зробити навчальні заняття цікавішими, викликати допитливість в аудиторії, занурити її в конструктивне комунікативне середовище, що забезпечує розвиток soft skills, показати різнома- нітність та оригінальність підходів викладача, створити ситуації позитивного очікування для слухачів (курсантів, студентів), інформаційне особистісно орієнтоване навчальне середовище, творчу атмосферу, навчання, в основі якого лежать інтерес, переконання, установка як вищі мотиви. Більшість із них дають змогу здійснювати контроль та оцінювання знань і навчальних досягнень слуха- чів (курсантів, студентів), перевірку рівня розуміння й засвоєння навчального контенту, перетворити його з нудних традиційних опитувань у цікаву пізна- вальну гру.

Запропоновані та описані нами методи (публічний виступ, метод запитань, термінологічний диктант, експрес-опитування, складання плану відповіді, прес- конференція, інтерв’ю, есе за книгою, кросворд, квест, тестування, орієнтоване на практику, метод само та взаємоконтролю) не лише урізноманітнюють освітній процес, а й збагачують самого викладача.

 

Посилання

1. Bystrova, Yu.V. (2015). Innovatsiini metody navchannia u vyshchii shkoli [Innovative teaching methods in ukrainian high school]. Pravo ta innovatsiine suspilstvo, 1 (4). 27–33. URL: http://surl.li/ehtsc [in Ukrainian].
2. Vashchenko, Lidiia (2022). Pohliady uchasnykiv osvitnoho protsesu na samootsiniuvannia uchniamy rezultativ navchalnoi diialnosti [The views of the participants of the educational process on the students’ self-evaluation of the results of educational activities].
Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka. Pedahohichni nauky, 3 (72). 46–52. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.3.6 [in Ukrainian].
3. Dovzhuk, I.V. (2018). Innovatsiini metody navchannia studentiv-dokumentoznavtsiv [Innovative methods of training of students in document science]. Sotsium. Dokument.
Komunikatsiia. Istorychni nauky, 5. 164–178. URL: http://surl.li/eiqsh [in Ukrainian].
4. Hoffman, H. Brais (2020). Chervona komanda [Red Teaming]. Kharkiv: Fabula [in Ukrainian].
5. Draiden, Gordon & Vos, Dzhanneth (2005). Revoliutsiia v navchanni [The Learning Revolution]. Lviv: Litopys [in Ukrainian].
6. Innovatsiini metody vykladannia u vyshchii shkoli: obmin dosvidom ta krashchi praktyky (2020) [Innovative teaching methods in the higher school: skills exchange and the best practices]: kruhlyi stil / za red. A. S. Polianskoi. Ivano-Frankivsk: IFNTUNH. URL: http://surl.li/bjstd [in Ukrainian].
7. Innovatsiini tekhnolohii navchannia (2017). [Innovative teaching technics]. Kh. Sh.
Bakhtiiarova, A. V. Aristova (Eds.). Kyiv: NTU. URL: http://surl.li/eiqsb [in Ukrainian].
8. Krasnytska, O.V. (2021). Zapytannia v oratorskii diialnosti vykladacha vyshchoi shkoly [The questions in the public speaking activities of a teacher of higher education].
Pedahohichni nauky: teoriia ta praktyka, 4 (40). 262–268. https://doi.org/10.26661/2786-5622- 2021-4-39 [in Ukrainian].
9. Krasnytska, Olha (2020). Pedahohichna maysternist’vykladacha vyshchoyi viys’ kovoyi shkoly [Pedagogical proficiency of a teacher of higher military school]. Kyiv: Kondor [in Ukrainian].
10. Sereda, N.V. (2016). Osnovy rytoryky dlia biznes-lideriv: efektyvnyi publichnyi vystup [Essentials of rhetoric for the business leaders: effective public speaking]. Kyiv: DP «NVTs «Priorytety» [in Ukrainian].
11. Walcutt, J. & Schatz, S. (Eds.). (2019). Modernizing Learning: Building the Future Learning Ecosystem. Washington, DC: Government Publishing Office [in English].

Переглядів анотації: 66
Опубліковано
2023-04-24
Як цитувати
Krasnytska, O., & Khmiliar, O. (2023). ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ В ОРАТОРСЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧА ВИЩОГО ВІЙСЬКОВОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 86-94. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-4-86-94