ВПЛИВ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНОЇ СИТУАЦІЇ В УКРАЇНІ НА РОЗВИТОК ПЕДАГОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТОЛІТТЯ

  • O. Nazarenko кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0002-5372-848X
Ключові слова: педагогічні дослідження, наукові пошуки, вчені-педагоги, розвиток національної освіти, педагогічна наука, вищі педагогічні заклади.

Анотація

У статті розглянуто розвиток педагогічної науки у вищих освітніх закладах України. Мета дослідження – аналіз педагогічних ідей науковців педагогічних вишів (на прикладі Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова) у взаємозв’язку з суспільно-політичними змінами в державі, які відбува- лись впродовж першої половини ХХ століття.

Представлено тенденції розвитку наукових досліджень викладачів у 20–50-ті роки ХХ століття, які характеризувались радикальними змінами у житті суспільства, численними освітніми трансформаціями. Розглянуто такі напрямки наукової діяльності, як цілісний підхід до особистості в процесі навчання та виховання,  вплив середовища на розвиток учнів, індивідуалізація навчання, метод тестування в педагогіці, впровадження альтернативних форм організації навчання (комплексного навчання, проектного, дальтон плану), дослідження проблем уроку (класифікація уроків, методи й засоби навчання та ін.), розробка питань трудового, морального, сімейного виховання.

Показано різноманіття та цінність експериментальних розробок вчених у період 20-х років ХХ століття, спрямованих на впровадження кращого педагогічного досвіду інших країн у вітчизняний навчально-виховний процес.

Акцентовано на ролі дослідників у процесі формування національної освіти й педагогіки: розробці проблем навчання й виховання на основі українознавчого матеріалу, створенні підручників українською мовою.

З посиленням ідеологічного тиску на освітню галузь та контролю за  змістом наукових праць дослідження викладачі вимушені були обмежитись тематикою, що відповідала спрямованості радянського уряду на побудову соціалістичного суспільства.  Підкреслено, що в цей складний та суперечливий період розвитку науки провідні науковці-педагоги змогли зробити вагомий внесок в освітню галузь.  Їхні дослідження вплинули на подальший розвиток української педагогіки, низка тем (національне виховання, нетрадиційні форми організації навчання, родинна педагогіка) становлять інтерес для сучасності та потребують детальнішого вивчення.

Посилання

1. Berezivska, L.D. (2019). Reformuvannya zagalnoyi serednoyi osvity v Ukrayini u XX stolitti kriz pryzmu dzhereloznavstva [Reform of secondary education in Ukraine in the 20th century]. Vinnytsia [in Ukrainian].
2. Zvit pro naukovo-doslidnu robotu kafedry pedahohiky za 1950 rik [Research report of the department of pedagogy for 1950 year]. Kyiv: State Archive. F. R–346. Оp. 2. Spr. 490, 2 p. [in Ukrainian].
3. Materialy pro vydannya pidruchnykiv dytyachoyi literatury ta komplektuvannya naukovo-pedagogichnyh i dytyachyh bibliotek. 5.07.24.–24.10.24. [Materials about publishing of the child’s literature]. Central State Archive of Ukraine. F. 166. Op. 4. Spr. 343. 177 p. [in Ukrainian].
4. Nazarenko, O.V. (2019). Vnesok ukrayinskyh naukovtsiv-pedagogiv u rozvytok nacionalnoyi osvity 20-x rokiv XX stolittya [The role of Ukrainian pedagogues in the development of national education in 20th years of the 20th century]. Dialogue of cultures in the European education space. Kyiv: KNUTD [in Ukrainian].
5. Nazarenko, O.V. (2017) The main directions of pedological researches in Kyiv institute of people’s education. Topical questions of contemporary science: Collection of scientific articles.
Aspekt Publishing, Taunton, USА 7. P. 459−463 [in Ukrainian].
6. Prokopenko, I.F. (2019). Rol pedahohichnoi nauky v modernizatsii suchasnoi osvity ta ukrainskoho suspilstva [Role of pedagogical science in modernization of education and Ukrainian society]. Novyi kolehium, 3, 4–12 [in Ukrainian].
7. Richnyi zvit pro robotu KDPI im. O. M. Horkoho za 1956/57 n. rik [Annual report of Kyiv State Pedagogical Institute for 1956/67 year]. Central State Archive of Ukraine [In Ukrainian]. F. № 166, op. 15. Spr. 2088, 69 p. [in Ukrainian].
8. Richni zvity instytutiv narodnoyi osvity za 1924/25, 1925/26, 1926/27 n. roku ta materialy do nyh [Annual reports of Institutes of Peoples’ Education for 1924/25, 1925/26, 1926/27 years]. Central State Archive of Ukraine F. 166. Op. 5. Spr. 289. 711 p. [in Ukrainian].
9. Safonova, N.V. (2005). Innovatsiina pedahohichna dumka vydatnykh pedahohiv 20-kh rokiv XX stolittia ta yii vtilennia v suchasnu shkilnu praktyku [Innovative pedagogical thinking of famous pedagogues in the 1920s and its implementation in modern school practice]. O.: Drukarskyi dim [in Ukrainian].
10. Sukhomlynska, O.V. (2014). Radianska pedahohika yak ideolohiia: sproba istorychnoi rekonstruktsii [Soviet pedagogy as ideology: an attempt at historical reconstruction]. Istoryko- pedahohichnyi almanakh. Vol. 1, 4–24 [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 41
Опубліковано
2023-04-24
Як цитувати
Nazarenko, O. (2023). ВПЛИВ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНОЇ СИТУАЦІЇ В УКРАЇНІ НА РОЗВИТОК ПЕДАГОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТОЛІТТЯ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 95-102. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-4-95-102