ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ НУШ

  • I. Dorozh кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії та методик початкової освіти, Камʼянець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка https://orcid.org/0000-0003-4792-7025
  • A. Kovalchuk старший викладач кафедри теорії та методик початкової освіти Камʼянець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка https://orcid.org/0000-0003-0425-0456
Ключові слова: початкова освіта, компетентність, здоров’язбережувальна компетентність, Нова українська школа

Анотація

У статті проаналізовано наукові здобутки щодо формування здоров’язбережувальної компетентності молодших школярів в освітньому процесі НУШ. Обґрунтовано напрями та зміст діяльності вчителя щодо розвитку здоров’язбережувального освітнього середовища НУШ, а саме: застосування інтеграційного підходу та валеологізація навчальних предметів, інтеграція навчальних предметів з предметами, які сприяють формуванню ціннісного ставлення учнів до власного здоров’я та здорового способу життя; розробка та впровадження різних навчальних програм, організація позакласних і позашкільних заходів, які спрямовані на поглиблення знань про здоровий спосіб життя та мотивацію ціннісного ставлення молодших школярів до здоров’я; розробка та проведення разом з шкільним психологом психологічних тренінгів, індивідуальних консультацій з метою розвитку навичок з відновлення емоційного стану учня; організація співпраці з медичними працівниками, психологічною службою школи щодо діагностування порушень фізичного та психічного здоров’я молодших школярів. Уточнено поняття «компетентність», «здоров’язбережувальна компетентність» та «здоров’язбережувальне освітнє середовище». Доведено, що здоров’язбережувальна компетентність є результатом інтеграції еколого-валеологічної та фізичної освіти учнів і виявляється у готовності самостійно вирішувати завдання, пов’язані з підтриманням, зміцненням і збереженням власного здоров’я. встановлено, що здоров’язбережувальна компетентність у молодших школярів формується шляхом підготовки та проведення певних тематичних заходів, оскільки саме сукупність освітньо-виховних, оздоровчих і лікувально-профілактичних заходів може сприяти формуванню та розвитку даної компетентності. Встановлено, що формування здоров’язбережувального освітнього середовища НУШ дає можливість зміцнити здоров’я молодших школярів, сформувати у них культуру ціннісного ставлення до власного здоров’я та здорового способу життя, здійснювати моніторинг показників індивідуального розвитку учнів, прогнозувати можливі зміни здоров’я та проводити відповідні психолого-педагогічні, корегувальні, реабілітаційні позаурочні заходи з метою забезпечення зміцнення здоров’я.

Посилання

References
1. Bakhmat, N. (2021). Formuvannia zdorovoho obrazu zhyttia ta fizychnyi rozvytok molodshykh shkoliariv v Novii ukrainskii shkoli [Formation of a healthy lifestyle and physical development of younger schoolchildren at the New Ukrainian School]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 3 (107), 346–363. URL: https://repository.sspu.edu.ua/bitstream/- 123456789/11709/1/Bakhmat_formuvannia.pdf. [in Ukrainian].
2. Berezhna, L. (2011) Prohramno-tsilovyi pidkhid do orhanizatsii roboty shkoly spryiannia zdoroviu [A program-targeted approach to organizing the work of a health promotion school]. Upravlinnia shkoloiu (Osnova) – Management of the school (Basic), 19, 63–66 [in Ukrainian].
3. Vstupne slovo do proektu TIuNINH – harmonizatsiia osvitnii struktur u Yevropi. Vnesok universytetiv u Bolonskyi protses [Introduction to the TUNING project - harmonization of educational structures in Europe. The contribution of universities to the Bologna process]. URL: http://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/documents/General_Brochure_Ukr ainian_version.pdf. [in Ukrainian].
4. Hrytsai, Yu. (2012). Vykorystannia zdoroviazberihaiuchykh tekhnolohii v navchalnii diialnosti shkoliariv [The use of health-preserving technologies in the educational activities of schoolchildren: a study guide]. Mykolaiv [in Ukrainian].
5. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity Postanova KMU № 898 vid 30.09.2020 roku [State standard of basic secondary education Resolution of the State standard of basic secondary education Resolution of the C of MU No. 898 dated September 30, 2020]. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/ [in Ukrainian].
6. Ekolohichna hramotnist i zdorove zhyttia: turbota pro maibutni pokolinnia [Environmental literacy and healthy life: care for future generations]. URL: https://naurok.com.ua/post/ekologichna-gramotnist-i-zdorove-zhittya-turbota-pro-maybutni pokolinnya [in Ukrainian].
7. Zahorodnii, V. (2015). Suchasni problemy zdorovia dytiachoho naselennia shkilnoho viku ta shliakhy yii vyrishennia [Modern health problems of school-aged children and ways to solve them]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. – Herald Chernihiv of T.G. Shevchenko National Pedagogical University, 129, 3, 141–144. Chernihiv: ChNPU [in Ukrainian].
8. Ilchenko, V. (2011). Dydaktychni umovy zdoroviazberezhuvalnoho navchalnoho seredovyshcha [Didactic conditions of a health-preserving educational environment.]. Tekhnolohii intehratsii zmistu osvity: zb. nauk. prats za materialamy mizhnarodnoi nauk.-prakt. konf. «Teoretychni ta metodychni osnovy orhanizatsii zdoroviazberezhuvalnoho navchalnoho seredovyshcha zahalnoosvitnoi shkoly ta VNZ», 14 kvitnia 2011 r. (redkol.: V.R. Ilchenko (hol. red.) ta in.) – Technologies of integration of educational content: coll. of science papers based on the materials of international science and practice. conf. «Theoretical and methodical foundations of the organization of a health-preserving educational environment in secondary schools and universities», 3, 42–45. Poltava [in Ukrainian].
9. Meshko, H. (2017). Formuvannia zdoroviazberezhuvalnoho osvitnoho seredovyshcha yak aspekt diialnosti kerivnyka zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu [The formation of a health-preserving educational environment as an aspect of the activity of the head of a general educational institution.]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho Universytetu – Scientific Bulletin of Uzhhorod University, 1 (40). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2017_1_42 [in Ukrainian].
10. Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku [National strategy for the development of education in Ukraine for the period until 2021]. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/ 246688428 [in Ukrainian].
11. Nova ukrainska shkola: kliuchovi kompetentnosti [New Ukrainian school: key competencies]. URL: https://uied.org.ua/nova-ukrayinska-shkola-klyuchovi-kompetentnosti/ [in Ukrainian].
12.Podhornaia, O. (2005). Proektyrovanye zdorovesberehaiushcheho prostranstva obshcheobrazovatelnoi shkoli sredstvamy lychnostno-oryentyrovannoho obrazovanyia [Designing a health-saving space of a general education school by means of student-centered education]. Extended abstract of candidate’s thesis. Tyraspol [in Ukrainian].
13.Pro vnesennia zmin do Derzhavnoho standartu pochatkovoi osvity [About the introduction of changes to the Sovereign standard of postal coverage.]. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21 liutoho 2018 r. № 87. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688- 2019-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 740
Опубліковано
2023-06-27
Як цитувати
Dorozh, I., & Kovalchuk, A. (2023). ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ НУШ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (1), 43-53. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2023-PP-1-43-53