Психолого-педагогічні особливості формування пізнавальних інтересів учнів молодшого шкільного віку

  • Л. О. Дубровська кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, початкової освіти, психології та менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0001-7158-6115
  • А. М. Горянська кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогіки, початкової освіти, психології та менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0009-0002-9741-4623
  • В. П. Пісоцький кандидат філософських наук, доцент кафедри педагогіки, початкової освіти, психології та менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0009-0004-6121-8238
Ключові слова: початкова школа, навчання у початковій школі, пізнавальна потреба, пізнавальний інтерес, розвиток особистості молодшого школяра

Анотація

Стаття присвячена розкриттю проблемі формування пізнавальних інтересів та інтелектуального розвитку у молодших школярів, проблемі співвідношення навчання і розумового розвитку. Автори пропонують підхід до формування у молодших школярів пізнавальних інтересів в процесі навчальної діяльності. У статті досліджуються проблеми розумового та інтелектуального зростання учнів, що зумовлюють розвиток розумової діяльності школярів та підвищують їх інтелектуальний рівень. Зазначено, що в молодших класах в учнів формуються основні інтелектуальні уміння, необхідні для успішного оволодіння курсом середньої школи, розвиваються пізнавальні сили і здібності дітей, зміцнюються їхні уміння і навички самостійно засвоювати й осмислювати навчальний матеріал. Найважливішою умовою виховання цих якостей є підвищення пізнавальної активності дітей, розвиток пізнавальних інтересів та інтелектуальний розвиток молодшого школяра. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури, визначено, що інтелектуальний розвиток дитини в більшості залежить від того, в якому віці починають з нею займатись і наскільки інтенсивною буде її розумова робота. Підкреслено, що розумовий розвиток включає в себе ряд психічних процесів, таких як розвиток спостережливості та сприйняття, пам’яті, мислення, уяви, уваги і кожен з цих процесів пов’язаний з іншими. Наголошено, що до початку молодшого шкільного віку сприйняття і пам’ять уже пройшли досить довгий шлях розвитку. Завдяки переходу мислення на новий, вищий щабель, відбувається перебудова всіх інших психічних процесів: пам’ять стає смисловою, а сприйняття осмисленим. Перехід мислення на новий щабель і пов’язана з цим перебудова всіх інших пізнавальних процесів складають основний зміст розумового розвитку в молодшому шкільному віці. Зауважено, що навчання та виховання ґрунтується на активній позиції школярів, їхній пізнавальній самостійності. Актуальним сьогодні є впровадження в навчаль[1]ний процес таких засобів активізації, як системи пізнавальних, інтелектуальних і творчих завдань, різні прийоми співробітництва і навчального діалогу, групової та індивідуальної роботи, що сприяють зміцненню інтересів дітей.

Посилання

References
1. Baklytskyi, I. (2003). Formuvannia piznavalnykh interesiv shkoliariv yak psykhologichna problema [Formation of schoolchildren’s cognitive interests as a psychological problem]. Liudyna, stanovlennia, rozvytok. Filosofski poshuky – A man, formation, development. Philosophical search. Lviv-Odesa [in Ukrainian].
2. Bibik, N.M. (2011). Piznavalnyi interes yak umova subiektnosti navchannia molodshykh shkoliariv [Cognitive interest as a condition of the subjectivity of learning of younger schoolchildren]. Pedahohichnyi dyskurs – Pedagogical discourse. Issue 10. P. 53–56 [in Ukrainian].
3. Bozhuk, S. (2019). Psykholoho-pedahohichni umovy rozvytku piznavalnoho interesu molodshykh shkoliariv [Psychological and pedagogical conditions of the cognitive interest development of younger schoolchildren]. Aktualni pytannia doshkilnoi ta pochatkovoi osvity – Current issues of preschool and primary education. No 2. P. 124–127 [in Ukrainian].
4. Bondarchuk, N. (2018). Aktyvizatsiia piznavalnoi diialnosti molodshykh shkoliariv [Activation of cognitive activity of younger schoolchildren]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu – Scientific Bulletin of Zhytomyr Franko State University. No 41. P. 103–106 [in Ukrainian].
5. Derzhavnyi standart pochatkovoi zahalnoi osvity [State standard of primary general education]. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy: ofitsiinyi vebsait – Ministry of Education and Science of Ukraine: official website: URL: http://www.mon.gov.ua/images/files/- doshkilnacerednya/serednya/derzh-standart/derj_standart_ pochatk_new.doc (Last accessed: 31.05.2024) [in Ukrainian].
6. Kiryk, M.Yu. & Danylova, L.I. (2019). Nova ukrainska shkola: orhanizatsiia diialnosti uchniv pochatkovykh klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity: navchalno-metodychnyi posibnyk [New Ukrainian school: organization of activities of primary school students of general secondary education institutions: educational and methodological manual]. Lviv: Svit [in Ukrainian].
7. Mytnyk, O. & Shvets, S. (2017). Rozvytok piznavalnoi sfery osobystosti molodshoho shkoliara [Development of the cognitive sphere of personality of younger schoolchildren]. Pochatkova shkola – Primary school. 10. 18-21 [in Ukrainian].
8. (2017). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia [New Ukrainian school: a guide for teachers]. Bibik N.M. (Eds.). Kyiv: TOV Vydavnychyi dim «Pleiady» [in Ukrainian].
9. Sapunova, L.A. (2013). Rozvytok piznavalnoi aktyvnosti uchniv pochatkovykh klasiv u navchalnomu protsesi [Development of cognitive activity of primary school students in the educational process]. Tavriiskyi visnyk osvity – Tavriyskyi Bulletin of Education. No 1 (41). P. 205–210 [in Ukrainian].
10. Tsurkan, N. (2017). Rozvytok tvorchoi osobystosti molodshoho shkoliara v umovakh modernizatsii pochatkovoi osvity [Development of the creative personality of younger schoolchildren in the conditions of modernization of primary education]. Pochatkova shkola – Primary school. No 3. P. 57–58 [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 25
Опубліковано
2024-08-28
Як цитувати
Дубровська, Л., Горянська, А., & Пісоцький, В. (2024). Психолого-педагогічні особливості формування пізнавальних інтересів учнів молодшого шкільного віку. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (2), 8-15. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2024-PP-2-8-15