Формування мотивації до навчання в учнів початкової школи засобами нетрадиційних форм уроків
Анотація
У статті розкрито проблему мотиваційної складової сучасного уроку в почат ковій школі через впровадження в освітній процес креативних завдань, що сприятимуть розв’язанню проблеми освіти: навчити та підготувати випускни ка, спроможного повноцінно реалізуватися в житті. Розкрито поняття моти вації, навчальної і пізнавальної мотивації. Розглянуто етапи формування нав чальної мотивації в молодших школярів. Визначено психолого-педагогічні особливості формування навчальних мотивів в учнів молодших класів. Автори виділяють пріоритетним завданням Нової української школи спряму вання учнів на вироблення позитивної мотивації та підвищення інтересу до навчання. Основним у педагогічному мистецтві вчителя є вміння спонукати, а не примушувати. Для кращого переходу на нову систему освіти, яка спрямована на формування в школярів бажання вчитись, досягати відповідних цілей, першочер говим завданням є розвиток в учнів пізнавальних інтересів та формування внутрішньої (процесуальної) мотивації до навчання. Урахування вікових та індивідуальних особливостей учнів, створення відповідних навчальних і виховних ситуацій сприятиме розвитку їхніх потенційних можливостей, викликаючи зустрічну активність і бажання отримувати новий досвід у процесі навчання. Автори розкривають різні підходи до визначення, класифікації нетрадиційних форм навчання у початковій школі, що забезпечують освіту, альтернативну за змістом або формам і методам роботи з учнями. У статті розглянуто вплив нетрадиційних форм навчання (нетрадиційний урок, «альтернативний урок», сторітеллінг) на можливості формування пізнавальної мотивації школярів. Ці ситуативні фактори мотивації здатні істотно посилити позитивну динаміку мотивів молодших школярів та вплинути на інтенсивність їх актуальної мотивації: викликати спонтанну пізнавальну активність, безпосередній інтерес, цікавість, позитивні інтелектуальні емоції, актуалізувати розвиток творчих здібностей. Стаття аналізує різні погляди на проблему формування мотивації до навчання в учнів початкової школи засобами нетрадиційних форм уроків.
Посилання
Barsukova, L.A. (2018). Storitelinh v pochatkovii shkoli yak tekhnolohiia rozvytku krytychnoho myslennia [Storytelling in elementary school as a technology for developing critical thinking]. Korosten [in Ukrainian].
Homoniuk, A.H. (2006). Nestandartni formy urokiv [Non-standard forms of lessons]. Pedahohichna akademiia pani Sofii – Ms. Sofia’s Pedagogical Academy, No 6. P. 48 [in Ukrainian].
Hutkina, N.I. & Pechenkov, V.V. (2006). Dynamika navchalnoi motyvatsii uchniv [Dynamics of students’ learning motivation]. Visnyk praktychnoi psykholohii osvity – Bulletin of Practical Educational Psychology. No 4 (9). P. 46−50 [in Ukrainian].
Darahan, T. (2010). Rol uchytelia u formuvanni pozytyvnoho stavlennia uchniv do navchannia [The role of the teacher in shaping students’ positive attitudes towards learning]. Pochatkova shkola – Primary school. No 4. P. 69–70 [in Ukrainian].
Dziubko, L.V. (2011). Diahnostyka navchalnoi motyvatsii [Diagnostics of learning motivation]. Kyiv: Shk. Svit [in Ukrainian].
Zaniuk, S.S. (2002). Psykholohiia motyvatsii [Psychology of motivation]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Makarevych, O. (2006). Motyvatsiia yak pidgruntia dii osobystosti [Motivation as the basis of individual actions]. Sotsialna psykholohiia – Social psychology. No 2 (16). P. 134–141 [in Ukrainian].
Navolokova, N.P. (2012). Entsyklopediia pedahohichnykh tekhnolohii ta innovatsii [Encyclopedia of pedagogical technologies and innovations]. (2 ed.). Kharkiv: Vyd. hruppa «Osnova» [in Ukrainian].
Parfilova, S.L. (2006). Formuvannia piznavalnoho interesu yak motyvu navchalnoi diialnosti [Formation of cognitive interest as a motive for educational activity]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy – Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems. (I.A. Ziaziun (Eds.)). Issue 10. Kyiv; Vinnytsia: DOV «Vinnytsia» [in Ukrainian].
Pisotskyi, V.P. & Horianska, A.M. (2023). Teoretychni pytannia vikovoi psykholohii [Theoretical issues of age psychology]. (2 ed.). Nizhyn: Vyd-vo NDU im. M. Hoholia [in Ukrainian].
(2020). Psykholohichna diahnostyka motyvatsii osobystosti do navchannia v umovakh informatsiinoho suspilstva [Psychological diagnostics of individual motivation for learning in the information society]. (N.V. Prorok, L.N. Kondratenko, L.M. Manylova ta in.; za red. NV. Prorok (Eds.)). Kyiv: Vyd. dim «Slovo» [in Ukrainian].
Stiahlyk, N.I. (1994). Netradytsiini formy navchannia ta yikh vplyv na yakist navchalnoho protsesu v shkoli [Non-traditional forms of learning and their impact on the quality of the educational process at school]. Kharkiv [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 27
Авторське право (c) 2025 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.