Особливості інтеграції інформаційно-комунікаційних технологій в освітній процес початкової школи
Анотація
В статті розглянуто основні аспекти використання інформаційно-комунікацій них технологій у початковій школі, а саме: визначено поняття «інформаційно – комунікаційні технології», розглянуто характеристики ІКТ в освітньому процесі у вітчизняній науково-методичній літературі, вивчено особливості інтеграції ІКТ в освітній процес початкової школи, досліджено підходи та методи використан ня ІКТ на уроках початкової школи. У світлі аналізу поняття та основних характеристик інформаційно-комунікацій них технологій в освітньому процесі можна стверджувати, що сучасні технології відіграють ключову роль у формуванні навчальних підходів. Їхня оперативність, мультимедійність та інтерактивність роблять навчання більш адаптивним, динамічним та особистісно-орієнтованим. Застосування інформаційно-комуніка ційних технологій забезпечує якісне покращення освітнього процесу, дозволяючи глибше залучати учнів та розширювати їхні можливості до навчання. Важливість врахування всіх вищевказаних особливостей для ефективного впровадження сучасних технологій в освітній процес початкової школи, стає фундаментом для подальшого розвитку особистості молодших школярів, коли використання інформаційно-комунікаційних технологій у цьому процесі може значною мірою сприяти їх гармонійному розвитку, розширенню горизонтів та підвищенню мотивації до навчання. Водночас ключовим моментом являються компетентності педагогічних працівників загальноосвітніх закладів, які зможуть ефективно та творчо інтегрувати інформаційно-комунікаційні технології у освітній процес, використовуючи ресурси, які надаються сучасною теоретичною та практичною базою. Тільки такий комплексний підхід забезпечить оптимальні умови для всебічного розвитку та відкриття широких можливостей сучасного освітнього простору.
Посилання
1. Blyzniuk, T. (2021). Tsyfrovi instrumenty dlia onlain i oflain navchannia [Digital tools for online and offline learning: a teaching and methodical guide]. Ivano-Frankivsk: Prykarpatskyi natsionalnyi universytet imeni Vasylia Stefanyka [in Ukrainian].
2. Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity [State standard of primary education]. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/derzhavni-standarti (дата звернення: 30.02.2024) [in Ukrainian].
3. Donchenko, S.V. & Bilash, S.M. (2023). Vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v osviti [Use of information and communication technologies in education]. The 2nd International scientific and practical conference «Modern problems of science, education and society. Kyiv [in Ukrainian].
4. Drokina, A.S. (2020). Formuvannia informatsiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly v protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of information competence of future primary school teachers in the process of professional training]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv: UIPA [in Ukrainian].
5. Liubchenko, I. & Kuchai, A. (2019). Sutnist i struktura interaktyvnykh pedahohichnykh tekhnolohii [The essence and structure of interactive pedagogical technologies]. Pedahohichni nauky – Pedagogical sciences. No 74. P. 64–68 [in Ukrainian].
6. Myronchuk, N.M. (2020). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii yak zasib samoorhanizatsii subiektiv osvitnoho protsesu [Information and communication technologies as a means of self-organization of subjects of the educational process]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia – Information technologies and teaching aids. Vol. 75. No 1. P. 202–211 [in Ukrainian].
7. (2019). Opys tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnoho pratsivnyka [Description of the digital competence of the pedagogical worker]. N.V. Morze, O.V. Bazeliuk, I.P. Vorotnikova, N.P. Dementiievska (Eds.). Proiekt: Rozrobleno na vykonannia Nakazu MON Ukrainy № 38 vid 15.01.2019. [in Ukrainian].
8. Poliakova, H.O. (2016). Vykorystannia mediaosvitnikh tekhnolohii u pochatkovii shkoli [Use of media educational technologies in primary school]. Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky – Scientific notes of the Institute of Journalism. Vol. 63. P. 58–63 [in Ukrainian].
9. Sushchenko, L.O., Andriushchenko, O.O. & Sushchenko, P.R. (2022). Tsyfrova transformatsiia zakladiv vyshchoi osvity v umovakh didzhytalizatsii suspilstva: vyklyky i perspektyvy [Digital transformation of higher education institutions in the conditions of digitalization of society: challenges and prospects]. Naukovyi chasopys NPU im. M.P. Drahomanova – Scientific journal of the NPU named after M.P. Drahomanova. Vol. 2. P. 146–151 [in Ukrainian].
10. Yahodnikova, V.V. & Kolesova, O.A. (2023). Vykorystannia IKT-tekhnolohii v informatsiinoosvitnomu seredovyshchi v umovakh dystantsiinoho navchannia [The use of ICT technologies in the information and educational environment in the conditions of distance learning]. Zhurnal «Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii» – Scientific innovations and advanced technologies. Kiyv: Naukovi perspektyvy. No 10 (24). P. 753–763 [in Ukrainian].
11. Ratheeswari, K. (2018). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v osviti [Information Communication Technology in Education]. Journal of Applied and Advanced Research, 3 (Suppl. 1) P. 45–47 [in English].
12. Ahmet Sahin (2014). Rol informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii u shkoli: pohliady vchyteliv [The Role of Information and Communication Technologies in Schools: Perspectives of Teachers]. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development. Vol. 3. No 2. P. 112–124 [in English].
Переглядів анотації: 21
Авторське право (c) 2024 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.