Особливості підготовки майбутніх вчителів початкових класів до проведення майстер-класів у технологічній та мистецькій освітніх галузях

  • Т. В. Гордієнко кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, початкової освіти та освітнього менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-4662-1895
  • М. П. Долматова кандидат педагогічних наук, доцент кафедри прикладної лінгвістики Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-8116-5952
Ключові слова: майстер-клас, технологічна освітня галузь, мистецька освітня галузь

Анотація

В статті описані такі форми практичної підготовки майбутніх вчителів почат кових класів до проведення майстер-класів для реалізації завдань технологічної та мистецької освітніх галузей, як проведення пробних майстер-класів у навчальних аудиторіях та проведення майстер-класів під час шкільної практики, що допоможе майбутнім педагогам застосувати отримані знання на практиці, розвинути впевненість у проведенні занять та здобути реальний досвід взаємодії з учнями. Розглянуто особливості ефективної організації пробних майстер-класів у навчальних аудиторіях та проведення майстер-класів під час шкільної практики, що дозволить майбутнім вчителям початкових класів набути досвід у реальних умовах, розвивати практичні та комунікативні навички, аналізувати свої успіхи та помилки. Проаналізовані переваги майстер-класу як для вчителів, так і для учнів, оскільки він сприяє розвитку практичних навичок, творчого мислення та глибшого засвоєння знань, адже майстер-клас є ефективною формою навчання, яка приносить користь як вчителям, так і учням, вчителі можуть розвивати свої професійні навички, впроваджувати інноваційні методи та отримувати зворот ний зв’язок для вдосконалення, а учні отримують можливість активно брати участь у навчанні, розвивати креативність, практичні вміння та підвищувати інтерес до навчання. Також описані майстер-класи в початковій школі на уроках трудового навчання та майстер-класи для розвитку творчих здібностей учнів початкових класів у мистецькій діяльності. Деталізовані такі форми організації майстер-класів для реалізації завдань технологічної та мистецької освітніх галузей як колективна, індивідуальна та комбінована. Колективні заняття сприяють соціальному розвитку і навчанню через взаємодію, а індивідуальні – стимулюють особистіс ний ріст і творчий розвиток. Комбінація обох форматів може бути особливо ефективною для забезпечення всебічного розвитку учнів у мистецькій діяльності.

Посилання

Vlasova I. (2017) Vizualizatsiia navchalnoho materialu v protsesi navchannia matematyky: (maister-klas «Zhyvi prezentatsii Prezi») [Visualization of educational material in the process of teaching mathematics: (master class "Live Prezi presentations")]. Matematyka v ridnii shkoli: naukovo-metodychnyi zhurnal. № 1. Р. 34-40 [in Ukrainian].

Vozniak I.I., Hordiienko T.V. (2023) Vykorystannia metodu proiektiv u pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly pid chas vyvchennia kursu «Suchasni pidkhody do navchannia tekhnolohichnoi ta mystetskoi osvitnoi haluzi v pochatkovii shkoli» [The use of the project method in the training of future primary school teachers during the study of the course «Modern approaches to teaching the technological and artistic field of education in primary school»]. Naukovi zapysky. Seriia «Psykholoho-pedahohichni nauky» (Nizhynskyi derzhavnyi universytet imeni Mykoly Hoholia), №3, Р. 77-87 [in Ukrainian].

Havrysh N. (2021) Maister-klas yak forma pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohiv [Master-class as a form of professional development of teachers]. Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu: Shchomisiachnyi spetsializovanyi zhurnal. № 3. Р. 32-35 [in Ukrainian].

Karpenko T. (2017) Aktyvizatsiia piznavalnoi diialnosti uchniv zasobamy tekhnolohii «Perevernutyi klas»: (maister-klas) [Activation of students’ cognitive activity by means of the "Flip Class" technology]. Pochatk. shk.: nauk.-metod. zhurn. № 4. Р. 54-56 [in Ukrainian].

Kozhemiaka O.L. (2014) Poshyrennia pedahohichnoho dosvidu vchytelia cherez provedennia maister-klasiv [Spreading the teacher’s pedagogical experience through master classes]. Istoriia ta pravoznavstvo: Naukovo-metodychnyi zhurnal. № 12. Р. 10–15 [in Ukrainian].

Maister-klas uchytelia pochatkovykh klasiv. Krashchi vidkryti uroky [Master class for elementary school teachers. The best open lessons]: (2013) uklad. Olha Svitlychna. T.: Pidruchnyky i posibnyky. 175 р. [in Ukrainian].

Metodychni rekomendatsii do praktychnykh ta laboratornykh zaniat z navchalnoi dystsypliny «Suchasni tekhnolohii navchannia tekhnolohichnoi ta mystetskoi haluzi v pochatkovii shkoli» dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity druhoho (mahisterskoho) rivnia napriamu pidhotovky 013 Pochatkova osvita [Methodological recommendations for practical and laboratory classes in the educational discipline "Modern technologies of teaching technological and artistic fields in primary school" for students of higher education of the second (master’s) level in the field of training 013 Primary education]. uklad.: I. I. Vozniak, T. V. Hordiienko (2024) Nizhyn: NDU im. M. Hoholia, 2024. 89 р. [in Ukrainian].

Ingrid Maria Hanken (2017) The role and significance of masterclasses in creative learning. Musicians in the Making: Pathways to Creative Performance. Oxford Academic Books 3. December,chapter 4, P. 75–92 [in English].

What Is an Academic Masterclass? URI: https://www.oxfordscholastica.com/blog/what is-an-academic-masterclass/ (Date of application 11.10.2024) [in English].


Переглядів анотації: 0
Опубліковано
2025-03-11
Як цитувати
Гордієнко, Т., & Долматова, М. (2025). Особливості підготовки майбутніх вчителів початкових класів до проведення майстер-класів у технологічній та мистецькій освітніх галузях. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 95-103. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2024-PP-4-95-103