Створення ефективного мотиваційного середовища закладу освіти

  • О. В. Самойленко кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, початкової освіти, психології та менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-2622-3064
Ключові слова: управлінська діяльність, заклад освіти, керівник, вчитель, професійна діяльність, мотивація, управління персоналом, мотиваційне середовище

Анотація

У статті обґрунтовано актуальність проблеми створення ефективного мотиваційного середовища закладу освіти. Конкретизовано основні елементи мотиваційного механізму та узагальнено теоретичні засади регуляторного забезпечення мотиваційного механізму розвитку організації. На основі теоретичного аналізу визначено особливості управлінської діяльності керівника закладу освіти в системі мотивації педагогічних працівників. Обґрунтовано доцільність моніторингу мотивації професійної діяльності, що спрямовує діяльність керівника на вивчення потреб працівників, які постійно змінюються, інтересів, ціннісних орієнтацій, мотивів їхньої трудової діяльності, мотиваційного потенціалу і міри його використання в професійній діяльності, на виявлення змін у структурі мотивів і прогнозування їх розвитку та впливу на результати діяльності. Доведено, що для керівника закладу освіти важливо визначити власний стиль керівництва; сформувати основні управлінські завдання з використання мотивації персоналу; вміти застосовувати основні принципи мотивації для втілення своїх рішень на практиці в конкретних справах; використовувати систему методів управління мотивацією, спрямовану на створення мотиваційного середовища. У науковому дослідженні встановлено, що поєднання різних механізмів та стратегій визначає відповідну модель мотивації. А певний набір елементів, комплекс стимулів і факторів складають механізм створення мотиваційного середовища закладу освіти. З’ясовано, що створення мотиваційного середовища в закладі освіти є процесом, який потребує постійних зусиль та уваги з боку керівництва, а його ефективність сприяє розвитку фахової діяльності педагогічних працівників та досягненню стратегічних цілей управління в закладах освіти.

Посилання

References
1. Vynohradskyi, M.D., Vynohradska, A.M. & Shkanova, O.M. (2004). Menedzhment v orhanizatsii [Management in the organization]. Kiyv: KONDOR [in Ukrainian].
2. Vynohradskyi, M.D., Vynohradska, A.M. & Shkanova, O.M. (2009). Upravlinnia personalom [Personnel management]. (2d ed.). Kiyv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
3. Vlasenko, T.Iu. & Lutsenko, I.V. (2019). Metody i pryntsypy motyvatsii personalu na pidpryiemstvi [Methods and principles of personnel motivation at the enterprise]. Molodyi vchenyi – A young scientist. No 1 (65). P. 209–212 [in Ukrainian].
4. Haiduchenko, S.O. (2013). Teksty lektsii z navchalnoi dystsypliny «Motyvatsiia personalu» (dlia studentiv 5 kursu spetsialnosti 7.03060101, 8.03060101 «Menedzhment orhanizatsii i administruvannia») [Texts of lectures on the academic discipline "Personnel Motivation" (for students of the 5th year of the specialty 7.03060101, 8.03060101 "Management of Organizations and Administration")]. Kharkiv: KhNUMH [in Ukrainian].
5. (2017). Istoriia ekonomichnykh uchen [History of economic students]. (P.P. Nesenenko, O.A. Artemenko (Ed.)). Odesa: ONEU: FOP Huliaieva V.M. [in Ukrainian].
6. (2010). Istoriia svitovoi kultury [History of world culture]. (L.T. Levchuk (Eds.)). (3d ed.). Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
7. Istoriia Starodavnoho Skhodu [History of the Ancient Esti]. (N.O. Ryzheva, K.V. Horbenko, V.V. Kuzovkov (Ed.)). Mykolaiv [in Ukrainian].
8. (2006). Konspekt lektsii z kursu «Teoriia motyvatsii» [Synopsis of lectures from the course "Motivation theory"]. O.V. Prokopenko (Eds). Sumy: Vyd-vo SumDU [in Ukrainian].
9. (2021). Menedzhment [Management]. (T.P. Ostapchuk (Eds.)). Zhytomyr: Derzhavnyi universytet «Zhytomyrska politekhnika». Zhytomyr: Ruta [in Ukrainian].
10. Mykytiuk, P.P, Krysko, Zh.L., Ovsianiuk-Berdadina, O.F. & Skochylias, S.M. (2015). Innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstva [Innovative development of the enterprise]. Ternopil: PP «Prynter Inform» [in Ukrainian].
11. Morhulets, O.B. (2012). Menedzhment u sferi posluh [Management in the field of services]. Kiyv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
12.Serheieva, L.M., Kondratieva, V.P. & Khromei, M.Ya. (2015). Liderstvo [Leadership]. L.M. Serheievoi (Eds.). Ivano-Frankivsk: Lileia-NV [in Ukrainian].
13. Fesenkoб H.H. (2013). Psykholohiia upravlinnia ta konfliktolohiia [Management psychology and conflictology]. Kharkiv: KhNUMH [in Ukrainian].
14. https://oplatforma.com.ua/article/2750-pratsvniki-vtratili-nteres-do-roboti-yaku-modelmotivats-obrati (data zvernennia 24.01.2024) [in Ukrainian].
15. https://osvita.ua/vnz/reports/management/13552/ (data zvernennia 24.01.2024) [in Ukrainian].
16. https://pidru4niki.com/1157071859006/menedzhment/motivuvannya_rezultativnist_o rganizatsiyi (data zvernennia 04.02.2024) [in Ukrainian].
17. https://studfile.net/preview/9803424/page:21/ (data zvernennia 04.02.2024) [in Ukrainian].
18. https://www.ukrlogos.in.ua/10.11232-2663-4139.10.08.html (data zvernennia 24.01.2024) [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 34
Опубліковано
2024-08-28
Як цитувати
Самойленко, О. (2024). Створення ефективного мотиваційного середовища закладу освіти. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (2), 154-162. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2024-PP-2-154-162