Ефективність управління освітнім процесом у сфері початкової освіти
Анотація
У статті обґрунтовано актуальність проблеми управління освітнім процесом у закладі загальної середньої освіти, а саме вибору ефективних і дієвих підходів до управління освітнім процесом у сфері початкової освіти в сучасних умовах реформування освіти в Україні. На основі теоретичного аналізу визначено особливості управління освітнім процесом у закладі загальної середньої освіти. Особливу увагу приділено управлінській діяльності заступника директора з навчально-виховної роботи в сфері початкової освіти. Виділено об’єктивні протиріччя в сучасній практиці управління освітнім процесом у сфері початкової освіти. Проаналізовано сучасні тлумачення дефініцій «управління», «підходи до управління», «управління розвитком закладу освіти». Схарактеризовано найважливіші й актуальні для освітньої організації підходи з управління освітнім процесом у сфері початкової освіти з урахуванням особливостей І ступеня загальної середньої освіти. Обґрунтовано доцільність використання структурно-функціонального та системного підходів до управління освітнім процесом у сфері початкової освіти. Доведено, що ефективність діяльності заступника директора школи з управління освітнім процесом у сфері початкової освіти із використанням технологічного підходу полягає в: створенні єдиної технологічної системи управління, яка передбачає розробку та впровадження кращих практик і методів управління, створення стандартних операційних процедур, відповідних рекомендацій і форм, шаблонів для управлінців; проведення систематичного аналізу і систематизації досвіду; організацію спеціального навчання та забезпечення розвитку; використання сучасних інформаційних технологій управління освітнім процесом; впровадження системи моніторингу та коригування з метою регулярної оцінки ефективності впроваджених практик та технологій управління з подальшим коригуванням і вдосконаленням процесів. Важливим при цьому є обов’язкове врахування специфіки початкової освіти та змін у соціально-економічних умовах, що забезпечить ефективність і адаптивність управлінських практик.
Посилання
1. (2018). Vasyl Sukhomlynskyi: nauk. pratsi [Vasyl Sukhomlynskyi: science. labor]. (P. Sikorskyi, D. Hertsiuk (Eds.)). Lviv: Badikova N.O. [in Ukrainian].
2. Danylenko, L.I. (2004). Upravlinnia innovatsiinoiu diialnistiu v zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh [Management of innovative activities in general educational institutions]. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].
3. Yefimova, O. (2007). Systemnyi pidkhid – osnova upravlinnia diialnistiu pidpryiemstv [A systematic approach is the basis of enterprise management]. Personal – Personnel. No 2. Pp. 67–72 [in Ukrainian].
4. Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On Education»]. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (data zvernennia 20.06.2024) [in Ukrainian].
5. (2019). Innovatsiinyi menedzhment: modeliuvannia osvitnikh protsesiv [Innovative management: modeling of educational processes]. (T.M. Sokolenko (Ed.)). Sloviansk: Vyd-vo B.I. Matorina [in Ukrainian].
6. Kalinina, L.M. (2000). Modeli upravlinskoi diialnosti kerivnyka shkoly. Pedahohichni innovatsii: idei, realizatsii, perspektyvy [Models of management activity of the head of the school. Pedagogical innovations: ideas, implementations, perspectives]. (L.I. Danylenko (Ed.)). Kyiv: Lohos [in Ukrainian].
7. Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly [The concept of the New Ukrainian School]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkola compressed.pdf (data zvernennia 20.06.2024) [in Ukrainian].
8. Marmaza, O.I. (2004). Innovatsiini pidkhody do upravlinnia navchalnym zakladom [Innovative approaches to educational institution management]. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].
9. Marmaza, O.I. (2015). Osnovy teorii menedzhmentu [Fundamentals of management theory]. Kharkiv: TOV «Planeta-prynt» [in Ukrainian].
10. (2022). Modernizatsiia osvitnoho protsesu v suchasnykh zakladakh osvity [Modernization of the educational process in modern educational institutions]. (O.Ia. Chebykin (Ed.)). Odesa: Universytet Ushynskoho [in Ukrainian].
11. (2004). Natsionalna doktryna rozvytku osvity u KhKhI stolitti [National doctrine of education development in the 21st century]. Kyiv: Shkilnyi svit [in Ukrainian].
12.Ostapchuk, O.Ie. Systemnyi pidkhid do upravlinnia ta pryiniattia upravlinskykh rishen [A systematic approach to management and management decision-making]. URL: http://conftiapv.at.ua/publ/konferenciji_2011/section_5/sistemnij_pidkhid_do_upravlinnja_ta_prij njattja_upravlinskikh_rishen/11-1-0-787 (data zvernennia 15.07.2024) [in Ukrainian].
13. Polozhennia pro atestatsiiu pedahohichnykh pratsivnykiv, zatverdzhene nakazom Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 09.09.2022 № 805, zareiestrovanyi u Ministerstvi yustytsii Ukrainy 21.12.2022 za № 1649/38985 [Regulations on the certification of teaching staff, approved by the order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 09/09/2022 No. 805, registered in the Ministry of Justice of Ukraine on 12/21/2022 under No. 1649/38985]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1649-22#Text (data zvernennia 05.07.2024) [in Ukrainian].
14. Prykhodko, L.A. & Roiko, L.L. (2021). Osoblyvosti orhanizatsii osvitnoho protsesu uchniv pochatkovoi shkoly iz zastosuvanniam tekhnolohii dystantsiinoho navchannia [Peculiarities of organizing the educational process of primary school students using distance learning technologies]. Matematyka. Informatsiini tekhnolohii. Osvita – Mathematics. Information technologies. Education [in Ukrainian].
15. Romanchuk, A.I. Suchasni innovatsiini tekhnolohii upravlinnia navchalno-vykhovnym protsesom u pochatkovii shkoli [Modern innovative technologies for managing the educational process in primary school]. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/10/part_2/- 41.pdf (data zvernennia 10.07.2024) [in Ukrainian].
16. Spivak, Ya.O. (2015). Osoblyvosti upravlinnia pochatkovoiu osvitoiu v suchasnii shkoli [Peculiarities of primary education management in a modern school]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu – Scientific Bulletin of Kherson State University. Issue 14(3). Pp. 117–121. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkhdu_en_2015_14%283%29__31 (data zvernennia 22.07.2024) [in Ukrainian].
17. (2020). Tendentsii ta problemy upravlinnia zakladamy osvity: vyklyky KhKhI stolittia [Trends and problems of management of educational institutions: challenges of the 21st century]. DZVO «Universytet menedzhmentu osvity» NAPN Ukrainy (M.O. Kyrychenka (Ed.)). Kyiv. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736735/1/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1 %80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F_11.pdf (data zvernennia 12.07.2024) [in Ukrainian].
18.Topuzov, O.M. & Onopriienko, O.V. (2020). Orhanizatsiia osvitnoho protsesu v pochatkovii shkoli [Organization of the educational process in primary school]. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].
19.http://elbib.in.ua/lyudvig-fon-bertalanfi-ludwig-von-bertalanffy-1901-1972-sotsiologiyamijnarodnih.html [in Ukrainian].
20. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/59891/ [in Ukrainian].
21. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
22. https://www.researchgate.net/publication/235413338_Images_of_Organization [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 19
Авторське право (c) 2024 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.