Візуальна грамотність як компонент предметно-мовного інтегрованого навчання англійської мови
Анотація
У статті досліджується інтеграція стратегій візуальної грамотності в класи англійської мови з предметно-мовним інтегрованим навчанням (CLIL), зокрема вивчається, як твори мистецтва та візуальні організатори можуть покращити засвоєння мови, одночасно розвиваючи знання змісту. Дослідження використовує теоретичний аналіз поточних практик CLIL та підходів до розвитку візуальної грамотності. Дослідження синтезує висновки як міжнарод них дослідників (Койл, Гуд, Марш; Далтон-Паффер, Нікула, Сміт), так і українських вчених (Морська, Ніколаєва, Сальник), зосереджуючись на практичному засто суванні методологій візуального мислення, віртуальних екскурсій музеями та структурованих графічних організаторів у відповідності до таксономії Блума. Впровадження стратегій візуальної грамотності в рамках викладання англій ської мови на основі CLIL демонструє значне покращення як розуміння предмета, так і засвоєння мови. Спеціальні візуальні організатори (OPTIC framework, діаграми Венна, чотирикомпонентні діаграми аналізу) ефективно підтримують різні когнітивні рівні, звертаючись до різних стилів навчання. Робота з віртуаль ними музеями та аналіз творів мистецтва сприяють значущому спілкуванню, одночасно розвиваючи навички критичного мислення. Структурована інтеграція змісту та мови через візуальні рамки створює інклюзивне навчальне середовище, яке враховує різноманітні навчальні переваги. Стаття усуває значну прогалину в освітніх дослідженнях в Україні шляхом систематичного вивчення розвитку візуальної грамотності в рамках навчання англійської мови на основі CLIL. Вона пропонує комплексний підхід, який узгоджує стратегії візуальної грамотності з таксономією Блума для одночасного розвитку когнітивних навичок і мовної компетентності. Отримані результати дають вчителям конкретні стратегії для впровадження візуальних організаторів і художньої діяльності в класах англійської мови, орієн тованих на CLIL. Запропоновані підходи є особливо цінними в середовищах дистанційного та змішаного навчання, пропонуючи структуровані рамки для підвищення залученості та розуміння студентами різних методів навчання.
Посилання
Bondarenko, N. V. (2019). Rozvytok krytychnoho myslennia uchniv zasobamy vizualnoi orhanizatsii navchalnoho materialu [Development of critical thinking of students by means of visual organization of educational material]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 73 84 [in Ukrainian].
Malykhin, O. V. (2020). Formuvannia fakhovoi terminolohichnoi kompetentnosti studentiv u bilinhvalnomu osvitnomu seredovyshchi [Formation of professional terminological competence of students in a bilingual educational environment]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 70(3), 149-153 [in Ukrainian].
Morska, L. I. (2018). Teoretyko-metodychni osnovy pidhotovky maibutnikh uchyteliv inozemnykh mov do vykorystannia suchasnykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti [Theoretical and methodological foundations of training future foreign language teachers to use modern technologies in professional activities]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 5(79), 156-167 [in Ukrainian].
Nikolaieva, S. Yu. (2020). Pidhotovka vchytelia inozemnoi movy v konteksti novoi ukrainskoi shkoly: metodychnyi aspekt [Training of a foreign language teacher in the context of a new Ukrainian school: methodological aspect]. Inozemni movy, 2, 3-10 [in Ukrainian].
Salnyk, I. V. (2018). Intehratsiia profesiinoho ta movnoho navchannia pry pidhotovtsi vchyteliv anhliiskoi movy [Integration of professional and language training in the preparation of English teachers]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, 168, 182-186 [in Ukrainian].
Tarnopolskyi, O. B., & Kabanova, M. R. (2019). Metodyka CLIL u vyshchii shkoli Ukrainy: aktualni problemy ta perspektyvy vprovadzhennia [CLIL methodology in higher education of Ukraine: current problems and prospects for implementation]. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity, 34, 69-81 [in Ukrainian].
Aanstoos, J. (2003). Visual literacy: an overview. 32nd Applied Imagery Pattern Recognition Workshop, 2003. Proceedings, 189-193.
Aanstoos, J. (2003). Visual literacy: An Overview. Journal of Visual Literacy, 23(2), 89-99.
Coyle, D., Hood, P., & Marsh, D. (2010). CLIL. Content and Language Integrated Learning. Cambridge University Press.
Dalton-Puffer, C., Nikula, T., & Smit, U. (2010). Charting policies, premises and research on content and language integrated learning. In C. Dalton-Puffer, T. Nikula, & U. Smit (Eds.), Language Use and Language Learning in CLIL Classrooms (pp. 1-19). John Benjamins Publishing Company.
Hladka, O. V. (2022). Application of CLIL to English language teaching non-linguistic students. Aktualni pytannia linhvistyky ta metodyky vykladannia inozemnykh mov: materialy konferentsii, 304-306.
Kamalian, B., Soleimani, H., & Safari, M. (2021). The Effect of Task-based Graphic Organizers on EFL Learners’ Writing Performance. Journal of Language Teaching and Research, 12(2), 335-344.
Marzano, R. J., Pickering, D. J., & Pollock, J. E. (2001). Classroom Instruction That Works: Research-Based Strategies for Increasing Student Achievement (1st ed.). Association for Supervision & Curriculum Development.
Mercuri, S. P. (2020). The effect of graphic organizers on the academic achievement of English learners in content areas. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, 9(2), 390-404.
Piquer Vives, I., & Lorenzo Galés, N. (2015). Reflecting on CLIL innovation: An interview with Do Coyle and Elisabet Pladevall. Bellaterra: Journal of Teaching and Learning Language and Literature, 8(1), 86-93.
Shabani, K., & Adel, S. M. R. (2015). The effect of graphic organizers on enhancing EFL learners’ listening comprehension ability. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 2(8), 151-167.
Shkola, I., Zuienko, M., & Tymynska, I. (2024). Fostering Visual Literacy in the Clil Oriented English Classroom. Molod i rynok, 7–8(227–228), 70-74. https://doi.org/10.24919/2308 4634.2024.306894
Shymanovych, I. (2023). CLIL methodology in Ukrainian pedagogical universities: challenges and benefits. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky, 2, 424–432. BDPU.
Yastıbaş, A. E., & Takkaç, M. (2022). The Effect of Graphic Organizers on EFL Learners’ Critical Thinking and Reading Comprehension. Journal of Language and Linguistic Studies, 18(1), 238-251.
Переглядів анотації: 17
Авторське право (c) 2025 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.