Сприяння активному навчанню за допомогою онлайн-активностей з англійської мови як іноземної

  • Т. В. Ларіна кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри прикладної лінгвістики Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0009-0006-6710-3700
  • І. Й. Халимон кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри прикладної лінгвістики Ніжинського державного університет імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0003-4815-751X
  • В. В. Смелянська кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри германської філології та методики викладання іноземних мов Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-3421-7473
Ключові слова: активне навчання, онлайн-навчання, англійська мова як іноземна, е-активність, дискусійні форуми, вища освіта, залучення студентів, підготовка вчителів та філологів, Moodle

Анотація

Сучасні суспільно-політичні обставини, зокрема війна в Україні, спричинили трансформацію системи вищої освіти, актуалізувавши потребу в адаптації педагогічних технологій до різноманітних освітніх форматів (дистанційний, змішаний, очний). Активне навчання (АН) є ключовим фактором ефективного залучення здобувачів освіти та досягнення позитивних результатів навчання, особливо в контексті викладання англійської мови як іноземної (АМІ). Останнє характеризується специфічними викликами, такими як обмеження міжособистіс ного спілкування та ризик соціальної ізоляції студентів. Констатуючи значний потенціал АН, слід зазначити недостатню розробленість методичного забезпе чення його впровадження в онлайн-форматі у закладах вищої освіти, що зумовлює актуальність дослідження. Для досягнення мети дослідження застосовано комплекс наукових методів, а саме: аналіз та синтез наукової літератури з проблем активізації навчально пізнавальної діяльності студентів, застосування інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі, а також особливостей навчання АМІ в онлайн середовищі; системний підхід для розгляду педагогічних явищ; моделювання для розробки ефективних форм організації АН в онлайн-форматі. Досліджено теоретичні засади АН, його сутність, характерні ознаки та ефективні методи і прийоми активізації пізнавальної діяльності. Окреслено коло наукових праць провідних дослідників, що дозволило сформулювати власне бачення проблеми. Розглянуто педагогічні умови організації е-активностей та дискусійних форумів в середовищі Moodle на основі існуючих методичних рекомендацій. Наведено приклад розроблених е-активностей та дискусійних форумів для студентів, які вивчіють АМІ. Уточнено дефініцію поняття «активне навчання» в контексті дистанційного навчання АМІ. Виокремлено провідні характеристики АН, серед яких особливе місце відведено студентській агентності, активній участі в освітньому процесі, співпраці та розвитку рефлексивних компетентностей. Запропоновано класифікацію ефективних методів і прийомів активізації навчально-пізнавальної діяльності, які можуть бути застосовані в процесі фахової підготовки майбутніх викладачів АМІ, зокрема: "подумай-поділись", групові дискусії, рольові ігри, проблемно-орієнтоване навчання. Доведено ефективність адаптації зазначених методів до умов онлайн-навчання за допомогою е-активностей та дискусійних форумів. Наголошено на важливості чіткого формулювання навчальних цілей, структурування змісту навчального матеріалу, забезпечення системної взаємодії між учасниками освітнього процесу. Наведено конкретні приклади е активностей та дискусійних форумів, спрямованих на формування іншомовної комунікативної компетентності студентів. Вперше запропоновано методичне обґрунтування активізації навчально пізнавальної діяльності студентів в онлайн-форматі навчання ІМ засобами е активностей та дискусійних форумів. Розроблено і апробовано модель органі зації ефективного освітнього процесу з АМІ для студентів закладів вищої освіти з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Результати дослідження можуть бути використані викладачами АМІ закладів вищої освіти для підвищення ефективності навчального процесу в дистанцій ному форматі. Запропоновані методичні рекомендації сприятимуть активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів, формуванню їх фахових компе тентностей та розвитку життєвих навичок.

Посилання

Crawley, E. F., Malmqvist, J., Östlund, S., Brodeur, D. R., & Edström, K. (2014). Rethinking Engineering Education: The CDIO Approach. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-05561-9

Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59–109. https://doi.org/10.3102/00346543074001059

Freeman, S., Eddy, S. L., McDonough, M., Smith, M. K., Okoroafor, N., Jordt, H., & Wenderoth, M. P. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(23), 8410–8415. https://doi.org/10.1073/pnas.1319030111

Furrer, C., & Skinner, E. (2003). Sense of relatedness as a factor in children’s academic engagement and performance. Journal of Educational Psychology, 95(1), 148–162. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.1.148

Hake, R. R. (1998). Interactive-engagement versus traditional methods: A six thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American Journal of Physics, 66(1), 64–74. https://doi.org/10.1119/1.18809

Karpenko, N. M., & Smelianska, V. V. (2021). How to design EFL online learning activities. Strategiyi mizhkulturnoyi komunikatsiyi v movniy osviti suchasnykh universytetiv, 176 179. https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/36386/smkmosu_21.pdf?sequence=1&isAllowed= y [in English].

Kranzfelder, P., Bankers-Fulbright, J. L., García-Ojeda, M. E., Melloy, M., Mohammed, S., & Warfa, A. R. M. (2019). The Classroom Discourse Observation Protocol (CDOP): A quantitative method for characterising teacher discourse moves in undergraduate STEM learning environments. PLOS ONE, 14(7), Article e0219019. https://doi.org/10.1371/JOURNAL.PONE.0219019

Larina, T. V., Smelianska, V. V., & Khalymon, I. Y. (2022). Creating interaction in EFL online learning via discussion forum. Strategiyi mizhkulturnoyi komunikatsiyi v movniy osviti suchasnykh universytetiv, 168–172. https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/36386/smkmosu_21.pdf?sequence=1&isAllowed= y [in English]

Linnenbrink-Garcia, L., Rogat, T. K., & Koskey, K. L. (2011). Affect and engagement during small group instruction. Contemporary Educational Psychology, 36(1), 13–24. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2010.09.001

Lombardi, D., Shipley, T. F., Bailey, J. M., Bretones, P. S., Prather, E. E., Ballen, C. J., Knight, J. K., Smith, M. K., Stowe, R. L., Cooper, M. M., Prince, M., Atit, K., Uttal, D. H., LaDue, N. D., McNeal, P. M., Ryker, K., St. John, K., van der Hoeven Kraft, K. J., & Docktor, J. L. (2021). The curious construct of AL. Psychological Science in the Public Interest, 22(1), 8–43. https://doi.org/10.1177/1529100620973974

Moore, M. G., & Kearsley, G. (2012). Distance education: A systems view of online learning. Wadsworth, Cengage Learning.

Moore, R. L. (2016). Interacting at a distance: Creating engagement in online learning environments. In K.-B. Lydia, B. Joseph, N. Esther, & A. Cynthia (Eds.), Handbook of Research on Strategic Management of Interaction, Presence, and Participation in Online Courses (pp. 401 425). IGI Global.

Pektaş, R. (2022). Active learning in EFL classroom: Tips and techniques for EFL pre service and in-service teachers. In A. Önal & K. Büyükkarcı (Eds.), Essentials of foreign language teacher education (pp. 244–262). ISRES Publishing.

Postareff, L., & Lindblom-Ylänne, S. (2008). Variation in teachers’ descriptions of teaching: Broadening the understanding of teaching in higher education. Learning and Instruction, 18(2), 109–120. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2007.01.008

Reeve, J., & Tseng, C. M. (2011). Agency as a fourth aspect of students’ engagement during learning activities. Contemporary Educational Psychology, 36(4), 257–267. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2011.05.002

Salmon, G. (2002). E-tivities: A key to active online learning. Routledge.

Smelianska, V., Ponomarenko, O., & Plotnikov, Y. (2023). Enhancing teaching and learning in ELT methodology: A focus on effective session design. In K. Büyükkarcı & A. Önal (Eds.), Current studies in foreign language education (pp. 59–75). ISRES Publishing.

Wieman, C. (2014). A large-scale comparison of science teaching methods sends a clear message. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(23), 8319–8320. https://doi.org/10.1073/pnas.1408695111

Wright, T., & Bolitho, R. (2007). Trainer Development. Self-Published/Lulu.

Yuretich, R., Leckie, M. R., Khan, S., & Connors, E. (2001). Active-learning methods to improve student performance and scientific interest in a large introductory oceanography course. Journal of Geoscience Education, 49(2), 111–119. https://doi.org/10.5408/1089-9995-49.2.111


Переглядів анотації: 24
Опубліковано
2025-03-13
Як цитувати
Ларіна, Т., Халимон, І., & Смелянська, В. (2025). Сприяння активному навчанню за допомогою онлайн-активностей з англійської мови як іноземної. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (1), 130-140. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2025-PP-1-130-140