Шляхи реалізації текстоцентричного підходу до вивчення синтаксису на уроках української мови
Анотація
У статті розглянуто проблему реалізації текстоцентричного підходу до вивчення синтаксису на уроках української мови в 10–11-х класах профільної школи. У процесі аналізу лінгводидактичних праць окреслено поняття «тексто центричний підхід», з’ясовано його ознаки, виділено групи текстотворчих умінь, а також проблему текстоцентризму, яку розглядають у своїх працях сучасні вітчизняні науковці. Акцентовано на тому, що реалізація текстоцентричного підходу сприяє виробленню вмінь сприймати та аналізувати тексти різних типів, стилів і жанрів мовлення, оцінювати їх наповнюваність із боку лексичного багатства, визначати суспільну роль. У науковій розвідці зазначається, що робота з текстом сприяє інтеграції всіх видів мовленнєвої діяльності й справедливо посідає одне з чільних місць у чинних програмах і підручниках з української мови, оскільки вироблення мовленнєвої ком петентності в учнів профільної школи є одним із ключових завдань мовної освіти. У статті розкрито шляхи реалізації текстоцентричного підходу, зокрема шляхом упровадження моделі роботи, що ґрунтується на застосуванні тради ційних та сучасних загальнодидактичних принципів навчання української мови, використанні соціокультурних тем, які пропонують чинні програми профільного рівня, а також системи ціннісних понять. Автори статті акцентують на основних етапах роботи над текстом під час засвоєння синтаксису, характеризують основні інноваційні методи навчання, як от: проблемний метод, метод текстового аналізу, метод проєктів тощо. Звернено увагу на низку проєктів та завдань до них, які можна застосовувати на уроках української мови в старших класах профільної школи. У дослідженні представлено методичні рекомендації щодо застосування іннова ційних методів навчання під час засвоєння синтаксису, спрямованих на реалізацію текстоцентричного підходу на уроках української мови в профільній школі.
Посилання
Halaievska, L. V. (2017). Tekstotsentrychnyi pidkhid do formuvannia movlennevykh umin’ i navychok uchniv ta yoho realizatsiia v pidruchnyku ukrains’koi movy. [Text-centric approach to the formation of students’ speech skills and its implementation in the Ukrainian language textbook]. Problemy suchasnoho pidruchnyka – Problems of the Modern Textbook. Issue 19. Pp. 68–79 [in Ukrainian].
Hlazova, O. P. (2019). Ukrains’ka mova (riven’ standartu): Pidruch. dlia 11 kl. zakl. zahal. sered. osvity. [Ukrainian language (standard level): Textbook for 11th grade of general secondary education institutions]. Kharkiv: Ranok Publishing House, 224 p. [in Ukrainian].
Holub, N. B., Novoselova, V. I., Shelekhova, H. T., & Yarmolyuk, A. V. (2017). Navchannia ukrains’koi movy uchniv 5 klasu na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu. [Teaching Ukrainian language to 5th-grade students based on the competency approach]: Pos. Kyiv – A manual. Kyiv: Sam Publishing House, 144 p. [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart bazovoi seredn’oi osvity, zatverdzhenyi postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 veresnia 2020 r. № 898. [State Standard of Basic Secondary Education, approved by the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated September 30, 2020, No. 898]. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv povnoyizagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 [in Ukrainian].
Kucheruk, O. (2014). Sotsiokul’turnyi rozvytok uchniv yak linhvometodychna problema. [Sociocultural development of students as a linguistic-methodological problem]. Ukrains’ka mova i literatura v shkoli – Ukrainian Language and Literature in School. Issue (2)112. Pp. 2–7 [in Ukrainian].
Kucheruk, O. (2008). Tekhnolohii movlennevoho rozvytku shkoliariv. [Technologies of students’ speech development]. Dyvoslovo. Issue 10. Pp. 3–7 [in Ukrainian].
Kontseptual’ni zasady reformuvannia seredn’oi shkoly. Nova ukrains’ka shkola.[Conceptual principles of secondary school reform. New Ukrainian School]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].
Matsko, L. I., Hruba, T. L., Semenoh, O. M., & Symonenko, T. V. (2017). Ukrains’ka mova. 10–11 klasy. Prohrama dlia profil’noho navchannia uchniv zahal’noosvitnikh navchal’nykh zakladiv. Filolohichnyi napriam, profil’ – ukrains’ka filolohiia. [Ukrainian language. Grades 10–11. Program for specialized education in general secondary education institutions. Philological direction, specialization – Ukrainian philology]. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv [in Ukrainian].
Pentyliuk, M. I. (2020). Tekstotsentrychnyi pidkhid do formuvannia leksyko narodoznavchoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv humanitarnykh dystsyplin. [Text-centric approach to forming lexical and ethnographic competence of future teachers of humanities]. Naukovyi visnyk Mykolaivs’koho natsional’noho universytetu imeni V. O. Sukhomlyns’koho. Pedahohichni nauky. – Scientific Bulletin of Mykolaiv National University named after V. O. Sukhomlynskyi. Pedagogical Sciences. Issue 1. Pp. 210–215. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Nvmdup_2020_1_39 [in Ukrainian].
Petruk, V. R., Holub, N. M. (2024). Shliakhy realizatsii tekstotsentrychnoho pidkhodu do navchannia ukrains’koi movy v chynnykh prohramakh ta pidruchnykakh dlia 10–11-kh klasiv profil’noi shkoly. [Ways to implement a text-centric approach to teaching the Ukrainian language in current curricula and textbooks for grades 10–11 of specialized schools]. Arvativs’ki chytannia 2024: zbirnyk tez dopovidei Vseukrains’koi students’koi naukovo-praktychnoi internet konferentsii, 17 travnia 2024 roku. – Arvativski Readings–2024: Collection of abstracts of the All Ukrainian Student Scientific and Practical Internet Conference, May 17, 2024. Pp. 100–104. Nizhyn: Mykola Gogol NDU [in Ukrainian].
Polinok, O. V. (2018). ormuvannia hramatychnoi kompetentnosti uchniv 10 klasu z vykorystanniam metodu proiektiv u protsesi navchannia ukrains’koi movy. [Formation of grammatical competence in 10th-grade students using the project method in the process of learning the Ukrainian language] Dys … kand. ped. nauk: 13.00.02. – PhD dissertation. Kyiv, 241 p. [in Ukrainian].
Svirchuk, T. I. (2008). Robota z tekstom yak osnova vzaiemopov’iazanoho formuvannia komunikatyvnoi ta sotsiokul’turnoi kompetentsii. [Working with texts as a basis for the interconnected formation of communicative and sociocultural competencies]. Pedahohichni nauky: Zbirnyk naukovykh prats’ – Pedagogical Sciences: Collection of Scientific Works. Issue 48. Pp. 100–103 [in Ukrainian].
Semelit, O. V. (2015). Tekstotsentrychnyi pidkhid u metodytsi vykladannia ukrains’koi movy yak zasib formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti uchniv. [The text-centric approach in the methodology of teaching Ukrainian as a means of forming students’ communicative competence]. Tavriis’kyi visnyk osvity – Tavriyskyi Bulletin of Education. Issue (2)1. Pp. 237 245. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tvo_2015_2%281%29__44 [in Ukrainian].
Sydorenko, V. (2015). Linhvodydaktychni zasady navchannia syntaksysu y punktuatsii ukrains’koi movy uchniv 8–9 klasiv v umovakh onovlenoi osvitnoi paradyhmy. [Linguodidactic principles of teaching syntax and punctuation of the Ukrainian language to 8th 9th grade students under the updated educational paradigm]. Ukrains’ka mova i literatura v shkoli – Ukrainian Language and Literature in School. Issue 1. Pp. 7–19. URL: http://surl.li/ulufci [in Ukrainian].
Yarmolyuk, A. Sposterezhennia nad movoiu prozy M. Stelmakha pid chas vyvchennia skladnoho rechenia. [Observations on the language of M. Stelmakh’s prose in the study of complex sentences]. URL: http://lib.iitta.gov.ua [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 14
Авторське право (c) 2025 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.