До питання про подолання виконавськопсихологічного бар’єру в магістрантів у процесі їх підготовки до вокальнофахової діяльності
Анотація
У статті розглядаються питання підготовки майбутніх викладачів вокалу до виконавської діяльності. У центрі уваги − проблема психологічної готовності до
прилюдного виконавства, яке суб’єктивно сприймається як стресова ситуація, що потребує психологічного, емоційного напруження, максимальної концентрації
уваги й вольових зусиль. Зазначено особливо значущу роль психологічного стану для співака, зумовлену його відбиттям на фонаційно-співочих проявах, ступені емоційної яскравості, художній досконалості у створенні музичних образів. Проаналізовано чинники незадовільного психологічного стану виконавців, схарактеризовано особливості продуктивно-творчого й надмірного непродуктивного хвилювання, а також фактори їх прояву. Розглянуто три групи детермінант особистісно-психологічного стану майбутнього фахівця: функціональну; мотиваційно-характерологічну; операціональну. Приділено увагу різновидам виконавської діяльності майбутнього викладача вокалу, які охоплюють виступи у звітно-академічних, конкурсних, концертно-просвітницьких, педагогічно-ілюстративних, студентсько-дозвіллєвих формах, участь в яких суттєво відрізняється за мірою відповідальності за якість здійсненого виступу та за його можливими наслідками. Визначено значущість відповідності обраного для виступу репертуару актуальним можливостям співака, роль аутотренінгів, створення ситуацій успішності, ділових ігор та вокально-імпровізаційних діалогів для вдосконалення у студентів виконавсько-психологічного стану.
Посилання
2. Ananev B. H. Psykholohyia chuvstvennoho poznanyia. Moskva: Nauka, 2001. 278 s.
3. Bernshtein N. A. Fyzyolohyia dvyzhenyi y aktyvnost. Moskva: Nauka, 1990. 494 s.
4. Bochkarёv L. L. Psykholohyia muzykalnoi deiatelnosty. Moskva: Ynstytut psykholohyy RAN, 1997. 456 s.
5. Kёn N. H. Stylystycheskoe solfedzhyo. Odessa, 2005. 173 s.
6. Mishchanchuk V. M. Metodyka vykorystannia suhestyvnykh tekhnolohii u muzychnovyko navskii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv muzyky: avtoref. dys. ... kand. ped. nauk. Kyiv, 2015. 20 c.
7. Prokofev H. P. Formyrovanye muzyka-ntayspolnytelia. M., 1956. 298 s.
8. Razhnykov V. Rezervy muzykalnoi pedahohyky. M., 1975. 37 s.
9. Sannikova O. P., Sannikova A. O. Stsenichni bariery: dyferentsialnopsykholohich nyi pidkhid: monohrafiia. Odesa, 2014. 236 s.
10. Stanyslavskyi K. S. Rabota aktera nad soboi. Artysty. Rezhysser. Teatr. Moskva, 2008. 490 s.
11. Uan Yuan. Vospytanye psykholohycheskykh kachestv vokalysta. Tszansy, 2002. 120 s.
12. Fedorova A. Yntuytsyia v muzykalno-yspolnytelskoi deiatelnosty. Voprosy psykholohyy. 1984. № 4. S. 101–104.
13. Shaliapyn F. Y. Lyteraturnoe nasledstvo: v 2 t. Moskva: Yskusstvo, 1959. T. 1. 768 s.
14. Yaroshevskyi M. H. Ystoryia psykholohyy. 3-e yzd. Moskva: Mysl, 1985. 575 s.
Переглядів анотації: 102
Авторське право (c) 2018 Наукові записки. Серія "Психологопедагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.