Словесно-образний аналіз літературного твору в школі: первинний рівень застосування

  • Yu. I. Bondarenko доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри методики викладання української мови і літератури Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: словесно-образний аналіз, виразне читання, лексико-фразеологічний коментар

Анотація

У статті окреслено первинний рівень застосування словесно-образного аналізу в середній школі, визначено відповідний йому комплекс знань і вмінь школярів. Така робота може відбуватися і як самостійний шлях дослідження, і на комбінованій основі – у поєднанні з іншими шляхами, з урахуванням специфіки всіх родів літератури. Автор пропонує технологію цього виду діяльності, пояснює його алгоритмічну модель, мету використання, власну дефініцію. Означено низку різноманітних видів роботи, які не потребують залучення теоретичної інформації, що стосується мовної організації літературного твору, однак дають можливість сприймати й осмислювати словесну структуру тексту з погляду її семантичного багатства та естетичної цінності. Це виразне читання та його підготовка, осмислення-інтерпретація мовно-художніх зворотів, укладання словників авторських художніх висловів, лексичний та фразеологічний коментарі, зіставлення значень слів, заміна авторських образних зворотів власними мовними конструкціями, підбір синонімів до художніх висловів письменника, визначення асоціативно-смислового наповнення мовно-художнього образу, "редагування" авторської мови, "стилістичний експеримент", зіставлення різних мовних редакцій тексту, мовлення різних письменників, словесних зворотів літератури та засобів інших видів мистецтва, відбір учнями мовних зворотів для використання в письмових роботах. У названих видах роботи та словесно-образному аналізі в цілому автор статті
вбачає широкі можливості для удосконалення мовно-комунікативних можливостей школярів як частини їхнього психологічного розвитку. Окрім цього, вони забезпечують утілення одного з ключових методичних принципів – вивчення літератури з урахуванням її словесно-мистецької природи.

Посилання

1. Boltivets S. Psykhohihiienichnyi zmist vykladannia movy ta literatury. Dyvoslovo. 1999. № 4. S. 45.
2. Horidko Yu. Filolohichnyi analiz khudozhnoho tekstu v starshykh klasakh serednoi shkoly (na materiali tvoriv zarubizhnykh pysmennykiv). Avtoreferat dysertatsii na zdobuttia
naukovoho stupenia kandydata pedahohichnykh nauk. Kyiv: Naukovyi svit, 2000. 16 s.
3. Marko V. P., Klochek H. D., Panchenko V. Ye. Yak nablyzytysia do Davyda Motuzky? (roman Andriia Holovka "Burian"). I vichna taina slova: Analiz velykoho epichnoho tvoru. Kyiv:
Radianska shkola, 1990. S. 21–61 s.
4. Pasichnyk Ye. Metodyka vykladannia ukrainskoi literatury v serednikh navchalnykh zakladakh. Kyiv: Lenvit, 2000. 384 s.
5. Frolova K. P. Analiz khudozhnoho tvoru. Deiaki metody vyvchennia tekstu khudozhnoho tvoru. Kyiv: Radianska shkola,1975. 175 s.

Переглядів анотації: 210
Опубліковано
2018-11-26
Як цитувати
Bondarenko, Y. I. (2018). Словесно-образний аналіз літературного твору в школі: первинний рівень застосування. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 49-57. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2018-PP-4-49-57