Проблеми вивчення громадянської поезії в школі

  • S. V. Nesterenko заступник директора з навчально-виховної роботи Івано-Франківського коледжу ДВНЗ "Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника"
Ключові слова: методика навчання літератури, етнокультурна компетентність, громадянська лірика

Анотація

У статті висвітлено аналіз нормативно-правових документів, що регламентують вивчення літератури в школі, чинної навчальної програми з предмета, програм минулих років, підручників і посібників з української літератури. Аналіз показав, що вивчення громадянської поезії та формування етнокультурної компетентності потребує особливої уваги, пошуку ефективних і водночас максимально наближених до духовних потреб учнів-читачів методів і прийомів навчання. Навчальний предмет "Українська література", який засобами художнього слова формує мотивацію до активної життєвої позиції, відіграє виняткову роль у формуванні національно свідомого громадянина. Аналіз програм з української літератури дозволив окреслити низку проблем. У курсі української літератури в старшій школі особливе місце належить громадянській ліриці, адже вона завдяки невеликому обсягу, підвищеній емоційності, акцентуванні уваги на державницькій і соборницькій гідності сприяє формуванню
національного характеру, пробудженню патріотичних почуттів, прищеплює любов до рідної культури, історії, природи. Громадянська лірика як умовна тематична група ліричних творів, що мають високу міру ідейності, передає глибоко особистісні переживання ліричного героя (автора) за майбутнє своєї країни. Автори програми не зауважують, що громадянська тематика потребує особливого підходу в процесі її вивчення в школі. Програма з української літератури 2017–2018 р. (рівень стандарту) окремою рубрикою виділяє громадянську поезію, підкреслює, що спрямована на виховання національно свідомого громадянина України. У шкільній практиці проблема формування етнокультурної компетентності на матеріалі громадянської лірики не знайшла належної реалізації.

Посилання

1. Derzhavnyi standart bazovoi i povnoi zahalnoi serednoi osvity. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF
2. Klochek H. Literaturna osvita v novii ukrainskii shkoli: stratehiia i taktyka reformuvannia". URL: https://dyvoslovo.com.ua/wp-content/uploads/2017/02/2-0117.pdf
3. Kontseptsiia zahalnoi serednoi osvity (12-richna shkola). Dyrektor shkoly. 2002. № 1. S. 5–15. URL: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/2712/
4. Kontseptsiia literaturnoi osvity, 26 sichnia 2011 roku. URL: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/13508/
5. Kontseptsiia natsionalnoho vykhovannia ditei i molodi v natsionalnii systemi osvity Ukrainy. URL: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/47154/
6. Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/- media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf
7. Prohramy dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv z ukrainskoiu i rosiiskoiu movamy navchannia. Ukrainska literatura. 5–11 klasy / Ministerstvo osvity ta nauky Ukrainy.
Holovne upravlinnia zmistu osvity; APN Ukrainy / O. Bandura (pidhot.), N. Voloshyna (pidhot.). K.: Shkilnyi svit, 2001. 160 s.
8. Prohramy dlia serednoi zahalnoosvitnoi shkoly z ukrainskoiu i rosiiskoiu movamy navchannia. Ukrainska literatura. K.: Perun, 1998. 272 s.
9. Prohramy dlia serednoi shkoly. Ukrainska i rosiiska literatura. 5–10 klasy. Kharkiv: Radianska shkola (Nar. kom. osvity USRR, Upravlinnia pochatkovoi i serednoi shkoly), 1935. 68 s.
10. Prohramy serednoi zahalnoosvitnoi shkoly. Ukrainska literatura dlia shkil z ukrainskoiu i rosiiskoiu movamy navchannia. 5-11 klasy. Kyiv: Osvita, 1992. 354 s.
11. Prohramy serednoi shkoly. Ukrainska literatura VIII–X klasy dlia shkil z ukrainskoiu ta rosiiskoiu movamy vykladannia. Kyiv: Derzhavne vydavnytstvo "Radianska shkola", 1949. 46 s.
12. Stratehiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia ditei ta molodi na 2016–2020 roky. URL: http://kntu.net.ua/index.php/kaf_design/content/download/.pdf
13. Ukrainska literatura: pidruchn. dlia 10 kl. zahalnoosvitn. navch. zakl. (riven standartu, akademichnyi riven). 2010. S. 141.
14. Ukrainska literatura: pidruchn. dlia 10 kl. zahalnoosvitn. navch. zakl.(riven standartu, akademichnyi riven) za redaktsiieiu H. Semeniuka Kyiv: Osvita, 2010. 416 s.
15. Ukrainska literatura: pidruchn. dlia 11 kl. zahalnoosvit. navch. zakl. (riven standartu, akademichnyi riven) / H. F. Semeniuk ta in.; za zah. red. H. F. Semeniuka. Kyiv: Osvita, 2011. 416 s.
16. Ukrainska literatura: pidruchn. dlia 11 kl. zahalnoosvitn. navch. zakl. (riven standartu, akademichnyi riven) / nauk. red. R. V. Movchan. Kyiv: Hramota, 2011. 352 s.
17. Ukrainska literatura: prohrama dlia 5–11 klasiv zahalnoosvit-nikh navchalnykh zakladiv z ukrainskoiu i rosiiskymy movamy navchannia / ukladachi: R. V. Movchan, N. V. Levchyk ta in. Kyiv: Heneza, 2002. 33 s.
18. Ukrainska literatura. 5-12 klasy. Prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv / za red. R. V. Movchan. Kyiv, Irpin: Perun, 2005. 201 s.
19. Ukrainska literatura. Prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv 10–11 klasy (riven standartu) / za red. R. V. Movchan. 2016. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/-zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv

Переглядів анотації: 121
Опубліковано
2018-11-26
Як цитувати
Nesterenko, S. V. (2018). Проблеми вивчення громадянської поезії в школі. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 30-36. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2018-PP-4-30-36