Робота над текстом у процесі розвитку діалогічного мовлення учнів на уроках української мови

  • L. V. Rudyk учитель української мови і літератури вищої кваліфікаційної категорії опорного закладу загальної середньої освіти "Монастирищенська спеціалізована школа І–ІІІ ступенів № 5" Монастирищенської районної ради Черкаської області
Ключові слова: діалог, діалогічне мовлення, розвиток діалогічного мовлення

Анотація

У статті проаналізовано ефективність використання текстів у процесі вивчення діалогічного мовлення. На основі аналізу наукових праць лінгводидактів, вивчення досвіду вчених-словесників зроблено висновки, що робота з текстом розвиває вміння учнів використовувати теоретичні знання в практичній площині, а також є передумовою для формування мовленнєвої діяльності учнів, сприяє здійсненню лінгвістичних досліджень на основі розвитку діалогічного мовлення; зроблено висновок, що першим етапом формування навичок діалогічного мовлення є усунення труднощів, пов’язаних із розвитком фонетичних, граматичних та лексичних навичок. Розкривається поняття компетентності в діалогічному мовленні та її структури. Визначено термін "діалогічне мовлення" – як процес мовленнєвої взаємодії двох або більше учасників спілкування, що відбувається межах мовленнєвого акту. Пропонуються складники компетентності в діалогічному мовленні – знання, навички й уміння, які дають змогу реалізовувати усну мовленнєву комунікацію у діалогічній формі в життєво важливих для певного віку сферах і ситуаціях спілкування відповідно до комунікативного завдання. Аналізуються комунікативні, психологічні та мовні особливості діалогічного мовлення. Розглянуто особливості діалогічного мовлення учнів, комунікативні функції, вмотивованість, зверненість, ситуативність, емоційна забарвленість та спонтанність. Сформульовані основні показники вести діалог: уміння починати діалог, швидке реагування на репліку співрозмовника; підтримання розмови; стимулювання співрозмовника до розмови, виражаючи свою зацікавленість, продукування діалогів різних видів. На думку автора, продуктивне формування діалогічного мовлення на основі текстотворчих умінь має позитивно позначитись на результаті власної текстотворчої діяльності учнів на уроках української мови.

Посилання

1. Barannyk D. Kh. Tekst. Ukrainska mova: Entsyklopediia. Kyiv, 2000.
2. Batsevych F. Osnovy komunikatyvnoi linhvistyky: pidruchnyk. Kyiv: VTs Akademiia, 009. 76 s.
3. Halaievska L. Funktsii dialohichnoho movlennia uchniv 5–7 na urokakh i v pozaurochnyi chas. Ukrainska mova i literatura v shkoli. №5. S. 45–48.
4. Halpierin I. R. Tekst kak obiekt linhvisticheskikh issledovanii. Moskva,1981. 138 s.
5. Matsko L., Kovalyk I., Pliushch M. Metodyka linhvistychnoho analizu tekstu. Kyiv: Vyshcha shkola, 1984. 434 s.
6. Metodyka navchannia ridnoimovy v serednikh navchalnykh zakladakh / za red. M. I. Pentyliuk: pidruchnyk dlia studentiv-filolohiv. Kyiv: Lenvit, 2000.
7. Melnychaiko V. Linhvistychnyi analiz khudozhnoho tekstu: zavdannia i metody. Teoriia i praktyka linhvistychnoho analizu tekstu. Ternopil: Lileia, 1997. S. 25–58.
8. Kudriavtseva T. S. Funktsionirovaniie teksta v uchebnom protsesse. Tekst kak linhvisticheskoho analiza i perevoda. Moskva, 1984. 184 s.

Переглядів анотації: 63
Опубліковано
2018-11-26
Як цитувати
Rudyk, L. V. (2018). Робота над текстом у процесі розвитку діалогічного мовлення учнів на уроках української мови. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 119-123. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2018-PP-4-119-123