Шкільне вивчення міфологічних структур літературних творів у контексті подієвого аналізу

  • Yu. O. Sydorenko аспірантка кафедри методики викладання української мови і літератури Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: міфологічні структури, подієвий аналіз, сюжетний епізод

Анотація

Стаття присвячена вивченню міфологічних структур художнього твору в контексті подієвого аналізу на уроках української літератури у 9–11 класах
загальноосвітньої школи. Описується загальна модель опрацювання сюжетного епізоду з міфологічною образністю. Подієвий шлях аналізу твору реалізується в поглибленому осмисленні ключових сюжетних епізодів, значна частина яких містить чітко представлені міфологічні структури. Їх вплив на розбудову сюжетної лінії твору актуалізує потребу в розробці спеціальної схеми аналізу відповідних фрагментів тексту. У статті аналізуються особливості вивчення міфологічної складової за розвитком сюжету та за частинами зовнішньої композиції. Визначається мета та завдання роботи із сюжетним епізодом, наводяться конкретні приклади із літературних творів шкільної програми. Автор пропонує подієвий аналіз проводити для текстів, у яких міфологічні структури виступають: як окремі оповідні частини твору; як центральна образність важливих епізодів, подій, фрагментів тексту; як ключові міфологеми. У статті подається розроблена автором загальна схема аналізу сюжетного епізоду з міфологічною образністю. Теоретичний матеріал ілюструється поетапним опрацюванням міфу про античного титана Прометея в поемі Т. Шевченка "Кавказ", що введений в експозицію твору.

Посилання

1. Bondarenko Yu. I. Zahalna model shkilnoho navchannia ukrainskoi literatury: monohrafiia. Nizhyn: NDU im. M. Hoholia, 2017. 398 s.
2. Levitan L. S., Levitan L. M. Siuzhet v khudozhestvennoi sisteme literaturnoho proizvedenyia. Ryha: Zinatne, 1990. 512 s.
3. Sytchenko A. L. Navchalno-tekhnolohichna kontseptsiia literaturnoho analizu: monohrafiia. Kyiv: Lenvit, 2004. 304 s.
4. Shevchenko T. H. Kobzar. Kyiv: Varta, 1993. 640 s.
5. Navchalni prohramy dlia 9, 10–11 klasiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi

Переглядів анотації: 194
Опубліковано
2018-11-26
Як цитувати
Sydorenko, Y. O. (2018). Шкільне вивчення міфологічних структур літературних творів у контексті подієвого аналізу. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 124-127. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2018-PP-4-124-127