Підготовка до вчителювання у Полтавському інституті шляхетних дівчат (1818–1917 рр.)

  • Іryna Тоnkonog старший викладач кафедри іноземної філо- логії та перекладу Київського національного торгівельно-економічного університету
Ключові слова: Полтавська губернія, Полтавський інститут шляхетних дівчат, підготовка вчителів

Анотація

Предмет дослідження автора – зміст освіти в Полтавському інституті шляхетних дівчат, який упродовж 1818–1917 рр. готував жінок до педагогічної
діяльності. Значну увагу автор зосередив на тенденціях у системі освіти Російської імперії на початку ХХ ст., які істотно впливали на заснування
провінційних інститутів шляхетних дівчат. Установлено, що мета діяльності Інституту шляхетних дівчат полягала, насамперед, у забезпеченні освіченості майбутніх дружин і матерів, в утвердженні релігійних та моральних переконань. Узагальнено, що зміст освіти в інституті складався з таких компонентів: суспільно-духовний; філологічний; природничо-математичний; фаховий; естетично-трудовий. Результати дослідження засвідчили, що формування рівня професійної підготовки майбутніх вчительок забезпечувалось завдяки високому рівню майстерності викладачів російської словесності інституту М. Ізволенського, І. Добротворського, Л. Боровиковського, С. Стеблін-Камінського. Автор наголошує, що упродовж досліджуваного періоду спостерігався розвиток, поглиблення змісту педагогічної освіти в закладі завдяки уведенню таких навчальних предметів як педагогіка, дидактика, часткові методики навчання. Автор переконливо доводить, що особливим зрушенням у жіночій освіті періоду після 1861 р. стало виникнення при інституті педагогічних класів, де здійснювалася практична підготовка майбутніх учительок. Це давало можливість збільшити кількість учительських кадрів, яких не вистачало в освітній системі Російської імперії загалом та Полтавщини зокрема.

Посилання

1. Akt vypuska blahorodnykh devyts // Prybavlenye k Poltavskym hubernskym vedomostiam. – 1845. – № 27. – S. 53–262.
2. Boiarentsev S. M. Ystoryia uchebnykh zavedenyi Poltavy do 1917 hoda / S. M. Boiarentsev. – Poltava : OOO "ASMA", 2013. – 443 s.
3. Dneprov E. D. Zhenskoe obrazovanye v Rossyy : uchebnoe posobye / E. D. Dneprov, R. F. Usacheva. – M. : Drofa, 2010. – 288 s.
4. Ilchenko O. Blahodiinytsia kniahynia Varvara Riepnina – podvyzhnytsia zhinochoi osvity na Poltavshchyni / O. Ilchenko // Ridna shkola. – 2010. – № 6. – S. 54–58.
5. Klevaka L. P. Diialnist Poltavskoho instytutu shliakhetnykh divchat (1817–1917 rr.) yak naukova problema [Elektronnyi resurs] / L. P. Klevaka // Zbirnyk naukovykh prats Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H. S. Skovorody. "Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty". – 2011. – Vyp. 35. – S. 48–54.
6. Lykhacheva E. Materyaly dlia ystoryy zhenskoho obrazovanyia v Rossyy (1856– 1880) / E. Lykhacheva. – SPb. : Typohrafyia M. M. Stasiulevycha, 1901. – 647 s.
7. Mazanov P. Poltavskyi instytut blahorodnykh devyts: 1818–1898: [arkhyvnye spravky] / P. Mazanov. – Poltava : Poltava, 1899. – 324 s.
8. O revyzyy uchebnykh zavedenyi Poltavy, 1909 r. – TsDIAK, f. 707, op. 262, spr. 5. – 64 ark.
9. O kharakterystyke prepodavatelei, sluzhashchykh v srednykh uchebnykh zavedenyiakh Kyevskoho uchebnoho okruha,1904 r. – TsDIAK, f. 707, op. 262, spr. 5.–43 ark.
10. Svod uzakonenyi o zhenskykh instytutakh Vedomstva uchrezhdenyi ymperatrytsy Maryy : v 2 kn. – Kn. 1. – SPb., 1903. – 428 s.
11. Soobshchenye nachalnyka Poltavskoho rozysknoho punkta: spysky uchytelei, sostoianye uchebnoi chasty v Poltavskom ynstytute blahorodnykh devyts Poltavskoi hubernyy, 1916 r. – TsDIAK, f. 324, op. 1, spr. 204. – 82 ark.
12. Stepan Pavlovych Steblyn-Kamynskyi (nekroloh) // Poltavskye eparkhyalnye vedomosty. – 1886. – № 4. – S. 140–148.
13. Formuliarnyi spysok o sluzhbe inspektora Poltavskoi hymnazyy nadvornoho sovetnyka L. Borovykovskoho, 1852 r. – DAPO, f. 545, op. 1, spr. 2. – 6 ark.

Переглядів анотації: 63
Опубліковано
2017-10-26
Як цитувати
ТоnkonogІ. (2017). Підготовка до вчителювання у Полтавському інституті шляхетних дівчат (1818–1917 рр.). Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 291-298. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2017-PP-3-291-298