Відображення зовнішньої диференціації організації шкільної освіти на прикладі польських шкіл і шкіл 2–3 мовами навчання (1991–2010)

  • Svitlana Shevchenko старший науковий співробітник відділу педагогіки Інституту педагогіки НАПН України
Ключові слова: розвиток, польські школи, школи із 2–3 мовами навчання

Анотація

У статті проаналізовано організацію навчального процесу польських шкіл і шкіл 2–3 мовами навчання у контексті диференціації загальної середньої освіти в умовах незалежної України (1991–2010); показано розвиток мережі навчальних закладів національних меншин на території України; установлено, що в досліджуваний період відроджувалася система освіти національних меншин; з’ясовано, що в ході реалізації урядової політики освіта національних меншин декларувалася на рівності здобуття знань, умінь і навичок, гарантуванні вільного розвитку національних мов і культур; виокремлено, що в ході реалізації урядової політики стосовно освіти польських шкіл і шкіл 2–3 мовами навчання особливого значення набували питання відкриття спеціальних класів для проведення факультативів та читання курсів рідними мовами. Досліджено, що національні меншини, які проживають на території України, за наявності культурних, побутових відмінностей, різних форм ментальності у своєму взаємозв’язку набувають системної єдності, трансформуючись у певну організаційну цілісність. Встановлено, що в школах національних меншин практикувалося перехідне становище від факультативного вивчення рідної мови; за потреби – відкриття загальноосвітніх шкіл, гімназій; у навчально-виховному процесі робився акцент на національних особливостях життя і побуту народів України. Доведено, що в Україні забезпечувалося право національних меншин на задоволення освітніх потреб рідною мовою різних груп населення; зовнішня диференціація організації шкільної освіти ґрунтувалася не на здібностях і нахилах учнів, а на їхній належності передусім до певної статі чи національності.

Посилання

1. Berezivska L. D. Derzhavna polityka v pytanni dyferentsiatsii orhanizatsii ta zmistu shkilnoi osvity v Radianskii Ukraini v period zarodzhennia demokratychnykh zmin (1985–1991) / L. D. Berezivska // Pedahohika i psykholohiia. – 2015. – № 1 (86). – S. 75.
2. Varvynchuk M. P. Etnopolitychna bezpeka v systemi natsionalnoi bezpeky Ukrainy na etapi suchasnoho derzhavotvorennia / M. P. Varvynchuk. – K., 2008. – 288 s.
3. Vidrodzhennia shkil natsionalnykh menshyn na Ukraini (iz fondiv muzeiu) / za red. A. I. Kyrpach, V. V. Tryhubenko, I. H. Likhanova. – K. : Pedahohichnyi muzei Ukrainy ; Kryzhopil druk, 1993. – 32 s.
4. Homonnai V. V. Vyrishennia shkoloiu zavdan po formuvanniu sotsialistychnoho typu osobystosti shkoliara / V. V. Homonnai / Narodna osvita Radianskoho Zakarpattia. – K. ; Uzhhorod : Rad. shk., 1988. – S. 66.
5. Zerkal M. M. Mistse i rol nedilnykh shkil ta fakultatyvnoho navchannia v systemi osvity etnomenshyn Ukrainy (1991–2011 rr.) / M. M. Zerkal // Nauk. visnyk
Mykolaivskoho nats. un-tu im. V. O. Sukhomlynskoho. Seriia: "Istorychni nauky". – 2012. – Vyp. 3.33. – S. 54–59.
6. Etnonatsionalna polityka [Elektronnyi rezhym]. – Rezhym dostupu: https://uk.wikipedia.org. – Nazva z ekrana.
7. Etnonatsionalni protsesy v Ukraini [Elektronnyi rezhym]. – Rezhym dostupu: http://pidruchniki.com/. – Nazva z ekrana.
8. "Kruhlyi stil" redaktsii: shkola natsionalnykh menshyn sohodni i zavtra // Vidrodzhdennia. – 1995. – № 1. – S. 8.
9. Melnyk S. Etnichne ta movne rozmaittia Ukrainy. Analitychnyi ohliad sytuatsii : monohrafiia / S. Melnyk, S. Chernychko. – Uzhhorod : PoliPrint, 2010 – 164 s.
10. Pylypenko T. Realizatsiia osvitnikh potreb predstavnykiv natsionalnykh menshyn v Ukraini: stan, problemy, perspektyvy / T. Pylypenko // Aktualni pytannia vitchyznianoi etnopolityky: shliakhy modernizatsii vrakhuvannia mizhnarodnoho dosvidu / za zah. red. Yu. Tyshchenko. – K. : Ukrainskyi nezalezhnyi tsentr politychnykh doslidzhen, 2004. – 312 s.
11. Problemy osvity ta kultury natsionalnykh menshyn [Elektronnyi rezhym]. – Rezhym dostupu: http://lib.chdu.edu.ua/pdf/metodser/87/80.pdf. – Nazva z ekrana.
12. Problemy osvitnoi systemy Ukrainy – Tsentr Razumkova. Kruhlyi stil: "Natsionalna doktryna rozvytku osvity. Choho chekaty vid yii vykonannia?" (17 travnia 2002 r., m. Kyiv) [Elektronnyi rezhym]. – Rezhym dostupu: https://www.google.com.ua/. – Nazva z ekrana.
13. TsDAVO Ukrainy, f. 5252, op. 1, spr. 20, ark. 120.
14. TsDAVO Ukrainy, f. 5252, op. 1, spr. 126, ark. 16.

Переглядів анотації: 73
Опубліковано
2017-10-26
Як цитувати
Shevchenko, S. (2017). Відображення зовнішньої диференціації організації шкільної освіти на прикладі польських шкіл і шкіл 2–3 мовами навчання (1991–2010). Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 305-310. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2017-PP-3-305-310