Забуті сторінки історії Чернігівщини 20-х років ХХ століття

  • Tetiana Liashenko кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри інструментально-виконавської підготовки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: культура, регіон, музична освіта

Анотація

Статтю присвячено вивченню маловідомих сторінок з історії музичної культури й освіти Чернігівщини. Висвітлено розвиток музичного шкільництва, музейної та театральної справи, культурного підйому чернігівської громади тощо. Вперше розкрито деякі аспекти з активної роботи громадсько-культурного діяча Івана Ніцая, якого було знищено у період політичних репресій у буремні 30-ті роки ХХ століття.
Показано вплив ідей Івана Ніцая на формування та удосконалення навчання в закладах мистецького спрямування. Проаналізовано основні ступені, напрями та форми організації навчання в мистецьких закладах Чернігова. Відображено пріоритетні напрями мистецької та освітньої націоналізації. Розкрито вплив кризових явищ та суспільно-політичних реформацій в український культурі 20-х років на культурний підйом Чернігівського регіону.
На думку автора, ефективне здійснення освітніх завдань, культурних перетворень, що включали широке поле різноманітних форм та методів, які підбирав у своїй діяльності Іван Ніцай, цілком залежали від підтримки чернігівської громади та загальноукраїнського національного відродження в Україні.
Автор констатує, що Іван Ніцай належить до нового покоління митців минулої доби, які прагнули відновити втрачені мистецькі та культурні традиції, боролися проти тоталітарної системи того часу. Як і більшість свідомих українців, Іван Ніцай був репресований і помер в ув’язненні.

Посилання

1. Vasiuta, O. (2003). Storinky muzychnoi osvity na Chernihivshchyni [Music education pages in Chernihiv region]. Chernihiv [in Ukrainian].
2. Istoriia mist i sil Ukrainskoi URSR. Chernihivska oblast [History of cities and villages of the Ukrainian SSR. Chernihiv region]. (1972). Kyiv: Akademiia nauk URSR [in Ukrainian].
3. Hrechenko, V., Chornyi, I., Kushneruk, V. & Rezhko V. (2000). Istoriia svitovoi ta ukrainskoi kultury [History of world and Ukrainian culture]. Kyiv: Litera [in Ukrainian].
4. Istoriia ukrainskoho mystetstva [History of Ukrainian Art]. (1966–1967) (M. P. Bazhan, Yu. S. Aseiev & in. (Ed.)). Radianske mystetstvo 1917–1941. [Soviet art 1917–1941]. (Vols. 1–5; Vol. 5, 478). Kyiv [in Ukrainian].
5. Krypiakevycha, I. (Eds.). (1999). Istoriia ukrainskoi kultury [History of Ukrainian Culture]. (2d ed.). Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
6. Istoriia ukrainskoi kultury. (2000). [History of Ukrainian Culture] (S. M. Klapchuka, V. F. Ostafiichuka (Ed.)). Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].
7. Istoriia ukrainskoi muzyky. (1992). [History of Ukrainian music]. Kyiv: Naukova dumka. 1917–1941. Vols. 1–4; Vol. 4, 613 [in Ukrainian].
8. Nytsai, I. (1927). Muzychno-khorova sprava za 10 rokiv (pidsumky i perspektyvy) [Music and Choral Business for 10 Years (Results and Prospects)]. Muzyka – Music. 4, 11–20 [in Ukrainian].
9. Nytsai, I. (1928). Zmist pratsi kerivnyka khorhurtka [The content of the work of the head of Horgurt]. Muzyka masam – Music to the masses. 12, 2–3 [in Ukrainian].
10. Nitsai, I. (1927). Deshcho pro khorovu spravu v Ukraini [Something about choral business in Ukraine]. Muzyka – Music. 3, 35–40 [in Ukrainian].
11. Nitsai, I. (1927). Naslidky provedennia Vseukrainskoho dnia muzyky y postanovy plenumiv tovarystva im. M. Leontovycha pro stan vokalno-muzychnoi spravy v uchbovykh zakladakh [Consequences of All-Ukrainian Music Day and Plenum Society Plenum M. Leontovich on the state of vocal and musical business in educational institutions.]. Muzyka – Music. 1, 68 [in Ukrainian].
12. Otchety o deiatelnosty hubnarobraza y ynstruktsyy narkomprosa [Reports on the activities of the province and the instructions of the People's Commissariat of Education]. DAChO. f. R–593, op. 1, spr. 71 [in Russian].

Переглядів анотації: 43
Опубліковано
2019-12-10
Як цитувати
Liashenko, T. (2019). Забуті сторінки історії Чернігівщини 20-х років ХХ століття. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (1), 157-162. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2019-PP-1-157-162