Наступність у формуванні екологічної компетентності старших дошкільників та молодших школярів
Анотація
У статті розглядається актуальна проблема сьогодення – формування екологічної компетентності у дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку. Авторами статті здійснено аналіз різних наукових підходів до визначення поняття "екологічна компетентність", її особливості у старшому дошкільному та молодшому шкільному віці. Доведено, що саме дана вікова категорія є
сприятливою для набуття знань про природу, розуміння взаємозалежностей у природному середовищі, формування у дітей емоційно-ціннісного ставлення до природного світу.
Авторами визначено найважливіші складові компоненти екологічної компетентності старших дошкільників та молодших школярів: знання про природне середовище та взаємодії у природному довкіллі; усвідомлення себе частиною великого світу природи; здатність до посильної природоохоронної діяльності. Аналізуються питання створення предметного середовища у закладі дошкільної освіти та початкової школи щодо ознайомлення дітей з природою та формування у них екологічної компетентності. Визначено основні елементи
еколого-розвивального середовища в ЗДО: екологічна стежина, куточок природи, ділянка ЗДО. Розкрита сутність наступності у формуванні екологічної компетентності у дітей молодшого шкільного віку. Визначено основні особливості процесу формування екологічної компетентності учнів початкових класів: основною формою ознайомлення молодших школярів з природою є урок природознавства; важливим критерієм формування досліджуваного явища є його особистісна значущість для учнів; важливість систематичності використання екологічно спрямованого матеріалу, регулярне його застосування на уроках з різних предметів; природоохоронні відомості мають бути не уривчасті й розрізнені, а впорядковані в певну, логічно побудовану, завершену систему.
Посилання
2. Bielienka, H., Naumenko, T., Polovina, O. (2013) Doshkilniatam pro svit pryrody: metodychnyi posibnyk dlia vykhovateliv ditei doshkilnoho viku [Preschoolers about the world of nature] Kyiv: Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka [in Ukrainian].
3. Oshurkevych, N. (2018). Suchasni pedahohichni tekhnolohii formuvannia pryrodnycho-ekolohichnoi kompetentnosti ditei doshkilnoho viku [Modern pedagogical technologies of formation of natural and ecological competence of preschool children] Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka – The pedagogical process: theory and practice, 1–2, 60–6 [in Ukrainian].
4. Pavliuk, S., Rusan, L. & Kolosinska, H. (2014). Mandruiemo ekolohichnoiu stezhynoiu: doslidnytsko-eksperymentalna diialnist ditei doshkilnoho viku v pryrodi [We travel the ecological path: research and experimental activity of preschool children in nature]. Ternopil: Mandrivets [in Ukrainian].
5. Yarysheva, N. (1993). Metodyka oznaiomlennia ditei z pryrodoiu [Methods of familiarizing children with nature]. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].
6. Volkova, A. (1985). Ekolohichne vykhovannia shkoliariv [Ecological education of students]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].
7. Lypova, L., Lukashenko, T. & Malyshev, V. (2012). Ekolohichna kompetentnist osobystosti v umovakh fundamentalizatsii osvity [Ecological competence of the individual in the conditions of fundamentalization of education] Ukrainskyi naukovyi zhurnal "Osvita rehionu" – Ukrainian scientific journal "Education of the region". 3, 246 [in Ukrainian].
8. Bobyleva, L. (1997). Podgotovka budushchego uchitelya k organizatsii vneuchebnoy raboty po formirovaniyu ekologicheskoy kul’tury shkol’nikov [Preparation of the future teacher for the organization of extracurricular activities on the formation of the ecological culture of schoolchildren]. Ekologicheskoe obrazovanie v Rossii: teoreticheskie aspekty – Environmental education in Russia: theoretical aspects. Moscow [in Russian].
9. Deryabo, S. (1996). Metodologicheskie problemy stanovleniya i razvitiya ekologicheskoy psikhologi [Methodological problems of the formation and development of environmental psychologists]. Psikhologicheskiy zhurnal – Psychological journal. 6, 4–18 [in Russian].
10. Verbytskyi, V. (2000). Sotsialno-pedahohichna model ekolohichnoi osvity v miskykh shkolakh [Socio-pedagogical model of environmental education in urban schools]. Ekoloho-naturalistychna tvorchist – Ecological and naturalistic creativity. 1, 6–10 [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 206
Авторське право (c) 2019 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.