Психологічні та творчі аспекти роботи концертмейстера в процесі диригентсько-хорової підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва
Анотація
У статті розглянуто процес професійної роботи концертмейстера в закладах вищої освіти на заняттях з хорового диригування, досліджено своєрідність професійної діяльності концертмейстера в межах навчальної дисципліни, яка є провідною в системі диригентсько-хорової освіти, систематизовано і конкретизовано професійні вимоги до концертмейстера у музично-педагогічному
процесі, узагальнено і сформульовано психологічні та творчі аспекти роботи концертмейстера, запропоновано концепцію професійної діяльності концертмейстера в умовах роботи у закладах вищої освіти на заняттях з хорового диригування. В системі підготовки хорового диригента художня і педагогічна ефективність занять створюється зусиллями двох людей – викладача і концертмейстера.
Незважаючи на уявну єдність, взаємопроникнення і органічну нерозривність роботи кожної з цих осіб, їх офіційний статус істотно відрізняється: педагог завжди вважається головною, провідною персоною в навчальному процесі, а концертмейстери, згідно штатного розкладу, відносяться до так званого "навчально-допоміжного персоналу". Таке офіційне визначення ставить їх у другорядне становище. В даній статті ми спробуємо довести принципову помилковість такої точки зору.Отже, проблемою даної роботи є суперечність між офіційним статусом концертмейстера і реальними функціями його професійної діяльності. За змістом своєї роботи він є повноправним співучасником творчого і педагогічного процесу, тоді як статут "допоміжного" персоналу створює невірну орієнтацію і викликає певну недооцінку роботи концертмейстерів. Реальний зміст роботи педагога-концертмейстера та істинна значущість його діяльності в системі диригентсько-хорової освіти досі залишаються недостатньо визнаними на офіційному рівні. Тому мета цієї роботи полягає в тому, щоб обґрунтувати дійсне значення концертмейстерської діяльності у музично-педагогічному процесі і сформувати концепцію професійної роботи концертмейстера у сучасному музично-педагогічному процесі. Тематика роботи безпосередньо пов’язана з повсякденною педагогічною практикою і нею же обумовлюється. Тому практична значущість роботи є очевидною і додаткових пояснень не потребує.
Посилання
2. Vinogradov, K. (1988). O spetsifike tvorcheskikh vzaimootnosheniy pianista-kontsertmeystera i pevtsa [On the specifics of the creative relationship of the pianist-accompanist and singer]. M. A. Smirnov (Ed.). Muzykalnoe yspolnytelstvo y sovremennost – Musical performance and modernity. Moscov: Muzyka [in Russian].
3. Vorotnoy M. V. (1999). O kontsertmeysterskom masterstve pianista: k probleme polucheniya kvalifikatsii v Vuze [Concerning the accompanist skills of a pianist: on the problem of obtaining qualifications in high school]. Problemy muzykalnoho vospytanyia y pedahohyky – Problems of musical education and pedagogy. 2, 66–70. Sankt-Peterburh: RGPU im. A. I. Gertsena [in Russian].
4. Kubantseva, Ye. I. (2001). Kontsertmeysterstvo – muzykalno-tvorcheskaya deyatelnost [Concertmastership – musical and creative activity]. Muzyka v shkole – Music at school. 2, 38–40 [in Russian].
5. Kubantseva, Ye. I. (2001). Protsess uchebnoy raboty kontsertmeystera s solistom i khorom [The process of academic work of the accompanist with a soloist and choir]. Muzyka v shkole – Music at school. 5, 72–75 [in Russian].
6. Shenderovich, Ye. M. (1996). V kontsertmeysterskom klasse: Razmyshleniya pedagoga [In concertmaster class: Teacher’s thoughts]. Moscov: Muzyka [in Russian].
Переглядів анотації: 113
Авторське право (c) 2019 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.