РОЗВИТОК ВОКАЛЬНО-ХОРОВИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗА ДОПОМОГОЮ СПЕЦІАЛЬНИХ ІГОР ТА ВПРАВ

  • V. Mіshedchenko кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки і психології початкової освіти Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка
Ключові слова: початкова освіта, спів, музична діяльність

Анотація

У системі музичного виховання підростаючого покоління особливе місце займає хоровий спів як живий і творчий процес відтворення музично-художніх образів. Тому мистецтво хорового співу потребує опанування технічними і художньо-виразними засобами виконання, які необхідні для передачі почуттів, думок, ідейного змісту творів. До таких засобів відноситься вокально-хорова техніка, яка включає систему співочих навичок, до яких входять співоча установка, дихання, дикція, звукоутворення, ансамбль. Значна робота приділяється формуванню вокально-хорових навичок під час розспівування молодших школярів на уроках музичного мистецтва. Використання вчителем різноманітних вокально-хорових вправ та ігор допомагають зміцненню співочих навичок та готують дитячі голоси до вокальної роботи. Комплексність розспівування сприяє відпрацюванню не лише певної навички, але й усього комплексу вокально-хорових навичок. Чим досконаліша вокально-хорова техніка, тим повніше буде втілено
задум твору. Навчання дітей співу – одне з найважливіших, але в той же час і найскладніших завдань музичного розвитку. Незважаючи на те, що в початковій школі накопичено певний позитивний досвід з даної проблеми, вокально-хорова діяльність з учнями на уроках музичного мистецтва здебільшого зводиться до розучування пісень і роботі над чистотою інтонування мелодії. Це пояснюється відсутністю системи спеціальних ігор та вправ для розвитку вокально-хорових навичок молодших школярів. Для реалізації завдань нами були використані різні форми педагогічної роботи:
уроки музичного мистецтва, свята, індивідуальні заняття, конкурси, концерти. Спираючись на сучасні методики й рекомендації відомих педагогів, нами був підібраний адаптований і систематизований практичний матеріал для формування вокально-хорових навичок учнів початкової школи. До вокально-хорових навичок відносяться: співацька постава, дихання, звукоутворення, дикція, чистота інтонування, стрій, ансамбль. Всі згадані навички прищеплюються не послідовно, а паралельно.

Посилання

1. Vetlugina, N. A. (1981). Muzykalnoe vospitanie v detskom sadu [Musical education in kindergarten]. Moscow: Prosveshhenie [in Russian].
2. Kacer, O. V. (2005). Igrovaya metodika obucheniya peniyu [Playing method of teaching singing]. Sankt-Peterburg: Muzykalnaya palitra [in Russian].
3. Kartushyna M. Yu. (2003). Vokalno-khorovaya rabota v detskom sadu [Vocal and choral work in kindergarten]. Moscow: Skriptorij [in Ukrainian].
4. Tarasova, K. (2005). K postanovke detskogo golosa [Staging a child’s voice]. Muzykalnyj rukovoditel – Music director. 1 [in Russian].
5. Ovchinnikova, T. S. (2006). Logopedicheskie raspevki [Speech therapy chants]. Sankt-Peterburg: Karo [in Russian].
6. Ogorodnov, D. E. Metodika kompleksnogo muzykalno-pevcheskogo vospitaniya i programma kak metodika vospitaniya vokalno-rechevoj i emocyonalno-dvigatelnoj kultury [Methodology of complex music and singing education and the program as a methodology for the education of vocal-speech and emotional-motor culture]. URL:https://edu.tatar.ru/upload/images/files/ogorodnov.pdf [in Russian].
7. Pletenska, D. V. & Lobova, O. V. Vykorystannya muzychno-dydaktychnykh igor u rozvytku spivochogo golosu ditej doshkilnogo ta molodshogo shkilnogo viku [Using of musical and didactic games in the development of the singing voice of preschool and primary school children]. URL: https://conference.pu.if.ua/ forum/files/22032017/6/nletencka.pdf [in Ukrainian].
8. Khomich, I. M. Rozvytok muzychnogo slukhu molodshykh shkolyariv na vokalno-khorovykh zanyattyax u zagalnoosvitnij shkoli [Development of musical hearing of primary school children in vocal and choral classes at comprehensive school]. URL:http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/9061/1/KHOMYCh.pdf [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 110
Опубліковано
2021-07-07
Як цитувати
MіshedchenkoV. (2021). РОЗВИТОК ВОКАЛЬНО-ХОРОВИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗА ДОПОМОГОЮ СПЕЦІАЛЬНИХ ІГОР ТА ВПРАВ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (2), 69-75. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2021-PP-2-69-75