ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ХУДОЖНЬОГО КРАЄЗНАВСТВА

  • N. Okhrimenko аспірантка кафедри педагогіки, початкової освіти та освітнього менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: краєзнавство, художнє краєзнавство, художня спадщина

Анотація

У даній статті розглянуто проблему художнього краєзнавства як цілісного культурного явища. У зв’язку із посиленням позицій національно патріотичного виховання, активізацією пізнавальної та суспільно-перетворювальної діяльності дітей, учнів, студентів під керівництвом педагогів, спрямованої на вивчення історії, культури, традицій, звичаїв рідного краю, проблема використання засад художнього краєзнавства набуває нині особливої актуальності. На основі науково-проблемного підходу здійснено аналіз, розкрито сутність понять «краєзнавство» та «художнє краєзнавство». Шляхом встановлення ієрархії даних понять визначено, що художнє краєзнавство є невід’ємною складовою загального краєзнавства як науки, має комплексний характер, власний об’єкт та предмет дослідження. Коротко розглянуто підходи щодо дефініцій поняття «художнє краєзнавство» у науковій літературі. Визначено, що під поняттям «художнє краєзнавство» розуміється процес вивчення, засвоєння, збереження, розвитку та поширення цінностей художньої культури рідного для людини краю. Проаналізовано погляди дослідників на специфіку змістової основи художнього краєзнавства та його функціональні особливості. Розглянуто об’єктні позиції художнього краєзнавства стосовно базисних засад художньої культури рідного краю. Вказується на те, що специфіку художньо-краєзнавчої діяльності визначає вивчення художньої спадщини краю, в основі якої знаходяться художні цінності як конкретний прояв соціально-культурного досвіду народу. Художні цінності у даному виді краєзнавства мають духовні основи й втілюються у наявних художніх творах, в їхніх художніх образах. Зазначено, що у процесі досягнення предметних результатів художньо-краєзнавчої діяльності (матеріалізований результат) людини визначається вплив на її судження, погляди, ціннісні життєві установки (духовний результат). Вказано на те, що художнє краєзнавство має великі пізнавальні та виховні можливості, орієнтуючи особистість у процесі її взаємодії із об’єктами художньої спадщини рідного краю на активізацію внутрішньоособистісних механізмів становлення духовних цінностей.

Посилання

1. Anіkіna, T.O. (1993). Patrіotichne vihovannya majbutnіh uchitelіv muziki zasobami hudozhnogo kraeznavstva [Patriotic education of future music teachers by means of art local lore]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainin].
2. Bludova, Yu.O. (2018). Formuvannya hudozhno-estetichnogo smaku dіtej molodshogo shkіlnogo vіku zasobami regіonalnoi kulturno-іstorichnoї spadshchini [Formation of artistic and aesthetic taste of primary school children by means of regional cultural and historical heritage]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainin].
3. Grigorev, D.V. (2001). Sozdanie vospitatelnogo prostranstva: sobytijnyj podkhod [Creating an educational space: an event approach]. Sovremennye gumanitarnye podkhody v teorii i praktike vospitaniya – Modern humanitarian approaches in the theory and practice of education. Perm: ITOP RAO, Permskij oblastn. IPKRO [in Russian].
4. Grushevskij, M.S. (1993). Yak zhiv ukraїnskij narod [How the Ukrainian people lived]. Kiїv: Veselka [in Ukrainin].
5. Gulyga, A. (1995). Nasledie i sovremennost [Heritage and modernity]. A. Kamencza (Ed.). Irkutsk: Institut Naslediya. 2, 134 [in Russian].
6. Kagan, M.S. (1996). Filosofiya kultury [Philosophy of culture]. Sankt-Peterburg [in Russian].
7. Kazheunikava, N.M. (1994). Estetychnae vykhavanne srodkami mastaczkaga krayaznaustva [Aesthetic education by means of artistic local lore: scientific and methodological development]. Minsk [in Belarus].
8. Kachur, M.M. Planuvannya hudozhno-kraeznavchoi roboti u pochatkovіj shkolі [Planning of art and local lore work in primary school]. URL: http://library.udpu.edu.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/4/visnuk_29.pdf (data zvernennya 12.11. 2021) [in Ukrainin].
9. Rimarenko, Yu.І. (Eds.). (1996). Mala enciklopedіya etnoderzhavoznavstva [Small encyclopedia of ethno-state studies]. Kyiv: Geneza; Dovіra [in Ukrainin].
10. Matvіenko Svіtlana. (2010). Regіonalna kultura yak zasіb udoskonalennya fahovoї pіdgotovki majbutnіh vihovatelіv [Regional culture as a means of improving the professional training of future educators]. Іmіdzh suchasnogo pedagoga – The image of a modern teacher. 6/7, 36–37 [in Ukrainin].
11. Pirozhkov, G.P. & Pirozhkova, I.G. (2016). Kraevedenie kak nauchnaya uchebnaya discziplina cherez prizmu sovremennykh problem [Local lore as a scientific discipline through the prism of modern problems]. Kyiv: Gramota. 2 (64), 156–160. URL: www.gramota.net/materials/3/2016/2/37.html (data zvernennya 18.10. 2021) [in Ukrainin].
12. Pro nacіonalno-patrіotichne vihovannya u zakladah osvіti u 2019/2020 navchalnomu rocі [On national-patriotic education in educational institutions in the 2019/2020 academic year]. List MON № 1/9-523 vіd 16.08.19 roku. URL: http://ru.osvita.ua/ (data zvernennya 21.11. 2021).
13. Samojlenko, G.V. (2001). Kraeznavstvo kulturno-mistecke ta lіteraturne [Local lore, cultural, artistic and literary]. Nіzhin [in Ukrainin].
14. Smirnov, V.G. (1976). Khudozhestvennoe kraevedenie v shkole [Artistic local history at school]. Moskva [in Russian].
15. Torkhova, A.V. (2000). Khudozhestvennoe kraevedenie v vospitanii shkolnikov [Artistic local history in the education of schoolchildren]. Minsk [in Belarus].
16. Bazhan, M.P. (Eds.). (1980). Ukrainska radyanska enciklopedіya [Ukrainian Soviet Encyclopedia]. (2 ed.). Vol. 5. Kyiv: Golov. red. URE [in Ukrainin].
17. Fomenko A. A. (2012). Vospitanie dukhovnykh czennostej podrostkov sredstvami khudozhestvennogo kraevedeniya [Education of spiritual values of adolescents by means of artistic local history]. Extended abstract of candidate’s thesis. Vitebsk [in Belarus].
18. Fomenko, A.A. & Rakova, N.A. (2015). Potenczial khudozhestvennogo kraevedeniya v vospitanii dukhovnykh czennostej lichnosti [The potential of artistic local history in the upbringing of the spiritual values of the individual]. Nauka – obrazovaniyu, proizvodstvu, ekonomike – Science – education, production, economics, 2, 72–74. Vitebsk: VGU imeni P. M. Masherova [in Belarus].
19. Fomenko, A.A. & Zagorulko, R.V. (2019). Metodologicheskie podkhody v priobshhenii podrastayushhego pokoleniya k khudozhestvennoj kulture rodnogo kraya [Methodological approaches in introducing the younger generation to the artistic culture of their native land]. Naczionalnye tradiczii v sovremennom iskusstve i khudozhestve – National traditions in contemporary art and art education [in Belarus].
20. Hudozhnya kultura. Mistectvo yak fenomen kulturi [Art culture. Art as a cultural phenomenon]. URL: https://sites.google.com/site/hudoznakultura15/ (data zvernennya 21.11. 2021) [in Ukrainin].

Переглядів анотації: 112
Опубліковано
2022-03-02
Як цитувати
Okhrimenko, N. (2022). ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ХУДОЖНЬОГО КРАЄЗНАВСТВА. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 7-15. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2021-PP-4-7-15