З ПЕДАГОГІЧНОЇ СПАДЩИНИ ГРИГОРІЯ ВЕРЬОВКИ: МЕТОДИ, УЧНІ, ТРАДИЦІЇ

  • O. Letychevska кандидат мистецтвознавства, науковий співробітник відділу музикознавства та етномузикології Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Рильського НАН України
Ключові слова: уродженці Чернігівщини, кафедра хорового диригування Київської консерваторії, педагогічна діяльність Г. Верьовки

Анотація

У статті розглянуто деякі маловідомі аспекти біографії і творчо-педагогічної діяльності народженого на Чернігівщині видатного українського хормейстера, композитора, фольклориста, педагога і музично-громадського діяча Г. Г. Верьовки. Проаналізовано обставини становлення його творчої особистості, що відбувалася на ґрунті вітчизняних музичних традицій в історико-культурному контексті українського Відродження першої третини XX століття. В подальших умовах руйнівного для національної культури політичного тиску радянської ідеологічної системи митець зумів зберегти певні естетичні та моральні орієнтири, що визначили особливості його творчої і педагогічної діяльності. Відзначено вплив мистецького подружжя Г. Верьовки та Е. Скрипчинської у становленні та формуванні традицій диригентсько-хорового факультету Київської консерваторії. Творча постать Е. Скрипчинської була уособленням глибоких академічних знань та широкої мистецької ерудиції. Методи музично- педагогічної роботи Г.Верьовки спиралися на наслідування традицій професійного і народного співу, набуття та вдосконалення творчого досвіду і диригентських навичок у практичній діяльності. В його класі панувала атмосфера дбайливого, натхненного ставлення до виконуваних музичних творів. Плодами праці корифеїв стало виховання когорти талановитих учнів, які також вже стали легендарними постатями українського хорового мистецтва. У статті висвітлено творчі постаті знаних хорових диригентів, випускників Київської консерваторії, які зробили непересічний вклад у розвиток українського
музичного мистецтва. У творчій та педагогічній діяльності видатних митців П. Муравського – багаторічного керівника консерваторського студентського хору, Л. Венедиктова – унікального оперного хормейстера і педагога, В. Колесника – талановитого музиканта й організатора, активного пропагувача української музики на Заході, відчувається глибинне осмислення досвіду навчання у Г. Верьовки, продовження започаткованих ним традицій. Педагогічна спадщина Г. Верьовки та Е. Скрипчинської, створені ними традиції виховання хорових диригентів у Київській консерваторії відіграли вагому роль у розвитку сучасної української хорової культури.

Посилання

1. Venedyktov, L. Interview. Recorded by O. Letychevs’ka. (unpublished) [in Russian].
2. Volosatyh, O. (2014). Hryhoriy Veryovka. Roky stanovlennja [Hryhoriy Veryovka. The personality formation years]. Naukovyi visnyk of Tchaikovskyi NMAU – The Science Herald of Tchaikovskyi NMAU, 112, 139–156 [in Ukrainian].
3. Hamkalo, I. Veryovka Hryhoriy Hurijovych [Veryovka Hryhoriy Hurijovych].
Entsyklopedia suchasnoj. Ukrajiny – Encyclopedia of Modern Ukraine. URL: http://esu.com.ua/search_articles.php?id=33725 [in Ukrainian].
4. Hordijchuk, M. (1993). Schkola narodnoho spivu [The folk singing school]. Narodna tvorchist ta etnografija – Folk Art and Ethnography, 5–6, 3–9 [in Ukrainian].
5. Dzhenkov, V. & Paseschenko, L. (1985). Khormeister, kompozitor, pedagog (do 90-richchja vid dnja narodzchennja H. H. Veryovky) [Choirmaster, composer, teacher (to the 90th anniversary of the birth of H. H. Veryovka)]. Muzyka – Music, 6, 27 [in Ukrainian].
6. Kuzyk, V. (2021). Pid znakom Ukrajinskogo vidrodgennja. Muzychnomu tovarystvu imeni Leontovycha vypovnylosja 100 rokiv [Under the sign of the Ukrainian Renaissance. The Leontovych Music Society 100 th anniversary]. Den – Day. 13 May [in Ukrainian].
7. Schokalo, O. (ed.) (2014). Muravs’kyi P. Moja khorova schkola. Metodika akapelnogo spivu [Muravs’kyi P. My choral school. A cappella singing method]. Kyiv: Prosvita [in Ukrainian].
8. Puchko-Kolesnyk, Ju. (2014). Kafedra khorovoho dyryhuvannja NMAU im. P. Tchaikovskogo. Vid vytokiv do sjohodennja [Choral Conducting Department of Tchaikovskyi NMAU. From the origins to the present]. Mystetstvoznavstvo Ukrajiny – Art history of Ukraine. Kyiv: Academy of Arts of Ukraine. AAU Institute of Contemporary Art Problems, 151– 163 [in Ukrainian].
9. Rozhok, O. (2014). Khor, ovijanyj narodnoju ljubov’ju [A choir shrouded in popular love]. Chasopys of Tchaikovskyi NMAU – The Science Herald of Tchaikovskyi NMAU, 3, 116-123 [in Ukrainian].
10. Stepanchenko, H. (2008). Kolesnyk Volodymyr Andrijovych [Kolesnyk Volodymyr Andrijovych]. Ukrajins’ka muzychna entsyklopedia – Ukrainian Music Encyclopedia. Kyiv: Rylskyi institute of Art Science, Folklore & Ethnology NAS of Ukraine, Vol. 2, 483–484 [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 63
Опубліковано
2022-03-02
Як цитувати
Letychevska, O. (2022). З ПЕДАГОГІЧНОЇ СПАДЩИНИ ГРИГОРІЯ ВЕРЬОВКИ: МЕТОДИ, УЧНІ, ТРАДИЦІЇ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 112-118. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2021-PP-4-112-118