СОЦІАЛЬНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК ПІДХІД ЕФЕКТИВНОЇ СТРАТЕГІЇ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ МОЛОДІ

(ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ)

  • N. Dziuba державнa установa «Державний інститут сімейної та молодіжної політики» https://orcid.org/0000-0003-4868-4950
Ключові слова: соціальний маркетинг, соціальна профілактика, здоровий спосіб життя

Анотація

Формування здорового способу життя молоді – одна з основних орієнтацій молодіжної політики України. Стратегія формування орієнтацій населення на здоровий спосіб життя є важливим аспектом соціальної профілактики. Запро- вадження соціального маркетингу як підходу до формування та реалізації стратегії соціальної профілактики суттєво підвищує ефективність профілак- тичних заходів. Соціальний маркетинг робить акцент на соціальному контексті прийняття рішень та використанні теоретичних надбань аналізу механізмів взаємодії в суспільному просторі. Існуючі теоретичні підходи до пояснення поведінки людей є основою для розробки стратегій, орієнтованих на формування здорового способу життя. Такі стратегії базуються на теоріях, що пояснюють зміну поведінки людей таких, як теорії обдуманої дії, планованої поведінки, теорію соціального навчання та інші. Використання соціального маркетингу передбачає аналіз соціального середови- ща та орієнтацій споживачів, аналіз аудиторії та стратегії сегментації ауди- торії, використання теоретичних концептів, що описують поведінкові рішення та зміни поведінкових моделей, використання різних форм дослідження ефек- тивності програм і їх попереднього тестування, аналіз каналів для розробки систем розподілу і рекламних кампаній. Соціальний маркетинг використовує такі комерційні маркетингові методи, як аналіз цільової аудиторії, визначення цілей бажаних змін поведінки, адаптація повідомлень та адаптація стратегій, таких як брендинг, для сприяння прийняттю та підтримці безпечної поведінки у сфері здоров’я. Серед основних базових принципів соціального маркетингу можна виділити усвідомлення того, що повідомлення про поведінку, безпечну для здоров’я, мають бути різні на різних етапах планування та реалізації програм, які орієнтовані на формування здорового способу життя. Соціальний маркетинг використовується для розробки та впровадження програм, що сприяють зміні поведінки на соціально корисну, особливо в сфері громадського здоров’я.

Посилання

1. Kontseptsiia Derzhavnoi tsilovoi sotsialnoi prohramy «Molod Ukrainy» na 2016–2020
roky [The Concept of the State Targeted Social Program «Youth of Ukraine» for 2016–2020]
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1018-2015-%D1%80#Text [in Ukrainian].
2. Ponomarenko, N.O. (2016). Profilaktychna spriamovanist yak osnovna skladova
profesiinoi diialnosti medychnoho pratsivnyka serednoi lanky [Prophylactic orientation as the
main component of professional activity of a mid-career medical worker]. Medsestrynstvo –
Nursing, 4, 53–54 [in Ukrainian].
3. Barzylovych, A.D. (2020). Reformuvannia systemy okhorony zdorovia v Ukraini:
stratehichni aspekty [Reforming the health care system in Ukraine: strategic aspects]. Investytsii:
praktyka ta dosvid – Investment: practice and experience, 2, 134–140 [in Ukrainian].
4. Firsova, O.D. (2014). Aktualni pytannia realizatsii yevropeiskoi stratehii zdorovia – 2020
[Relevant issues of implementation of the European Health Strategy – 2020]. Investytsii: praktyka
ta dosvid – Investment: practice and experience, 6, 169–172 [in Ukrainian].
5. Balashov, K.V. (2020). Vykorystannia sotsialnoho marketynhu dlia potreb
hromadskoho zdorovia: shliakhy praktychnoi realizatsii [Using Social Marketing for Public Health
Needs: Steps in Practical Implementation]. Ekonomika i pravo okhorony zdorovia – Economics
and Law of Health Protection. URL: https://www.researchgate.net/publication/-
346797350_Vikoristanna_socialnogo_marketingu_dla_potreb_gromadskogo_zdorov%27a_sla
hi_prakticnoi_realizacii [in Ukrainian].
6. Pan, L. & Abramovych, O. (2008). Kompleks marketynhu ta yoho rol v umovakh
komunikatsiinoi ery marketynhu [Marketing complex and its role in the conditions of
communication marketing] [in Ukrainian].
7. Grier, S. & Bryant, C. A. (2005). Social marketing in public health. Annu. Rev. Public
Health, 26, 319–339 [in English].
8. Andreasen, A.R. (1994). Social marketing: Its definition and domain, Journal of public
policy & marketing. 13(1), 108–114 [in English].
9. Van Ryn, M., & Heaney, C.A. (1992). What’s the use of theory? Health Education
Quarterly, 19(3), 315–330 [in English].
10. Parcel, T.L., & Mueller, C.W. (1983). Occupational differentiation, prestige, and
socioeconomic status. Work and Occupations, 10 (1), 49–80 [in English].
11. Jessor, R., & Jessor, S.L. (2017). Problem behavior theory and adolescent health
(Vol. 2, p. 1). Cham, Switzerland: Springer International Publishing [in English].
12. Fishbein, M., & Middlestadt, S.E. (1989). Using the theory of reasoned action as a
framework for understanding and changing AIDS-related behaviors. In: V. M. Mays, G.W. Albee,
S. F. Schneider, eds. Primary prevention of AIDS: Psychological approaches: Thousand Oaks,
CA, US: Sage Publications, Inc, 93–110 [in English].
13. Andreason, A.R., Bandura, A. & Ajzen, I. (1985) From Intentions to Actions: A Theory
of Planned Behavior, in KJ Beckman, and J. Beckman, eds, Action Control: From Cognition to
Behavior, Berlin: Springer [in English].
14. Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human
decision processes, 50(2), 179–211 [in English].
15. Bandura, A. (2002). 6 Social foundations of thought and action. The Health
Psychology Reader [in English].
16. Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American psychologist,
44(9), 1175–1184 [in English].
17. Smart, R.G., & Fejer, D. (1972). Drug use among adolescents and their parents:
closing the generation gap in mood modification. Journal of Abnormal Psychology, 79(2), 153 [in
English].
18. Prochaska, J. O., & DiClemente, C. C. (1986). Toward a comprehensive model of
change. In Treating addictive behaviors (pp. 3-27). Springer, Boston, MA [in English].
19. Maibach, E. W., & Cotton, D. (1995). Moving people to behavior change: a staged
social cognitive approach to message design [in English].
20. Alcalay, R., & Bell, R. (2000). Promoting nutrition and physical activity through social
marketing: Current practices and recommendations. In Promoting nutrition and physical activity
through social marketing: current practices and recommendations [in English].
21. Rosenstock, I.M., Strecher, V.J., & Becker, M.H. (1988). Social learning theory and
the health belief model. Health education quarterly, 15(2), 175–183 [in English].
22. Kendall, R.F. (1976). The context and implications of drinking and drug use among
high school and college students (Doctoral dissertation, New York University) [in English].
23. Lawrence, T.S., & Velleman, J.D. (1974). Correlates of student drug use in a suburban
high school. Psychiatry, 37(2), 129–136 [in English].
24. Perkins, H.W., & Berkowitz, A.D. (1986). Perceiving the community norms of alcohol
use among students: Some research implications for campus alcohol education programming.
International journal of the Addictions, 21 (9–10), 961–976 [in English].
25. Walling, A.M., Brown, J.A., Skootsky, S.A., Teleki, S.S., Quigley, D.D., Farley, D.O.,
& Hays, R.D. (2009). Health Care Provider’s Motivation to Improve Communication Skills.
Proceedings of UCLA Healthcare [in English].
26. Johnston, L.D., & O’Malley, P.M. (1985). Issues of validity and population coverage in
student surveys of drug use. NIDA Res Monogr, 57, 31–54 [in English].
27. Osgood, D.W., Johnston, L.D., O’Malley, P.M., & Bachman, J.G. (1988). The
generality of deviance in late adolescence and early adulthood. American Sociological Review
[in English].

Переглядів анотації: 119
Опубліковано
2022-11-21
Як цитувати
Dziuba, N. (2022). СОЦІАЛЬНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК ПІДХІД ЕФЕКТИВНОЇ СТРАТЕГІЇ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ МОЛОДІ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (1), 14-22. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-1-14-22