МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ДИСКУРСИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

  • I. Kyrychok Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
Ключові слова: модель, дискурсивна компетентність

Анотація

Предмет дослідження автора – репрезентація моделі дискурсивної компетент-
ності майбутніх учителів початкових класів. На основі вивчення широкого кола
літератури автор аналізує основні підходи до визначення понять «модель»,
«дискурсивна компетентність учителя».
Автор репрезентує дефініцію дискурсивної компетентності майбутніх учителів
початкових класів як окремого компонента в структурі комунікативної
компетентності, яка характеризується глибоким опануванням різних видів
професійного дискурсу, володінням комплексом дискурсивних умінь та навичок,
необхідними якостями: відкритість, толерантність, емпатія; здатністю до
вільного застосування мовних засобів в різних професійних ситуаціях, які
забезпечують управління мовною подією з урахуванням характеру спілкування
(настроєм учнів, їх реакцією на ті чи інші мовні дії та вчинки, безпосередніми
обставинами ситуації спілкування тощо).
З урахуванням ідей Є. Хачатрян розкрито основні підходи до структури дискур-
сивної компетентності; запропоновано власні компоненти дискурсивної компе-
тентності майбутнього учителя початкової школи, основними з яких є:
когнітивний, процесуально-діяльнісний та рефлексивно-мотиваційний. Критерія-
ми цих компонентів визначено відповідно інформаційно-мотиваційний, інтерак-
тивно-когнітивний та перцептивно-діяльнісний.
Науковою новизною роботи є те, що згідно з типами компетентностей учите-
лів автором обґрунтовано й розроблено модель дискурсивної компетентності
майбутніх учителів початкової школи, яка уміщує сукупність таких взаємо-
пов’язаних блоків: нормативно-цільового, теоретико-методологічного, техно-
логічного, діагностичного та результативного. Значну увагу автор зосереджує
на характеристиці трьох етапів процесу формування дискурсивної компе-
тентності майбутніх учителів початкової школи: орієнтувально-мотивацій-
ного, когнітивно-діяльнісного, рефлексивного.
У статті представлено характерні особливості створеної моделі дискурсивної
компетентності майбутніх учителів: її структурна компонентність, концеп-
туальність, прогностичність, відображення відкритого та керованого процесу
взаємодії суб’єктів освітнього процесу початкової школи.

Посилання

1. Editor Yermolenko, S.Ya. Bybyk, S.P. & Siuta, H. (2006). Slovnyk inshomovnykh sliv:
tlumachennia, slovotvorennia ta slovovzhyvannia [Dictionary of foreign words: interpretation,
word formation and word usage]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].
2. Horobchenko, N.V. (2021). Osoblyvosti formuvannia dyskursyvnoi kompetentnosti
starshoklasnykiv za umov zmishanoho navchannia [Features of the formation of discursive
competence of high school students in terms of blended learning]. Akademichni studii. Seriia
«Pedahohika» – Academic studies. Pedagogy Series, 3 (2), 172–178 [in Ukrainian].
3. State standard of higher education specialty 013 PO master (project) (2021). URL:
http://preschool.mdu.edu.ua›uploads› 2020/10 [in Ukrainian].
4. State standard of primary education (2019). Retrieved from URL:
https://zakon.rada.gov.ua›68 [in Ukrainian].
5. Zhelanova, V.V. (2020). Model profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia
muzychnoho mystetstva [Model of professional competence of a future music teacher].
Educational challenges. Zbirnyk naukovykh prats «Pedahohika ta psykholohiia» – Сollection of
scientific works «Pedagogy and Psychology». Kharkiv, 3, 51–59 [in Ukrainian].
6. Koval, V.O. (2013). Teoretychni i metodychni zasady formuvannia profesiinoi
kompetentnosti maibutnikh vchyteliv-filolohiv [Theoretical and methodical bases of formation of
professional competence of future teachers-philologists]. Uman: FOP Zhovtyi [in Ukrainian].
7. National doctrine of education development of Ukraine in the XXI century. Retrieved
from URL: https://sportschool26.at.ua›n [in Ukrainian].
8. Editor Nebabyn, V.H. (2000). Normatyvno-metodychni polozhennia po rozrobtsi
osvitno-kvalifikatsiinoi kharakterystyky vyshchoho navchalnoho zakladu. Zakonodavchi ta
normatyvni akty pro osvitu v Ukraini [Regulatory and methodological provisions for the
development of educational and qualification characteristics of higher education. Legislation and
regulations on education in Ukraine]. Kyiv, 11, 271–320 [in Ukrainian].
9. Onyshchenko, I. (2012). Model formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnoho
vchytelia pochatkovykh klasiv [Model of formation of professional competence of the future primary
school teacher]. Navchannia i vykhovannia obdarovanoi osobystosti: Teoriia ta praktyka – Training
and education of gifted personality: Theory and practice, 8, 94–101 [in Ukrainian].
10. Osova, O.O. (2019). Innovatsiini tekhnolohii formuvannia dyskursyvnoi kompetentsii
maibutnikh uchyteliv-filolohiv [Innovative technologies of formation of discursive competence of
future teachers-philologists]. Innovatsiina pedahohika – Innovative pedagogy, 14 (2), 92–95 [in
Ukrainian].
11. Sikora, Ya.B. (2008). Model formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho
vchytelia informatyky [Model of formation of professional competence of the future teacher of
computer science. International scientific-practical conference «Science in the information
space»]. Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia «Nauka v informatsiinomu prostori», 3,
50–53. Dnipropetrovsk: PDABA [in Ukrainian].
12. Skvortsova, S. O. & Vtornikova, Yu.S. (2013). Profesiino-komunikatyvna
kompetentnist uchytelia pochatkovykh klasiv [Professional and communicative competence of
primary school teachers]. Odesa: Abrykos Kompany [in Ukrainian].
13. Khachatrian, Ye. L. (2019). Metodolohichni zasady formuvannia mizhkulturnoi
dyskursyvnoi kompetentnosti studentiv-ekonomistiv [Methodological bases of formation of
intercultural discursive competence of students-economists]. Pedahohika formuvannia tvorchoi
osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh – Pedagogy of creative personality formation in
higher and general education schools, 62 (2), 228–232 [in Ukrainian].
14. Khachatrian, Ye.L. (2020). Formuvannia mizhkulturnoi dyskursyvnoi kompetentnosti
maibutnikh fakhivtsiv z ekonomiky v protsesi vyvchennia humanitarnykh dystsyplin [Formation of
intercultural discursive competence of future specialists in economics in the process of studying
humanities]. Candidate’s thesis. Kropyvnytskyi [in Ukrainian].
15. Bruce, I. (2006). Opportunities to develop discourse competence in writing: An
analysis of New Zealand English Curriculum documents. New Zealand Journal of Educational
Studies. 41(2). 205–222 [in English].
16. Januina, J. & Stephenb, J. (2015). Exploring discourse competence elements in EAP
class presentations through document and ethnographic analyses. Procedia – Social and
Behavioral Sciences. 208. 157–166 [in English].
17. Mirgiyazova, M. (2020). Discursive Competence and Its Role in Teaching Oral
Speech. International Journal of Academic Pedagogical Research (IJAPR). Vol. 4 Issue 12.
December. 46-47 [in English].
18. Oskina, N. & Stryga, E. & Avramenko, B. & Piven, V. & Verhun, L. (2021).
Development of foreign language discourse competence of students in university education.
Laplage em Revista (International). vol. 7. n. Extra B. May – Aug. 125–134 [in English].

Переглядів анотації: 100
Опубліковано
2022-12-21
Як цитувати
Kyrychok, I. (2022). МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ДИСКУРСИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (2), 7-17. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-2-7-17