СТРУКТУРНО-КОМПОНЕНТНИЙ АНАЛІЗ ФЕНОМЕНУ «КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ МЕНЕДЖЕРА» У ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ

Ключові слова: менеджер сфери освіти, конкуренція, конкурентноздатність

Анотація

У статті обґрунтовано актуальність проблеми формування конкурентоспро-
можності у майбутніх менеджерів у процесі їх професійної підготовки. Автором
здійснена систематизація наукових уявлень про конкурентоспроможність
майбутнього фахівця. Проведено аналіз різних підходів до визначення понять
«конкурентоздатність», «конкурентоспроможність фахівця», визначено сут-
ність поняття «конкурентоспроможність менеджера сфери освіти».
Здійснено теоретичний аналіз основних підходів до розуміння сутності та
компонентного складу «конкурентоспроможності». У результаті проведеного
аналізу авторка узагальнює існуючі підходи і розглядає досліджуваний феномен як
чотирьохкомпонентне явище, складовими якого є: мотиваційно-ціннісний, когні-
тивний, діяльнісний та особистісно-рефлексивний компоненти. Установлено,
що мотивайційно-ціннісний компонент передбачає професійно спрямовану
орієнтацію магістрів на управлінську діяльність; наявність мотивів та ціннісних
установок, що спонукають їх до самоактуалізації, самоствердження, сформо-
ваність позитивної настанови на різні види соціально значущої активності.
Зазначено, що когнітивний компонент визначає, відображає знання сутності та
закономірностей управлінської діяльності, знання щодо самооцінки та самопіз-
нання свого професійного потенціалу. Діяльнісний компонент передбачає
сформованість умінь пізнавального, комунікативного та регулятивного харак-
теру, що визначають успішність конкурентоспроможної поведінки. Особистісно-
рефлексивний компонент визначає вміння аналізувати результати власної
діяльності, об’єктивно оцінювати власний рівень управлінської діяльності,
управляти саморозвитком та професійним зростанням.

Посилання

1. Bezborodikh, S.M. (2016). Formuvannia konkurentospromozhnosti maibutnikh
pedahohiv u protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of competitiveness of future teachers in
the process of professional training]. Extended abstract of candidate’s thesis. Starobilsk [in
Ukrainian].
2. Bikova, V.O. (2012). Komponentno-strukturnyi analiz fenomena
«konkurentospromozhnist fakhivtsia» [Component-structural analysis of the phenomenon of
«specialist competitiveness»]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia –
Bulletin of the Alfred Nobel University of Dnepropetrovsk. 1 (3), 5–11. URL:
https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2012/1/2.pdf [in Ukrainian].
3. Vdovenko, I.S. (2015). Stratehiia rozvytku profesiinoi osvity ta napriamky shchodo yii
pokrashchennia [Strategy for the development of vocational education and directions for its
improvement]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu – Bulletin of
Chernihiv National Pedagogical University, 124, 136–139. URL: http://nbuv.gov.ua/-
UJRN/VchdpuP_2015_124_36 [in Ukrainian].
4. Dmitrenko, G.A. & Mudra, S.V. (2016). Upravlinski indykatory pidvyshchennia yakosti
vyshchoi osvity: konkurentospromozhnist i konkurentozdatnist vypusknykiv [Management
indicators of improving the quality of higher education: competitiveness and competitiveness of
graduates]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity – Bulletin of postgraduate education: coll. Science.
work, 1 (30), 32–46. Kyiv: Atopol Group. URL: https://umo.edu.ua/images/content/-
nashi_vydanya/visnyk_PO/1_31_2016/upravl/%D0%94%D0%9C%D0%98%D0%-
A2%D0%A0%D0%95%D0%9D%D0%9A%D0%9E_%D0%9C%D0%A3%D0%94%D0%A0%
D0%90.pdf [in Ukrainian].
5. Entsyklopediia osvity. (2008). [Encyclopedia of Education]. V.H. Kremen (Eds.). Acad.
ped. Sciences of Ukraine. Kyiv: Jurinkom Inter [in Ukrainian].
6. Isayev, I.F. (2010). Profesiino-pedahohichna kultura yak predmet naukovoho
doslidzhennia [Professional and pedagogical culture as a subject of scientific research].
Teoretychni pytannia kultury, osvity ta vykhovannia – Theoretical issues of culture, education and
upbringing, 42, 143–147. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpkov_2010_42_40 [in Ukrainian].
7. Krymova, M.O. (2011). Zhyttievyi tsykl rozvytku konkurentospromozhnosti fakhivtsia,
chynnyky ta skladovi yoho formuvannia [Life cycle of specialist competitiveness development,
factors and components of its formation]. Visnyk Donetskoho un-tu – Bulletin of Donetsk
University. Donetsk: DonNU [in Ukrainian].
8. Lisovska, O.M. (2018). Formuvannia konkurentospromozhnosti maibutnikh
kvalifikovanykh robitnykiv u zakladakh profesiinoi osvity sfery posluh [Formation of
competitiveness of future skilled workers in vocational education institutions in the field of
services]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv. URL: file:///D:/Doc/Desktop/%-
D0%9B%D1%96%D1%81%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D
0%9E%D0%BB%D1%8C%D0%B3%D0%B0%20%D0%9C%D0%B8%D1%85%D0%B0%D0
%B9%D0%BB%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0.aref.pdf [in Ukrainian].
9. Lukyanova, L.B. (2014). Osvita doroslykh: korotkyi terminolohichnyi slovnyk [Adult
education: a short terminological dictionary]. Kyiv; Nizhyn: Publisher PP Lysenko MM [in Ukrainian].
10. Maikovska, V.I. (2013). Model konkurentospromozhnoho fakhivtsia yak rezultat
urakhuvannia vymoh shchodo yakosti y efektyvnosti yoho profesiinoi pidhotovky [Model of a
competitive specialist as a result of taking into account the requirements for the quality and
effectiveness of his training]. Haukovi zapysky kafedry pedahohiky – Scientific notes of the
Department of Pedagogy, 31, 132–138 [in Ukrainian].
11. Medved, V.V. (2011). Osnovy formuvannia konkurentospromozhnosti fakhivtsia:
chynnyky, skladovi, kryterii [Fundamentals of forming the competitiveness of the specialist:
factors, components, criteria]. Teoriia ta metodyka upravlinnia osvitoiu –Theory and methods of
education management, 7, 45–49. URL: http://archive.nbuv.gov.ua/ejournals/ttmuo/
2011_7/9.pdf [in Ukrainian].
12. Moroz, G.M. (2021). Konkurentospromozhnist maibutnikh fakhivtsiv farmatsevtychnoi
haluzi u protsesi profesiinoi pidhotovky: rezultaty eksperymentalnoi roboty za motyvatsiinym
kryteriiem [Competitiveness of future specialists in the pharmaceutical industry in the process of
training: the results of experimental work on the motivational criterion]. Naukovi zapysky kafedry
pedahohiky – Scientific notes of the department of pedagogy, 48, 30–39. URL:
https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/17479/16085 [in Ukrainian].
13. Nevmerzhytska, M.V. (2014). Formuvannia konkurentospromozhnosti osobystosti v
umovakh masovoho suspilstva [Formation of personality competitiveness in the conditions of
mass society]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv. URL:http://eprints.zu.edu.ua/-
22473/1/aref_Nevmerzhytska%20M.V.pdf [in Ukrainian].
14. Osvita doroslykh: entsyklopedychnyi slovnyk. (2014). [Adult education: encyclopedic
dictionary]. (V.G. Kremenya, Yu.V. Kovbasyuk (Eds.)). N.G. Potasov, Yu.O. Molchanov (Ed.).
Kyiv: Osnova [in Ukrainian].
15. Romanovska, O.O. (2015). Kharakterystyka poniattia «konkurentnozdatnist
maibutnoho inzhenera-pedahoha» [Characteristics of the concept of «competitiveness of the
future engineer-teacher"]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy – Theory and
practice of social systems management, 2, 12–23. URL: file:///D:/Doc/Downloads/44997-
%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%
D1%82%D1%96-90285-1-10-20150623.pdf [in Ukrainian].
16. Salo, A.V. (2018). Konkurentospromozhnist vypusknykiv v umovakh innovatsiinykh
transformatsii rynkiv pratsi ta hlobalnykh vyklykiv [Competitiveness of graduates in the conditions
of innovative transformations of labor markets and global challenges]. Tsentralnoukrainskyi
naukovyi visnyk – Central Ukrainian Scientific Bulletin, 34, 297–310. URL:
http://economics.kntu.kr.ua/pdf/1(34)/34.pdf [in Ukrainian].
17. Semikina, M.V. (2008). Konkurentsiia i konkurentospromozhnist na rynku pratsi:
metodolohiia vyznachennia [Competition and competitiveness in the labor market: a
methodology for determining]. Demohrafiia ta sotsialna ekonomika – Demography and social
economy, 2, 94–103. Kyiv: Institute of Demography and Social Research of the National
Academy of Sciences of Ukraine. URL: http://dspace.kntu.kr.ua/jspui/bitstream/123456789/-
3738/1/konkurentsiya%20y%20konkurentospromozhnist%ca%b9.pdf [in Ukrainian].
18. Skornyakova, O.V. (2016). Zmist ta struktura konkurentospromozhnosti maibutnikh
fakhivtsiv z informatsiinykh tekhnolohii [Content and structure of competitiveness of future
specialists in information technologies: materials of all-Ukrainian scientific-practical conference].
Practical pedagogy and psychology: methods and technologies (Zaporozhye, July 1–2, 2016).
Zaporozhye: Classical Private University [in Ukrainian].
19. Danevych, N.V. (2014). [Regulation of employees’ competitiveness on the basis of
activation of social partnership]. Naukovi pratsi Kirovohradskoho natsionalnoho tekhnichnoho
universytetu – Scientific works of Kirovograd National Technical University, 26, 124–132.
Kirovograd: KNTU. URL: http://dspace.kntu.kr.ua/jspui/bitstream/123456789/226/1/19.pdf [in
Ukrainian].

Переглядів анотації: 83
Опубліковано
2022-12-21
Як цитувати
Novgorodska, Y. (2022). СТРУКТУРНО-КОМПОНЕНТНИЙ АНАЛІЗ ФЕНОМЕНУ «КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ МЕНЕДЖЕРА» У ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (2), 27-38. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-2-27-38