ЕКСКУРСІЇ ЯК ЗАСІБ ВИКОРИСТАННЯ ЗАСАД ХУДОЖНЬОГО КРАЄЗНАВСТВА У ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: краєзнавство, художнє краєзнавство, екскурсія

Анотація

У статті розглядається проблема використання засад художнього краєзнав-
ства у сучасній практиці закладів дошкільної освіти. Вказано на те, що кожен із
регіонів України має свою історико-культурну неповторність, що має бути
закладеним у зміст освітньої та виховної роботи з дітьми та молоддю. Здійснено
аналіз, розкрито сутність та взаємозв’язок понять «краєзнавство», «народо-
знавство» та «художнє краєзнавство». Шляхом встановлення ієрархії даних
понять визначено, що художнє краєзнавство є невід’ємною складовою загального
краєзнавства як науки, має комплексний характер, власний об’єкт та предмет
дослідження. Вказується на те, що художнє краєзнавство має великі пізнавальні
та виховні можливості, орієнтуючи особистість у процесі її взаємодії із об’єктами
художньої спадщини рідного краю на активізацію внутрішніх механізмів станов-
лення духовних цінностей особистості.
Доведено, що у закладі дошкільної освіти робота з дітьми має народознавче
спрямування, надаючи більш узагальнені дані стосовно культури України й дещо
зменшуючи при цьому обсяг інформації про своєрідність культури рідного для
дітей краю. Проаналізовано сутність художнього краєзнавства як процесу
вивчення, засвоєння, збереження, розвитку та поширення цінностей художньої
культури рідного для людини краю. Авторами наголошується, що художньо-
краєзнавча робота є певною системою, для реалізації якою педагогу слід чітко
визначати його змістову та організаційну складові.
Схарактеризовано екскурсію як метод і форму краєзнавчої роботи. Запро-
поновано класифікацію екскурсій та визначено специфіку художньо-краєзнавчих
екскурсій. Окреслено окремі питання стосовно становлення й розвитку екскурсії
як форми організації навчальної та виховної роботи у закладі освіти. Розкрито
внесок окремих вчених у розбудову методики проведення екскурсій з дошкіль-
никами у дитячому садку.
Визначено низку вимог щодо проведення художньо-краєзнавчих екскурсій з дітьми
у закладі дошкільної освіти. Вказано, якою мірою мають ураховуватися вікові
особливості дошкільників щодо залучення їх до екскурсійних заходів.

Посилання

1. Anikina, T.O. (1993). Patriotychne vykhovannia maibutnikh uchyteliv muzyky
zasobamy khudozhnoho kraieznavstva [Patriotic education of future music teachers by means
of artistic local history]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
2. Bielienka, H. (2015). Mistse muzeinoi pedahohiky v osvitnomu protsesi suchasnoho
doshkilnoho navchalnoho zakladu [The place of museum pedagogy in the educational process
of a modern preschool educational institution]. Metodyka pochatkovoho navchannia i
doshkilnoho vykhovannia – Methodology of primary education and preschool education, 18,
396–400 [in Ukrainian].
3. Bohomolova, L. & Shevtsova, I. (2015). Mandruiemo ridnym kraiem. Dosvid orhanizatsii
kraieznavchoi roboty u dytsadku [We are traveling through our native land. Experience of
organizing local history work in kindergarten]. Doshkilne vykhovannia – Preschool education, 6,
26–29 [in Ukrainian].
4. Bohush, A.M. (1999). Narodoznavcha obiznanist ditei doshkilnoho viku [Folklore
awareness of preschool children]. Nauk. zapysky Rivnen. derzh. ped. in-tu – Science notes of
Rivne. state ped. etc., 5, 8–11. Rivne [in Ukrainian].
5. Hrevs, Y.M. (1991). Ystoryia v kraevedenyy [History in local studies]. Otechestvo:
kraevedcheskyi almanakh – Otechestvo: local lore almanac, 2, 5–22. Moskva [in Russian].
6. Doletska, S. (2012). Zavdannia patriotychnoho vykhovannia molodshykh shkoliariv v
protsesi kraieznavchoi roboty [The task of patriotic education of younger schoolchildren in the
process of local history work]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka – Personal
spirituality: methodology, theory and practice, 1 (48), 49–56 [in Ukrainian].
7. Kachur, M.M. (2012). Intehratyvni tekhnolohii khudozhnoho kraieznavstva yak zasib
patriotychnoho vykhovannia molodshykh shkoliariv [Integrative technologies of artistic local
history as a means of patriotic education of younger schoolchildren]. Pedahohichni nauky: teoriia,
istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies.
SumDPU imeni A.S. Makarenka [in Ukrainian].
8. Kiryukhantsev, K.A. (2015). Ekskursiya – vazhnaya forma organizatsii obucheniya
detey doshkolnogo vozrasta v detskom sadu [Excursion is an important form of organizing the
education of preschool children in kindergarten]. Doshkolnaya pedagogika i psikhologiya –
Preschool pedagogy and psychology, 58–62 [in Russian].
9. Kononenko, P.P. (2006). Ukrainoznavstvo [Ukrainian studies]. Kyiv: Milenium [in
Ukrainian].
10. Matvienko, S.I. (2018). Umovy vykorystannia zasad khudozhnoho kraieznavstva v
patriotychnomu vykhovanni ditei starshoho doshkilnoho viku [Conditions for using the principles
of artistic local history in the patriotic education of older preschool children]. Perspective directions
of development of philology, linguistics and communication science. Aotearoa publishing,
Nelson, New Zealand [in English].
11. Okhrimenko, N.P. (2021). Teoretychni aspekty khudozhnoho kraieznavstva [Theoretical
aspects of artistic local history]. Naukovi zapysky NDU imeni Mykoly Hoholia – Scientific notes of
Mykola Gogol NSU, 4, 7–11 [in Ukrainian].
12. Okhrimenko, N.P. (2020). Formy orhanizatsii roboty shchodo oznaiomlennia
doshkilnykiv z ridnym kraiem [Forms of work organization for familiarizing preschoolers with their
native land]. Suchasni realii ta perspektyvy rozvytku osvity – Modern realities and perspectives
of education development. Dnipro: Mizhnarodnyi humanitarnyi doslidnytskyi tsentr [in Ukrainian].
13. Prokopchuk, V. (2011). Deiaki aspekty teorii i metodolohii shkilnoho kraieznavstva
[Some aspects of the theory and methodology of school local studies]. Kraieznavstvo – Local
history, 3, 29–36 [in Ukrainian].
14. Slovnyk ukrainskoi movy [Dictionary of the Ukrainian language]. (1971). Akademichnyi
tlumachnyi slovnyk [Academic explanatory dictionary] (1970–1980). Vols. 11, Vol. 2, 460. URL:
http://sum.in.ua/p/2/460/2 [in Ukrainian].
15. Solovei, L. Do istorii stanovlennia turystychno-kraieznavchoho rukhu v Ukraini (kinets
XIX – pochatok XX st.) [To the history of the formation of the tourism and local history movement
in Ukraine (end of the 19th – beginning of the 20th century)]. (2013). Kraieznavstvo – Local history,
1, 127–132 [in Ukrainian].
16. Teslenko, S. (2018). Vykhovannia natsionalno-patriotychnykh pochuttiv starshykh
doshkilnykiv u protsesi oznaiomlennia z ridnym kraiem [Education of national and patriotic
feelings of older preschoolers in the process of getting to know their native land]. Aktualni pytannia
humanitarnykh nauk – Current issues of humanitarian sciences, 20, 3, 131–137 [in Ukrainian].
17. Tikheyeva, E. (1981). Razvitiye rechi detey (rannego i doshkolnogo vozrasta)
[Children’s speech development (early and preschool age)]. Moskva: Prosveshcheniye [in
Russian].
18. Tikhonova, A.Yu. (2006). Vospitaniye interesa k regionalnoy kulture u detey starshego
doshkolnogo vozrasta (na materiale khudozhestvennykh remesel) [Cultivating interest in regional
culture in children of older preschool age (based on arts and crafts)]. Candidate’s thesis.
Ulianovsk [in Russian].
19. Tkachova, N.M. & Haidukova, V.L. (2019). Turystychno-kraieznavcha robota z ditmy
doshkilnoho viku yak odyn iz aspektiv patriotychnoho vykhovannia [Tourism and local history
work with children of preschool age as one of the aspects of patriotic education]. Osobystist u
kryzovykh umovakh ta krytychnykh sytuatsiiakh zhyttia – Personality in crisis conditions and
critical life situations. Sumy: Vyd-vo SumDPU im. A. S. Makarenka [in Ukrainian].
20. Torkhova, A.V. (2000). Khudozhestvennoye krayevedeniye v vospitanii shkolnikov
[Artistic local history in the education of schoolchildren]. Minsk [in Russian].
21. Shadiuk, O. & Solodukha, O. (2021). Osoblyvosti formuvannia u ditei starshoho
doshkilnoho viku liubovi do maloi Batkivshchyny v suchasnomu osvitnomu prostori [Peculiarities
of the formation of love for the small Motherland in children of older preschool age in the modern
educational space]. Aktualni problemy doshkilnoi ta spetsialnoi osvity – Actual problems of
preschool and special education. Rivne: Vydavets O. Zen [in Ukrainian].
22. Shevchenko, M.V. (2021). Formuvannia u ditei starshoho doshkilnoho viku poniattia
pro ridnyi krai zasobamy ekskursiinoi diialnosti [Formation of the concept of the native land in
children of older preschool age by means of excursion activities]. Sumy; Sumskyi DPU imeni
A.S. Makarenka [in Ukrainian].
23. Iakovenko, O.A. (2010). Vykorystannia dosvidu narodoznavstva v suchasnii osviti
[Using the experience of ethnology in modern education]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho
universytetu – Bulletin of Zhytomyr State University, 52, 130–134 [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 60
Опубліковано
2022-12-21
Як цитувати
Okhrimenko, N. (2022). ЕКСКУРСІЇ ЯК ЗАСІБ ВИКОРИСТАННЯ ЗАСАД ХУДОЖНЬОГО КРАЄЗНАВСТВА У ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (2), 39-47. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-2-39-47