СУЧАСНІ ПЕДАГОГІЧНІ ЗАВДАННЯ ТА МЕТОДИ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ (І ЦИКЛУ)

  • L. Dubrovska Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0001-7158-6115
  • V. Dubrovskyi Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-0902-1962
  • S. Butenko Teacher’s Assistant Nizhyn Educational Complex 16 «Prestyzh»
Ключові слова: творчі здібності, завдання, методи

Анотація

Стаття присвячена важливому питанню сучасного освітнього та виховного
процесу, а саме розвитку творчих здібностей молодших школярів (учнів І циклу).
У статті обґрунтована необхідність створення сприятливих умов та викорис-
тання різноманітних форм, методів і завдань під час навчання для того, щоб
вдало та гармонійно розвивати творчі здібності дітей 1–2 класу.
На основі дослідження, аналізу та узагальнення сучасної наукової джерельної бази,
у статті розкривається поняття сучасних педагогічних завдань та методів, які
широко розкривають творчі здібності молодших школярів. Зазначається, що
такі компоненти творчих здібностей учнів 1–2 класів, як творча увага та
мислення можна назвати основними і це припускає використання певних завдань.
До того ж, авторами статті наголошується, що з розвитком творчих здібнос-
тей в учнів все більше виникає зацікавленість у нових знаннях, підвищується
рівень самостійності в навчанні, і тому вчитель має зосередити увагу на
розкритті допитливості та цікавості в учнів, розширенні їхнього інтересу до
навчання, пізнавання та мислення, формуванні комунікативних умінь і т. д.
У статті підкреслюється, що багато уваги слід приділяти використанню
творчих завдань у навчальному та виховному процесі. Виділено та охаракте-
ризовано три рівня складності творчих завдань у сучасній школі: початковий,
середній та високий, а також зауважується, що потрібно враховувати дані рівні
складності в процесі розвитку творчих здібностей дітей.
Авторами проаналізовано та визначено найбільш вдалі та активні методи
навчання та розвитку творчих здібностей учнів І циклу, а саме: бесіда, дидак-
тична гра, інтерактивні методи, метод мозкового штурму, метод комбіна-
торних дій, метод «Думай про інше», проектний метод, метод «Створення
ситуації успіху». Висвітлена їхня доцільність та переваги використання, запро-
поновані певні завдання. Також автори вважають, що в процесі розвитку творчих
здібностей учнів вчитель має дотримуватися таких принципів, як, наприклад,
підтримка учнів, віра у їх силу, інформативність та важливість матеріалу для
учнів, активність у використанні сучасних форм та методів і т. д. Ствер-
джується, що впровадження в навчальний процес зазначених видів роботи
слугуватиме успішному та ефективному розвитку творчих здібностей дітей.

Посилання

1. Kulchytska, O. (2017). Diahnostyka rivnia rozvytku tvorchykh zdibnostei [Diagnostics of the level of development of creative abilities]. Obdarovana dytyna – A gifted child, 42–45 [in Ukrainian].
2. Zvirkoks, O. (2017). Formuvannia ta rozvytok tvorchykh zdibnostei shkoliariv [Formation and development of creative abilities of schoolchildren]. Education. URL: https://www.slideshare.net/OksanaZvirkooks/ss-71868833 [in Ukrainian].
3. Interaktyvni metody navchannia v pochatkovii shkoli [Interactive methods of learning in primary school]. (2017). URL: http://prolisok.it-we.net/interaktivni-metodi-navchannya-vpochatkovij-shkoli [in Ukrainian].
4. Kryshchenko, T. & Yakovleva, V. (2016). Osoblyvosti rozvytku tvorchykh zdibnostei ditei shkilnoho viku [Peculiarities of the development of creative abilities of school-age children]. Vyshcha osvita Ukrainy u konteksti intehratsii do yevropeiskoho osvitnoho prostoru – Highereducation of Ukraine in the context of integration into the European educational space. URL: http://eprints.zu.edu.ua/32049/1/%D0%9E%D1%81%D0%BE%D0%-B1%D0%BB%D0%B8%-D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D
0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83%20%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D1%87%D0
%B8%D1%85%20%D0%B7%D0%B4%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%
82%D0%B5%D0%B9%20%D0%B4%D1%96%D1%82%D0%B5%D0%B9%20%D1%88%D0
%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BA%D1
%83%D1%80%D1%81%D1%83.pdf [in Ukrainian].
5. Maksymenko, S.D. (2008). Zahalna psykholohiia [General Psychology]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury. (3d. ed.) [in Ukrainian].
6. Yavonenko, M.V. (2007). Systema tvorchykh zavdan mizhpredmetnoho kharakteru yak zasib rozvytku literaturno-tvorchykh zdibnostei molodshykh shkoliariv [The system of creative tasks of an interdisciplinary nature as a means of developing the literary and creative abilities of younger schoolchildren]. Candidate’s thesis. [in Ukrainian].
7. Yakubova, L.A. (2010). Rozvytok tvorchykh zdibnostei pidlitkiv u protsesi pozaklasnoi roboty zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Development of creative abilities of teenagers in the process of extracurricular work of general educational institutions]. Extended abstract of candidate’s thesis. Mykolaiv [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 165
Опубліковано
2022-12-21
Як цитувати
Dubrovska, L., Dubrovskyi, V., & Butenko, S. (2022). СУЧАСНІ ПЕДАГОГІЧНІ ЗАВДАННЯ ТА МЕТОДИ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ (І ЦИКЛУ). Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (2), 61-68. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-2-61-68