ТЕХНОЛОГІЇ РОЗВИТКУ SOFT SKILLS В СИСТЕМІ ФАХОВОЇ БАКАЛАВРСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ ХОРОВИХ ДИРИГЕНТІВ

Ключові слова: хорове диригування, ЗВО, навчальний процес

Анотація

У статті досліджуються технології розвитку soft skills в системі фахової
бакалаврської підготовки хорових диригентів, які являються важливим чинником
забезпечення майбутньої успішної професійної діяльності. Здійснено трактуван-
ня сутності категорії «soft skills» та досліджено головні характерні ознаки soft
skills. Зʼясовано, що наявні три категорії soft skills: когнітивні (критичне мислення,
новаторське мислення, навички вирішення проблем, таймменеджмент тощо),
соціально-комунікативні (комунікативні навички, етика спілкування, навички
групової роботи, міжособистісні навички, трудова етика тощо), атрибути
особистості і складові емоційного інтелекту (емоційний інтелект, гнучкість,
оптимізм, креативність, чесність, мотивація, емпатія тощо). Проведено аналіз
Стандарту вищої освіти зі спеціальності 025 «Музичне мистецтво» для
першого (бакалаврського рівня) вищої освіти, що визначає весь спектр спеціаль-
них фахових компетентностей та результатів навчання майбутніх хорових
диригентів. Проведено аналіз процесу формування та розвитку soft skills у
майбутніх хорових диригентів через аналіз освітнього стандарту їх спеціаль-
ності. Проведено загальний огляд навчальних компонентів для профілізації
«Диригентсько-хорове мистецтво» з позиції забезпечення формування та
розвитку soft skills. Здійснено аналіз навчальних дисциплін профілізації «Дири-
гентсько-хорове мистецтво», які скеровані на формування та розвиток дифе-
ренційованих soft skills у майбутніх хорових диригентів. Проаналізовано дисцип-
ліну «Фахова музично-виконавська підготовка» в ракурсі її можливостей безпо-
середньо формувати soft skills майбутнього хорового диригента, яка сприяє
формуванню комунікативних компетенцій. Визначено, що найбільш значущими в
формуванні комунікативних компетенцій виступають особистісні показники в
декількох планах: творчо-виконавському, соціально-психологічному, комунікатив-
ному, індивідуально-особистісному, морально-політичному. Зʼясовано, що кому-
нікативна культура хорових диригентів в ході вивчення навчальної дисципліни
«Фахова музично-виконавська підготовка» як інтегративне особистісне
утворення виокремлює наступні показники: за диригентсько-виконавським кри-
терієм, за емоційно-ціннісним критерієм, за когнітивним критерієм, за поведін-
ковим критерієм. Визначено, що після завершення бакалаврської підготовки
майбутні хорові диригенти на засадах компетентнісного підходу повинні розви-
нути soft skills.

Посилання

1. Klymenko, T.I. (2020). Rozvytok soft skills u protsesi navchannia inozemnii movi. [Development of soft skills in the process of learning a foreign language]. Soft skills – nevidiemni aspekty formuvannia konkurentospromozhnosti studentiv u XXI stolitti. Kyiv: Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t [in Ukrainian].
2. Kokhan, O.M. (2020). Soft skills yak neobkhidnyi komponent konkurentospromozhnosti maibutnikh fakhivtsiv [Soft skills as a necessary component of the competitiveness of future professionals]. «Soft skills – nevidiemni aspekty formuvannia konkurentospromozhnosti studentiv u XXI stolitti». Kyiv: Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, рр. 43–45 [in Ukrainian].
3. Maksymova, O. (2016). Komunikatyvna kompetentnist vchytelia pochatkovoi shkoly. [Communicative competence of primary school teachers]. Molod i rynok, 5, 59–63 [in Ukrainian].
4. Medvid, T. & Tereshenko, N. (2021). Formuvannia soft skills u protsesi fakhovoi pidhotovky maibutnikh khoreohrafiv. [Formation of soft skills in the process of professional training of future choreographers]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, 4, 165–178 [in Ukrainian].
5. Metodychni rekomendatsii dlia ekspertiv Natsionalnoho ahentstva shchodo zastosuvannia Kryteriiv otsiniuvannia yakosti osvitnoi prohramy, zatverdzheno rishenniam Natsionalnoho ahentstva iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity vid 29 veresnia 2019 r., protokol № 9. (2019). [Methodical recommendations for experts of the National Agency on the application of the Criteria for assessing the quality of the educational program, approved by the decision of the National Agency for Quality Assurance in Higher Education of September 29, 2019, Minutes № 9] [in Ukrainian].
6. Osvitno-profesijna programa galuzi znan 02 «Kultura i mystecztvo», specialnosti 025 «Muzychne mystecztvo», profilizaciyi «Dyrygentsko-horove mystecztvo» dlya osvitnogo stupenya «Bakalavr» rozroblena proyektnoyu grupoyu Navchalno-naukovogo instytutu mystecztv imeni Oleksandra Rostovskogo Nizhynskogo derzhavnogo universytetu imeni Mykoly Gogolya. 2021. URL: https://sites.google.com/ndu.edu.ua/osvitni-prohramy/025-б-музичне-мистецтво [in Ukrainian].
7. Standart vyshhoyi osvity. Pershyj (bakalavrskyj riven) vyshhoyi osvity. Stupin «bakalavr». Galuz znan 02 «Kultura i mystecztvo», specialnist 025 «Muzychne mystecztvo». Zatverdzheno ta vvedeno v diyu nakazom Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny vid 24.05.2019 r. № 727. 2019. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%-20standarty/2021/07/28/025-Muz.mystetstvo-bakalavr.28.07.pdf [in Ukrainian].
8. Yashchenko, E. M. (2010). Formuvannia komunikatyvnoi kultury studentiv u navchalno-vykhovnomu protsesi vyshchykh navchalnykh zakladiv ekonomichnoho profiliu.
[Formation of communicative culture of students in the educational process of higher educational institutions of economic profile]. Dysertatsiia na zdobuttia naukovoho stupenia kandydata pedahohichnykh nauk za spetsialnistiu 13.00.07. Instytut problem vykhovannia Natsionalnoi Akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, Kyiv [in Ukrainian].
9. Caribbean Examinations Council (2010). Caribbean Advanced Proficiency Examinations. Theatre Arts Syllabus. Effective for examinations from May/June 2012. URL: https://cxc.org/SiteAssets/syllabusses/CSEC/CSEC%20Theatre%20Arts%20Syllabus.pdf [in English].
10. Doyle, A. (2017). List of Soft Skills. URL: https://www.thebalance.com/list-of-softskills-2063770 [in English].
11. Kenton, W. (2019). Soft Skills. URL: https://www.investopedia.com/terms/s/softskills.asp [in English].
12. Nykytenko, O. (2020). Soft skills development and language teaching as basis of professional growth. «Soft skills – nevidiemni aspekty formuvannia konkurentospromozhnosti studentiv u XXI stolitti». Kyiv: Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t [in English].
13. Ovcharenko, N., Matveieva, O., Chebotarenko, O., & Koehn, N. (2019). Methodological Readiness of Musical Art Master’s Degree Students: A Theoretical Research. Journal of History Culture and Art Research, 8(4), 166–176. DOI: http://dx.doi.org/10.7596/-taksad.v8i4.2285 [in English].
14. Rudolph, B. (2017). The Importance of Soft Skills in the Hiring Process. URL: https://www.skywatersearch.com/post/importance-soft-skills-hiringprocess [in English].

Переглядів анотації: 85
Опубліковано
2022-12-22
Як цитувати
Shumska, L. (2022). ТЕХНОЛОГІЇ РОЗВИТКУ SOFT SKILLS В СИСТЕМІ ФАХОВОЇ БАКАЛАВРСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ ХОРОВИХ ДИРИГЕНТІВ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (2), 121-130. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-2-121-130