ПРИЙОМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНІСНОГО ПІДХОДУ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»

  • Т. Hordienko кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, початкової освіти, психології та менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-4662-1895
  • N. Bilousova кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, початкової освіти, психології та менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0003-4167-9649
Ключові слова: діяльнісний підхід, діяльність, навчання через гру, освітній процес, прийоми навчання, педагогічні технології

Анотація

Діяльнісний підхід в освіті означає спрямованість всього освітнього процесу на розвиток і формування наскрізних умінь і ключових компетентностей учнів, передбачає використання теоретичних знань в практичній діяльності та формування умінь командної роботи, інтеграції в соціум, самоосвіти та самореалізації. В статті піднято проблему необхідності переходу від знанняорієнтованої парадигми навчання до діяльнісної через застосування педагогічних прийомів і технологій, розкрито сутність діяльнісного підходу та основних його положень та висвітлено особливу форму організації освітного процесу в НУШ – діяльнісний підхід, який являє собою таку організацію освітного процесу, коли більше уваги приділяється продуктивній, різнобічній, активній, самостійній діяльності молодших школярів зокрема на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ». Також розглянуто питання діяльнісного підходу до формування ключових компетентностей молодших школярів, що сприяє особистісній реалізації потенціалу кожного учня. Уточнено дефініцію поняття «діяльнісний підхід», де саме діяльність є засобом і умовою розвитку особистості та є таким способом організації освітнього процесу, коли основною є різнобічна, активна, продуктивна, самостійна навчально-пізнавальна діяльність дитини. Виділено п’ять ознак діяльнісного підходу: значущу, радісну, соціальну, мотивуюча, активну, та розкрито їх сутність. Виділено критерії, яким мають відповідати педагогічні технології реалізації діяльнісного підходу: показувати вищі результати навчання на відміну від традиційної організації навчання; створювати умови для самореалізації; не допускати фізичного і психологічного перевантаження. Запропоновано ряд прийомів, які б могли стати у нагоді вчителю початкової школи на різних етапах уроку інтегрованого курсу «Я досліджую світ» в початковій школі.

Посилання

Broslavska, L. (2018). Osobystisno-diialnisnyi pidkhid u vykladanni anhliiskoi hramatyky [Personal and activity approach in teaching English grammar]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity – Pedagogy and psychology of professional education, 3, 105– 110 [in Ukrainian].

Verchenko, N.V. (2020). Osobystisno-diialnisnyi pidkhid yak holovna peredumova suchasnoi osvity [Personal and activity approach as the main prerequisite of modern education].

Visnyk pisliadyplomnoi osvity – Bulletin of postgraduate education, 4, 20–27 [in Ukrainian].

Hnatiuk, D.O. (2013). Systemno-diialnisnyi pidkhid yak osnova orhanizatsii efektyvnoho navchannia [The system-activity approach as the basis of the organization of effective training]. Pedahohichnyi poshuk – Pedagogical search, 4, 33–37 [in Ukrainian].

Huzii, N. (2013). Diialnisno-oriientovani metodolohichni zasady pedahohichnoho profesionalizmu [Activity-oriented methodological principles of pedagogical professionalism].

Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity – Problems of modern pedagogical education, 15, 118–125. Yalta [in Ukrainian].

Dehtiarova, H. (2015). Osobystisnyi ta diialnisni pidkhody u pisliadyplomnii osviti inzhenerno-pedahohichnykh pratsivnykiv [Personal and activity approaches in postgraduate education of engineering and pedagogical workers]. Visnyk Lvivskoho universytetu – Bulletin of Lviv University, 19, 1, 369–377 [in Ukrainian].

Dzhenifer, M.Zosh, Emili Dzh.Khopkinz. (2019). Navchannia cherez hru ta diialnisnyi pidkhid: ohliad dokaziv. Daniia, The Lego Foundation [in English].

Koliada, M. (2013). Vykorystannia diialnisnoho pidkhodu pry formuvanni informatsiinoi kultury maibutnikh ekonomistiv [The use of the activity approach in the formation of the information culture of future economists]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity – Pedagogy and psychology of professional education, 1, 46–58 [in Ukrainian].

Myronchuk, N.M. (2014). Diialnisnyi pidkhid u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh pedahohiv do realizatsii funktsii uchytelia-vykhovatelia [An active approach in the professional training of future teachers to implement the functions of a teacher-educator]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka – Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University, 4, 85–88 [in Ukrainian].

Reichel Parker, Bo St’ierne Tomsen. (2019). Diialnisnyi pidkhid u shkoli. Daniia, The Lego Foundation [in English].

Sus, B.A. (2017). Diialnisnyi pidkhid yak efektyvnyi sposib zabezpechennia diievosti znan [An active approach as an effective way to ensure the effectiveness of knowledge].

Berdiansk [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 533
Опубліковано
2023-04-12
Як цитувати
HordienkoТ., & Bilousova, N. (2023). ПРИЙОМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНІСНОГО ПІДХОДУ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ». Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 30-37. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-3-30-37