РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ В УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

  • N. Demchenko кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, початкової освіти, психології та менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0003-1382-0756
Ключові слова: критичне мислення, технологія критичного мислення, учні початкових класів, урок математики, методи і прийоми розвитку критичного мислення, навчальний процес.

Анотація

Стаття присвячена важливому питанню сучасного освітнього та виховного простору, а саме, як використання технології критичного мислення впливає на розвиток школярів початкових класів на заняттях з математики. У статті обґрунтована необхідність формування критичного мислення дітей, оскільки випускник початкових класів ЗЗСО – це всебічно розвинена особистість, яка володіє якостями, що дозволять пристосовуватись до особливостей суспільства сьогодення. Проблема формування критичного мислення досліджується багатьма вченими останнім часом, що дало змогу вивчити, проаналізувати та узагальнити психолого-педагогічну літературу з теми. У статті розглянуто поняття «критичне мислення» та «технологія критичного мислення». Зазначено, що впровадження технології критичного мислення сприяє формуванню в учнів освітньої мотивації, інформаційної грамотності, культури мовлення та соціальної компетентності. До того ж, у статті наголошено, що технологія критичного мислення може застосову[1]ватись учителями початкової школи кожного дня. У статті досліджено етапи реалізації технології критичного мислення а також психологічні та дидактичні умови оптимізації процесу формування критичного мислення молодших школярів під час навчання. Охарактеризовано структуру уроку математики, що включає в себе три етапи (етап актуалізації знань та мотивації навчальної діяльності учнів, етап сприймання й осмислення навчального матеріалу в процесі практичної діяльності, етап консолідації знань, умінь і навичок), під час яких ефективно реалізується технологія критичного мислення. Відповідно до визначеної структури у статті запропоновано застосовувати такі методи розвитку критичного мислення як, наприклад, «бортовий журнал», «картографування тексту (інформації)», «кошик ідей», «мозковий штурм», «навчаючи – вчуся» і т. д. Стверджується, що ці методи сприяють формуванню умінь аналізу, синтезу та кращого розуміння інформації, математичної компетентності, здатності стратегічно планувати вирішення різноманітних проблем та завдань. Перспективи подальших досліджень автор вбачає у виокремленні ефективних методів і прийомів розвитку критичного мислення під час онлайн навчання, інформальної та неформальної освіти

Посилання

Belkina-Kovalchuk, O.V. (2006). Formuvannia krytychnoho myslennia uchniv pochatkovykh klasiv u protsesi navchannia [Formation of critical thinking of primary school students in the learning process]. Extended abstract of candidate’s thesis. Lutsk [in Ukrainian].

Husieva, V.O. (2012). Shliakhy praktychnoho rozvytku krytychnoho myslennia uchniv pochatkovykh klasiv [Ways of practical development of critical thinking of primary school students]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problem – Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems, 30, 114–120 [in Ukrainian].

Kashubiak, I.O. (2019). Rozvytok krytychnoho myslennia molodshykh shkoliariv pid chas uzahalnennia matematychnoho materialu [Development of critical thinking of younger schoolchildren during synthesis of mathematical material]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytety imeni M. P. Drahomanova – Scientific journal of National Pedagogical Dragomanov University, 30, 114–120 [in Ukrainian].

Liakisheva, A.V., Vitiuk, V.V. & Kashubiak, I.O. (2022). Keisbuk metodiv i pryiomiv tekhnolohii rozvytku krytychnoho myslennia v Novii ukrainskii shkoli [Casebook of the methods and techniques of critical thinking technology in New Ukrainian school]. Lutsk: FOP Ivaniuk V.P. [in Ukrainian].

Mysechko, O.Ye. (2003). Psykholoho-pedahohichni umovy formuvannia krytychnoho myslennia molodshykh shkoliariv pry vyvchenni inozemnoi movy [Psychological and pedagogical conditions for the formation of critical thinking of younger schoolchildren while studying a foreign language]. Teoretyko-metodolohichni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi – Theoretical and methodological problems of raising children and school youth, II (5), 237–242.

URL: http://eprints.zu.edu.ua/23956/ (data zvernennia: 09.01.2023) [in Ukrainian].

Nikitchenko, O.S. & Tarasova, O.A. (2017). Formuvannia navychok krytychnoho myslennia na urokakh inozemnoi movy [Formation of critical thinking skills in foreign language lessons]. Kharkiv: Drukarnia Madryd [in Ukrainian].

Pochynkova, M.M. (2019). Definitsiia «Krytychne myslennia» u naukovomu pedahohichnomu dyskursi [Definition ’Critical thinking’ in scientific pedagogical discourse]. Osvita ta pedahohichna nauka – Education and pedagogical science, 1 (170), 37–38. URL: http://eps.luguniv.edu.ua/index.php/eps/article/view/4 (data zvernennia: 06.01.2023) [in Ukrainian].

Pometun, O.I. (2018). Krytychne myslennia yak pedahohichnyi fenomen [Critical thinking as a pedagogical phenomenon]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal – Ukrainian pedagogical journal, 2, 89-98. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2018_2_14 (data zvernennia: 06.01.2023) [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» na period do 2029 roku. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/249613934 (data zvernennia: 06.01.2023) [in Ukrainian].

Saienko, Yu.O. (2018). Vprovadzhennia tekhnolohii krytychnoho myslennia pid chas vyvchennia navchalnoi dystsypliny «Orhanizatsiia ekolohichnoho vykhovannia v pochatkovii shkoli» u maibutnikh vchyteliv pochatkovykh klasiv [Implementation of critical thinking technology during the study of the educational discipline ’Organization of environmental education in primary school’ among future primary school teachers]. – Molodyi vchenyi – Young scientist, 2 (2), 640- 645 [in Ukrainian].

Skvortsova, S. & Onopriienko, O. (2019). Nova ukrainska shkola: metodyka navchannia matematyky u 1–2 klasakh zakladiv zahalnoi serednoi osvity na zasadakh intehratyvnoho i kompetentnisnoho pidkhodiv [New Ukrainian school: methods of teaching mathematics in the 1st and the 2nd grades of general secondary education institutions based on integrative and competency-based approaches: educational and methodological guide]. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 127
Опубліковано
2023-04-12
Як цитувати
Demchenko, N. (2023). РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ В УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 38-45. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-3-38-45